Terapihundar?

Jeps

Trådstartare
Vad krävs av en terapihundar? Vilka tester görs?
Har på mitt jobb haft in en hud som skulle utbildas till terapihund bla på bibliotek och läsa med barn. Hunden i fråga högg efter veterinären när den lyssnade på hjärtat. :crazy:
Jag hade aldrig ens funderat på att ha en sån instabil hund bland barn men enligt matte var den bara lite ängslig och behövde miljötränas. :nailbiting:

Vad krävs av en terapihundar? Vilka tester görs?
Har på mitt jobb haft in en hud som skulle utbildas till terapihund bla på bibliotek och läsa med barn. Hunden i fråga högg efter veterinären när den lyssnade på hjärtat. :crazy:
Jag hade aldrig ens funderat på att ha en sån instabil hund bland barn men enligt matte var den bara lite ängslig och behövde miljötränas. :nailbiting:

Jag tror att det varierar ganska mycket, det finns olika utbildare och deras tester och träning är förmodligen inte identisk. Ingen "skyddad titel", alltså... (Så vitt jag förstått?)

Men jag tänker att hundägare som vill göra terapihund av sin vovve förmodligen inte skiljer sig från hundägare som vill göra SM-hund, freestylestjärna, specialsöksexperter etc av sina vovvar, som grupp. Med andra ord, det finns de som vet vad de sysslar med och har god chans att lyckas, och det finns de som bara drömmer orealistiska drömmar. :D

Man får ju hoppas att en hund som inte klarar hantering inte klarar något terapihundstest heller. Det enda jag känner till (mycket lite dock) skulle definitivt inte släppa igenom en sådan hund, de måste tåla ganska burdus hantering av en främling tex.

Jag ska börja med att säga att jag inte har stenkoll på alltihop men jag utbildar min hund till assistanshund och har haft rätt många diskussioner med min handledare om terapihund då jag vill utbilda min valp till det. Hunden som högg efter veterinären, hade den påbörjat sin utbildning? Inför alla utbildningar så måste ekipaget, inte bara hunden utan föraren också, genomgå ett lämplighetstest. Detta behöver man inte klara av helt felfritt men någorlunda. Testledaren avgör om problemen kan jobbas bort på ett enkelt sätt och om resten är bra nog för att det ska vara en ide. Vi föder upp hundar och en av våra valpköpare har utbildat sin ena hund till läshund. Olika krav ställs beroende på var man utbildar den men grundkravet är att den måste klara av att fungera med folk samt vara oerhört stabil. Under utbildningen så ska man ge sig ut och jobba med hunden ett visst antal gånger, få godkänt där och sedan examineras. Först blir den besökshund, sedan terapihund och därefter traumahund om man vill utbilda så långt.

Jag ska börja med att säga att jag inte har stenkoll på alltihop men jag utbildar min hund till assistanshund och har haft rätt många diskussioner med min handledare om terapihund då jag vill utbilda min valp till det. Hunden som högg efter veterinären, hade den påbörjat sin utbildning? Inför alla utbildningar så måste ekipaget, inte bara hunden utan föraren också, genomgå ett lämplighetstest. Detta behöver man inte klara av helt felfritt men någorlunda. Testledaren avgör om problemen kan jobbas bort på ett enkelt sätt och om resten är bra nog för att det ska vara en ide. Vi föder upp hundar och en av våra valpköpare har utbildat sin ena hund till läshund. Olika krav ställs beroende på var man utbildar den men grundkravet är att den måste klara av att fungera med folk samt vara oerhört stabil. Under utbildningen så ska man ge sig ut och jobba med hunden ett visst antal gånger, få godkänt där och sedan examineras. Först blir den besökshund, sedan terapihund och därefter traumahund om man vill utbilda så långt.
Den här hunden skulle jag verkligen inte kalla stabil. Gissar att hunden är under någon slags utbildning då ägaren arbetar med hundutbildning i sitt eget företag.

I min värld blir ju det en förstärkning av ett oönskat beteende

Man måste se på vad som motiverar ett beteende för att kunna förstärka (eller försvaga) ett beteende. Om beteendet är motiverat av rädsla (vilket det ju låter som?) blir motiveringen inte större av att hunden får en godbit. Däremot kan känslan förändras, vilket alltså i förlängningen kan förändra motiveringen till beteendet (inte längre rädd = beteendet upphör). Klassisk betingning har en del regler som inte alla alltid har koll på, och i den här situationen är det ganska sannolikt att det inte kommer att ha någon större effekt på hundens känslor utifrån hur du beskrivit det. Men det kommer inte att påverka hundens beteende i betydelsen att bitandet blir ett "trick" som hunden förväntar sig godis för. Grundmotivationen och belöningen måste stämma överens för att få en beteendeförstärkande effekt.

Den här hunden skulle jag verkligen inte kalla stabil. Gissar att hunden är under någon slags utbildning då ägaren arbetar med hundutbildning i sitt eget företag.
Jag lovar inte att jag har koll men de måste ju reggas i en databas för att få arbeta och jag är rätt säker på att testledaren måste vara opartisk.

Man måste se på vad som motiverar ett beteende för att kunna förstärka (eller försvaga) ett beteende. Om beteendet är motiverat av rädsla (vilket det ju låter som?) blir motiveringen inte större av att hunden får en godbit. Däremot kan känslan förändras, vilket alltså i förlängningen kan förändra motiveringen till beteendet (inte längre rädd = beteendet upphör). Klassisk betingning har en del regler som inte alla alltid har koll på, och i den här situationen är det ganska sannolikt att det inte kommer att ha någon större effekt på hundens känslor utifrån hur du beskrivit det. Men det kommer inte att påverka hundens beteende i betydelsen att bitandet blir ett "trick" som hunden förväntar sig godis för. Grundmotivationen och belöningen måste stämma överens för att få en beteendeförstärkande effekt.
Kan inte du gå ut och kasta pinnar åt Monster eller nåt istället, jag hade alltså fel ... :cautious:

Fast jag ser att min "förklaring" blev praktiskt taget oläslig pga mina försök att stycka ner ett jätteutlägg om teori och teknik (hur många "beteende" kan man klämma in i en mening? fråga mig, jag vet - tydligen :cool:), så vi kan göra varandra sällskap i skamvrån om du vill @mandalaki ? :up:
Fast jag förstod faktiskt redan vid andra genomläsningen! Jag är kanske van ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?