Tennisarmbåge

Tassa

Trådstartare
I somras drabbades jag av tennisarmbåge. Fick smärtan av mitt dåvarande jobb, och jag visste inte att det var just detta så jag sökte inte för det direkt. Bytte bransch ca två månader efter att smärtan börjat och trodde då att det skulle gå över när jag slutade överbelasta armen. Det blev inte bättre så jag besökte en naprapat då jag tyckte att det värkte i musklerna. Hon konstaterade tennisarmbåge. Genomförde lite behandlingar och fick ett träningsprogram med övningar för att bygga upp armen. Jag började med övningar i oktober och jag har fortfarande ont. Har varit på några återbesök hos naprapaten och hon säger att det kan ta lång tid att bli bra. Det går upp och ner, ibland känns det som att det är påväg att bli bättre och ibland kommer det bakslag.

Är det någon mer som har erfarenhet av just tennisarmbåge? Hur lång tid tog det för er att bli bra igen? Hur gjorde ni för att bli bra? Börjar bli trött på detta och folk i min närhet tror väl snart inte på mig när jag inte kan hjälpa till med vissa saker för att jag har ont. :(

Jag provade stötvåg. Blev bra efter några behandlingar, men har tyvärr fått tillbaka den. Men hade den i över tio år innan jag sökte hjälp.

oj, jag har också fått stötvågsbehandling, men det har inte hjälpt för mig.
Men vad jobbigt att gå med värk så länge.

Går det att bli bra undrar jag? Har haft i snart 3 år nu så börjar ge upp. Har provat akupunktur, träning, stretching, laser eller vad de nu var, stödskenor... Dock inte bytt jobb men skulle ändå inte göra nån större skillnad för kan inte jobba utan datorskrivande. Följer tråden med spänning.

I somras drabbades jag av tennisarmbåge. Fick smärtan av mitt dåvarande jobb, och jag visste inte att det var just detta så jag sökte inte för det direkt. Bytte bransch ca två månader efter att smärtan börjat och trodde då att det skulle gå över när jag slutade överbelasta armen. Det blev inte bättre så jag besökte en naprapat då jag tyckte att det värkte i musklerna. Hon konstaterade tennisarmbåge. Genomförde lite behandlingar och fick ett träningsprogram med övningar för att bygga upp armen. Jag började med övningar i oktober och jag har fortfarande ont. Har varit på några återbesök hos naprapaten och hon säger att det kan ta lång tid att bli bra. Det går upp och ner, ibland känns det som att det är påväg att bli bättre och ibland kommer det bakslag.

Är det någon mer som har erfarenhet av just tennisarmbåge? Hur lång tid tog det för er att bli bra igen? Hur gjorde ni för att bli bra? Börjar bli trött på detta och folk i min närhet tror väl snart inte på mig när jag inte kan hjälpa till med vissa saker för att jag har ont. :(

Fick det i somras efter monotont renoveringsarbete. Det tog flera månader innan smärtan försvann! Jag är fortfarande känslig för överbelastning och då kommer smärtan tillbaka.

Fick det i somras efter monotont renoveringsarbete. Det tog flera månader innan smärtan försvann! Jag är fortfarande känslig för överbelastning och då kommer smärtan tillbaka.

Gjorde du något för att bli av med det? Om du tränade upp armen eller bara undvek att belasta den?

Sambon som ironiskt nog är kiro och brukar laga andras tennisarmbågar etc har nu själv fått efter för lite träning och för tungt/dumt slitande med tunga och otympliga hästfodersäckar etc på lagret.
Han har tvingat mig lära mig behandla honom.:crazy: :nailbiting: Det blir dock inte lika bra som en riktig kiro även om det blir en lättnad och nästan bra. Så han måste försöka boka in sig hos en kollega. Och få det ordentligt fixat. Och börja träna mer för att orka med lager-slitet.

Han tycker han fått mindre besvär sen han började äta hyaluronsyra dock.

Sambon som ironiskt nog är kiro och brukar laga andras tennisarmbågar etc har nu själv fått efter för lite träning och för tungt/dumt slitande med tunga och otympliga hästfodersäckar etc på lagret.
Han har tvingat mig lära mig behandla honom.:crazy::nailbiting: Det blir dock inte lika bra som en riktig kiro även om det blir en lättnad och nästan bra. Så han måste försöka boka in sig hos en kollega. Och få det ordentligt fixat. Och börja träna mer för att orka med lager-slitet.

Han tycker han fått mindre besvär sen han började äta hyaluronsyra dock.

Ja, min naprapat sa att hon hade drabbats av det sist jag var där. Pga jobbet. Åh hyaluronsyra har jag precis köpt, kanske kan bli bättre när jag börjar ta det.

Jag fick tennisarmbåge förra året efter att ha skottat snö från ett tak. Det gjorde ont och armen var svag i flera månader efteråt, jag beställde ett stödjande eller vad man ska kalla det att ha på underarmen. Det tyckte jag hjälpte rätt mycket. Sedan augusti eller september har jag gått hos kiropraktor som fixat armbågen och allt annat som var snett och vint. Nu känner jag nästan bara av den om jag tagit i för mycket och gjort något monotont. Räknar med att ”ha” tennisarmbåge typ resten av livet.

Ja, min naprapat sa att hon hade drabbats av det sist jag var där. Pga jobbet. Åh hyaluronsyra har jag precis köpt, kanske kan bli bättre när jag börjar ta det.

Hur behandlade naprapaten?
Går det inte över hade jag hellre valt en duktig kiro. De har 1 års mer utbildning. Och de har de 5 åren till manipulation. Naprapater ska lära sig många fler behandlingsmetoder på 1 år kortare utbildning. De får då en grundare kunskap inom fler behandlingsmetoder. Ska man manipuleras är kiropraktorerna väldigt mycket grundligare utbildade inom det.

Ang hyaluronsyra ska det vara så hög molekylvikt som möjligt för att binda så mkt vätska som möjligt. Och då stötdämpa och smörja maximalt. Den ska också vara i gelatinerad eller olje-form för att skydda verksamma substans mot magsyran.
Den sambon äter har 2 miljoner Dalton i molekylvikt. Jag har inte sett någon med mer än 1,5 miljoner i övrigt.
Man bör välja noga för att få full effekt.

Jag fick tennisarmbåge förra året efter att ha skottat snö från ett tak. Det gjorde ont och armen var svag i flera månader efteråt, jag beställde ett stödjande eller vad man ska kalla det att ha på underarmen. Det tyckte jag hjälpte rätt mycket. Sedan augusti eller september har jag gått hos kiropraktor som fixat armbågen och allt annat som var snett och vint. Nu känner jag nästan bara av den om jag tagit i för mycket och gjort något monotont. Räknar med att ”ha” tennisarmbåge typ resten av livet.
Jag börjar känna så också. Att det här får jag nog dras med hela livet. Jag har funderat på ett sånt där stöd för armbågen, kanske skulle kolla efter något sådant.

Hur behandlade naprapaten?
Går det inte över hade jag hellre valt en duktig kiro. De har 1 års mer utbildning. Och de har de 5 åren till manipulation. Naprapater ska lära sig många fler behandlingsmetoder på 1 år kortare utbildning. De får då en grundare kunskap inom fler behandlingsmetoder. Ska man manipuleras är kiropraktorerna väldigt mycket grundligare utbildade inom det.

Ang hyaluronsyra ska det vara så hög molekylvikt som möjligt för att binda så mkt vätska som möjligt. Och då stötdämpa och smörja maximalt. Den ska också vara i gelatinerad eller olje-form för att skydda verksamma substans mot magsyran.
Den sambon äter har 2 miljoner Dalton i molekylvikt. Jag har inte sett någon med mer än 1,5 miljoner i övrigt.
Man bör välja noga för att få full effekt.

Jag har ju varit hos naprapaten flera gånger, men hon har använt nålar, stötvåg och klämt med händerna på armen. Hon säger att det är senan som blir infekterad (förtjocknad) eller något liknande, så jag undrar om någon manulipation verkligen hjälper egentligen?

Det där med hyaluronsyran visste jag inte, jag har inte köpt det dyraste så det är säkert inte lika mycket mängd i den.

Jag får besvär med tennisarmbåge då och då.
Till saken hör väl att jag har en reumatisk sjukdom som främst ger inflammationer i muskel- och ligamentsfästen, så jag har kanske lättare att få även tennisarmbågen.

När besväret flyger på mig brukar jag dels stretcha (hittade nån fungerande övning när jag googlade för några år sen) och dels linimenta (med Radital hästliniment! :up:) alternativt smörja med Voltarengel och ha det bandagerat med en fleecelinda över natten. Det brukar vara det bästa sättet för mig att bli av med de besvären.

Jag börjar känna så också. Att det här får jag nog dras med hela livet. Jag har funderat på ett sånt där stöd för armbågen, kanske skulle kolla efter något sådant.

Det lär ju inte bli sämre av ett stöd så prova det, jag beställde från något nätapotek och det var inte särskilt dyrt. Jag har på kiropraktors inrådan även haft värme på armen, det hjälpte lite. Stretching hjälper tycker jag men jag tror att jag alltid kommer att känna av det.

Går det att bli bra undrar jag? Har haft i snart 3 år nu så börjar ge upp. Har provat akupunktur, träning, stretching, laser eller vad de nu var, stödskenor... Dock inte bytt jobb men skulle ändå inte göra nån större skillnad för kan inte jobba utan datorskrivande. Följer tråden med spänning.
Jag börjar undra det samma. Men naprapaten säger att det går, men att det tar tid. Och ju längre tid man gått med det, desto längre tid tar det att bli bra. Får du ont av att skriva på datorn? Finns ju olika typer av tangentbord som ska vara ergonomiska. Har du provat något sånt?

Tennisarmbåge går över på 2-3 år, förutsatt att det är det man har och att man slutar med det som underhåller problemet.

Hyaluronsyra är jag skeptisk till. Om den skulle klara sig genom matsmältningskanalen intakt, undrar jag dels hur den skulle kunna ta sig in genom tarmväggen och sen i oförändrad form veta vart den ska och hur den skulle dämpa inflammation i ett muskelfäste.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar