Teori om utvecklandet av IR -insulinresistens

Rimfaxe

Trådstartare
Vi var för en tid sedan i Spanien för att kolla på hästar. Där håller de hästarna i stora hagar tills det är dags att börja tämja och rida in dem. Då tar man hem dem, ställer dem på box (ofta utan utevistelse) och fodrar dem hinkvis med müsli så att de blir runda och fina. I mina ögon såg dessa hästar som fodrats länge, feta ut. Unghästarna som de inte hunnit göda upp ännu, var smäckra, lite omusklade förstås, men inte feta.

Om man importerar P.R.E får man höra om att man ska akta sig för att släppa hästen på bete då den ofta blir fet och får fång.
Kan det vara så att man har fodrat hästarna till IR i Spanien? Bägaren blir liksom överfull? De rör sig ju heller inte så mycket där, så allt man stoppar i dem lägger de ju på sig.

Sv: Teori om utvecklandet av IR -insulinresistens

Jag tycker att det låter ganska troligt att de skulle kunna utveckla IR under de förhållandena.

Ja funkar det så som du beskriver är det väl inte alls konstigt tycker jag!

Normalt sett så ger man ofta iberier väldigt mycket kraftfoder för att man har dåligt med stråfoder i Portugal och Spanien. På sina platser i a f. Då måste man kompensera upp det med kraftfoder. Men så som du beskriver det tror jag inte är så vanligt - för de flesta hästägare i de här länderna har inte så mycket pengar att de har råd att fodra bara för att hästarna skall bli feta. Hästarna får vad de behöver, men inget utöver det. Så brukar det gå till. Stråfoder kan dessutom utgöras av halm också och då måste det till rätt rejält med kraftfoder.
En grej som är med bete/stråfoder är att i t e x Spanien så går många hästar på skördade Alfalfavallar, samma som lusern alltså. Lusern innehåller inte så mycket socker, det gör däremot vårt svenska gräs. Och de hästar som går på vanlig mark går i regel mest på stampat jordgolv. Även om det finns undantag såklart.
Att köpa en tjock iberier skulle jag undvika, framförallt om den har fettdepåer. Spanska hästar har en stämpel på sig att de är fina om de är tjocka, det är en tråkig och olycklig modegrej tycker jag. Men som sagt, fetman brukar oftast komma när de kommer hit för här har folk pippi på att fodra ihjäl sina hästar och dessa hästar brukar vara väldigt lättfödda :)

IR är ju en "välfärdssjukdom". Tror knappast araberna hade de problemen nere i öknen ;) När man inte vet hur man ska fodra så utvecklar de ju IR och många tycker ju bevisligen att det är "snyggt" både i Spanien men framför allt i England.

Det fanns mer kunnig häst folk för i tiden som släpp allt det har new age häst sjukdomer ;)

Nä det är inget nytt och dessutom användes hästarna förr, nu är det hagprydnader. Folk vet inte hur man fodrar och sen har det ju kommit MÄNGDER med alla möjliga lustiga kraftfoder också.

Det är förstålig att med så mycket information och internet expertis bli man förvirad och vet inte vad man ska tro på slutet Fjordis. Lätt att google och hitta dom svar man vill har som bekrafta ens ståndpunkt, det som man inte kan google är dom åren av erfarenhet som vissa har.

Nä det är inget nytt och dessutom användes hästarna förr, nu är det hagprydnader. Folk vet inte hur man fodrar och sen har det ju kommit MÄNGDER med alla möjliga lustiga kraftfoder också.
:bow::bow: Ja det är sorgligt för hästarna- som skulle kunna äta om de användes.

Ang. fodringen vid uppväxt anser jag att det är samma som med folk. Göd ungen o den får problem hela livet.

Det är ju inte på alla ställen i Spanien hästarna får röra sig över stora områden som unghästar... På MÅNGA ställen fattas hagmarker och då även för unghästarna det betyder box från dag ett 24/7. De göder också hästarna för de vill ha den stora kraftiga nacken och de fettdepåerna som kommer med nacken.

Hon som har stallet jag står i fick ett föl på köpet när hon köpte sitt första sto (en ganska vanlig situation i Spanien) med fölet kom också råden. Ett av råden var iaf att från 2 månaders ålder ge kilovis med betfor, havre osv listan kan göras lång. Allt för att hon skulle få den där "fina" nacken.

Ja självklart framkallar de IR!

Det man också kan få på köpet är hovar som inte utvecklats som de ska pga bristen på rörelser.. Och även dålig hovskötsel i övrigt. I stallet jag står i har vi en engelsk hovslagare om det är bättre eller sämre kan jag inte svara på det jag vet är iaf att alla hästar mer eller mindre har extremt trånga trakter och lååånga tår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka