Teori inför ridläger

G

gusfri

Ska hålla i dagridläger under sportlovet. En dag har tema dressyr där barnen ska ha ett pass teori och ett ridpass. Deltagarna är barn runt 7-11 års åldern som kan skritta och trava själva, dvs de kan inte så mycket. Har ni inspirerande förslag på innehåll till teorin, som gör det roligt för barnen?

Sv: Teori inför ridläger

Låt teorin bli en diskussion!

Har du en whiteboardtavla så skriv "dressyr" i mitten och sedan får varje barn berätta något som är dressyr för dom. Du kan ju fråga "vad är dressyr?" och så får varje barn svara vad det är för dom.

Viktigt att alla barn få vara med och säga sitt, därför tycker jag det är bra att man går från barn till barn.
Och så skriver man upp runt (dressyr) på tavlan de olika punkterna som blir och sedan går man genom dessa tillsammans med barnen.

Något barn kanske säger "Briar". Och då får man skriva upp det och frågan som man ställer sedan är kanske "varför tror ni Briar och Jan Brink blev så duktiga på dressyr... bla bla barnen svarar något.... bla bla... en god grundridning. När Briar var som bäst hade Jan Brink ridit honom i si och så många långa år, det tar tid att lära sig och grunden är viktig, när man börjar med dressyr så vill man att det ska stärka och gymnastisera hästen, tänk er när ni är i skolan och har gympa... bla bla..."

Förstår du min tanke?? haha hoppas det

Sådana lektioner är roligare och mer givande än att man ska höra på någon som säger "såhär och såhär är det, skriv ner det nu"

;)

Hahaha

Insåg precis att mitt inlägg låter som att SÅHÄR SKA DU GÖRA... Det var inte min tanke, det var mitt förslag ;)

Lycka till!

Haha!
Jättebra ide! Är inte lätt när de är så pass små och inte kan så mycket, och att ha en lärare som rabblar upp en massa info. som de har glömt dagen efter får de säkert nog utav i den "vanliga" skolan =)
Tar gärna emot fler tips!

Frågan är ju lite hur mycket teori de kan? Kan de färger, raser, olika foder? Annars är det ofta rätt roligt att klippa ut olika hästar ur tidningar, diskutera färgerna, olika raser och olika sätt att rida.

ett till förslag är att de kan få leka häst på ett sätt där de lär sig hur viktigt det är att inte t.ex slita hästen i munnen eller banka med skänklarna!

Hälften av barnen får hålla bett i händerna, med tyglar i ringarna, andra hälften får vara ryttare och styra sina kompisar med tyglarna, sedan byta. Så kan de få känna efter hur ont det måste göra i hästens mun om ryttaren sliter i tyglarna osv, är du med?
Sedan kan de helt sonika få rida på varandras ryggar och banka och trycka med skänklarna, de som vid tillfället är hästar lär förstå poängen rätt snabbt;)

Effektiva lekar som iaf fick mig och tänka till som liten :)

Fast iofs.. de kanske är för gamla för att rida på varandra?:p

Temat är ju dressyr, så färger och sådant får de lära sig på ordinarie teori. Det där med bett och tyglar låter sunt, men är rädd att det skulle bli oorganiserat rätt fort om jag lät dem rida på varandra, de skulle nog slå dövörat till och bli rätt vilda =) Kan ju kombinera whiteboarden och tygeltag övningen, går ju att ha med båda två =)
Tack tack

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 966
Senast: Habina
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 059
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat