Terminalglasögon?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag får ont i huvudet, ffa på jobbet. Chefen skickade mig rask till optikern med en rekvisition i handen. Optikern konstaterade att jag har exceptionellt god syn, men att på nära håll är det på bekostnad av att ögonen får jobba för hårt. Rekommenderade terminalglasögon och nu ska jag tydligen få rumsprogressiva terminalglasögon.

Optikern flaggade för att det kan räcka bara ha på jobbet men att ev kunde jag behöva ha det hemma med för att helt bli av med huvudvärken - om den beror på att ögonen överansträngs. Jag beskrev dock tydligen på pricken symptomen för ansträngningsutlöst huvudvärk.

Så nu vill jag gärna höra erfarenhet, hur andra blivit eller inte blivit hjälpt av terminalglasögon?

Jösses ja. Den där utflyttade närgränsen dök upp fort, eller åtminstone blev den tydlig fort, från helt ok till besvärligt på ett halvår kanske. Har terminalglasögon på jobbet (och läsglasögon när det behövs civilt) och det gör stor skillnad!

Helt klart hjälpt av terminalglasögonen!
När jag fick det första gången så satt jag väldigt mycket framför en dator och jobbade, och det blev stor skillnad. Som natt och dag faktiskt ;)
Jag köpte mig ett par egna som jag hade hemma när jag satt vid datorn också.

Nu har jag fått "gammel-ögon" och behöver även läsglasögon, men fortfarande så bekostar jobbet terminalglasögon då de har en annan styrka (beroende på avståndet till skärmen kontra att läsa en tidning) och glad och spänningshuvudvärkfri är jag :up:

Jösses ja. Den där utflyttade närgränsen dök upp fort, eller åtminstone blev den tydlig fort, från helt ok till besvärligt på ett halvår kanske. Har terminalglasögon på jobbet (och läsglasögon när det behövs civilt) och det gör stor skillnad!

Vad menar du med utflyttad närgräns?

Det blev enorm skillnad för mig. Helt plötsligt hade jag inte ont i huvudet när jag kom från jobbet! Oftast hade jag inte ont medan jag satt vid datorn på jobbet, utan det kom när jag gick därifrån (när ögonen fick slappna av kanske?)... Efter ett par år gav jag upp terminalglasögonen och har glasögon eller linser hela tiden och min migrän är i princip helt borta (de gånger den kommer kan jag knyta den till andra saker).

Vad menar du med utflyttad närgräns?
Hur kort avstånd du kan se skarpt på. Som ung kan man se skarpt på rätt nära håll, med stigande ålder ökar det kortaste avståndet i takt med att ögat tappar litet av sin förmåga att justera linsen. Ofta ser man fortfarande helt problemfritt bortom det avståndet.

Använder du synen stor del av tiden just i gränsområdet kommer du med stor sannolikhet att få besvär. Med glasögon kompenserar man och optimerar skärpan för just arbetsavståndet till datorskärmen, plus minus en liten bit.

Jag får ont i huvudet, ffa på jobbet. Chefen skickade mig rask till optikern med en rekvisition i handen. Optikern konstaterade att jag har exceptionellt god syn, men att på nära håll är det på bekostnad av att ögonen får jobba för hårt. Rekommenderade terminalglasögon och nu ska jag tydligen få rumsprogressiva terminalglasögon.

Optikern flaggade för att det kan räcka bara ha på jobbet men att ev kunde jag behöva ha det hemma med för att helt bli av med huvudvärken - om den beror på att ögonen överansträngs. Jag beskrev dock tydligen på pricken symptomen för ansträngningsutlöst huvudvärk.

Så nu vill jag gärna höra erfarenhet, hur andra blivit eller inte blivit hjälpt av terminalglasögon?
Jag älskar mina! De bästa som finns! Och att de är rumsproggressiva gör att jag ser vem som kommer in i rummet, till skillnad mot vanliga läsglasögon. Problemet är att jag ser så bra med dem inomhus så ibland går jag iväg med dem ut och då ser jag "ingenting" :)

Hur kort avstånd du kan se skarpt på. Som ung kan man se skarpt på rätt nära håll, med stigande ålder ökar det kortaste avståndet i takt med att ögat tappar litet av sin förmåga att justera linsen. Ofta ser man fortfarande helt problemfritt bortom det avståndet.

Använder du synen stor del av tiden just i gränsområdet kommer du med stor sannolikhet att få besvär. Med glasögon kompenserar man och optimerar skärpan för just arbetsavståndet till datorskärmen, plus minus en liten bit.

Ah. Jag ser utmärkt oavsett avstånd enligt optikern. Men det är på bekostnad av att ögonen får anstränga sig. Jag upplever inte dålig syn eller problem på något avstånd. Jag får ”bara” huvudvärk. Och enligt optikern stämmer känslan att jag ser bra på alla avstånd. Men ögonen ansträngs för mycket.

Så - än iaf - har jag inte upplevt det att gränsen när man ser bra/skarpt/osv flyttas.

Det blev enorm skillnad för mig. Helt plötsligt hade jag inte ont i huvudet när jag kom från jobbet! Oftast hade jag inte ont medan jag satt vid datorn på jobbet, utan det kom när jag gick därifrån (när ögonen fick slappna av kanske?)... Efter ett par år gav jag upp terminalglasögonen och har glasögon eller linser hela tiden och min migrän är i princip helt borta (de gånger den kommer kan jag knyta den till andra saker).

Jag får ont mot slutet av arbetsdagen och sen ökar det. Så kan nog stämma det är värst när ögonen slappnar av.

Alla - tack för svar. Det låter ju onekligen lovande!
Jag jobbar 99% av tiden framför datorn, med dubbla skärmar.

Min sambo hade problem med huvudvärk då han sitter mycket framför datorn. Hans problem försvann helt när han började använda glasögon, han har ett par på jobbet och ett hemma.

Ah. Jag ser utmärkt oavsett avstånd enligt optikern. Men det är på bekostnad av att ögonen får anstränga sig. Jag upplever inte dålig syn eller problem på något avstånd. Jag får ”bara” huvudvärk. Och enligt optikern stämmer känslan att jag ser bra på alla avstånd. Men ögonen ansträngs för mycket.

Så - än iaf - har jag inte upplevt det att gränsen när man ser bra/skarpt/osv flyttas.
Vi pratar egentligen om samma sak. Gränsen flyttas ut, och när man fokuserar i övergångsområdet, i gränstrakterna, krävs större och större ansträngning för att se skarpt tills dess att det en dag s a s inte når hela vägen. Det är ett åldersfenomen för så gott som alla, och problemen jag syftade på är just t ex just huvudvärk.

Jag gick till optikern för några år sen för att jag hade ont i huvudet ofta. Det visar sig att jag har ett så litet synfel (lite brytningsfel) att jag ser bra på alla avstånd men ögonen får anstränga sig. Vilket leder till huvudvärk. Jag fick glasögon att ha alltid. Det hjälpte! Men terminalglasögon har jag inte.

Alla - tack för svar. Det låter ju onekligen lovande!
Jag jobbar 99% av tiden framför datorn, med dubbla skärmar.
Jag fick väldigt ont i nacken och upp i bakhuvudet av att använda dubbla skärmar bredvid varandra. Det blev mycket bättre när jag satte dem över och under.

Jag fick väldigt ont i nacken och upp i bakhuvudet av att använda dubbla skärmar bredvid varandra. Det blev mycket bättre när jag satte dem över och under.

Kan vara värt att prova om inte terminalglasögon hjälper. Även om jag spontant känner att det skulle vara mer opraktiskt ha dem ovanför. Men jag har ju aldrig provat så kan vara ett feltänk

Att det känns som om marken är en meter längre bort än den är hände mig varje gång jag fick nya styrkor i glasögonen i början.

Blir så till viss del när jag byter från linser till glasögon nu med, trots att styrkan ska vara densamma.

Är nog hjärnan som behöver lite tid att ställa om sig.

Jag kommer inte ihåg vilken tråd det var, kan även vara du TS som gav tipset. Eftersom det var ett väldigt bra tips så vill jag bara vara säker på att du inte har missat det. Var 20- 30 minuter fäst blicken vid något långt borta i 30 sekunder. Har hjälpt mig mycket när jag känt att mina ögonen börjar bli fyrkantiga av allt datortittande!

Jag är väldigt hjälpt av mina brillor. Ser också som en hök, men överanstränger ögonen, vilket gör att jag har haft glasögon på jobb/skola sen tonåren.
Problemet har varit att jag sen inte ser vettigt om jag inte tar av glasögonen när jag reser mig från datorn, så pass att jag inte kunde känna igen ett ansikte på 30 meter. Nu efter glasögonbytet för ett år sen kan jag ha dessa glasögonen alltid om jag hade velat.

Jag uppfyllde inte optikernas krav, men fick ändå lägsta styrka på det progressiva och det passade mig helt perfekt! Jag fick humöret tillbaka.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 933
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 301
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka