Pancakes

Trådstartare
Det ser ut som att vår semester i vinter kan komma att gå till Teneriffa efter att ha fått massa intressanta förslag på olika håll. Vad bör man veta, vad ska man inte missa? Jag är framförallt sugen på att se vulkanen Teide (vilket också är anledningen till Teneriffa och inte en av de andra öarna) Är det smidigast med kollektivtrafik eller hyrbil? Har kikat runt och fastnat lite för Los Cristianos av anledning jag inte riktigt kan motivera mer än närhet till lite av varje vad det verkar. Vi vill gärna se och göra saker, inte bara hänga på stranden.

Kom med alla tips ni har :)

Vägen till Teide är fin, jag tycker hyrbil för då kan du stanna så länge du vill.
Omgivningen runt Teide är fantastisk, om man gillar det landskapet ;)

Det ser ut som att vår semester i vinter kan komma att gå till Teneriffa efter att ha fått massa intressanta förslag på olika håll. Vad bör man veta, vad ska man inte missa? Jag är framförallt sugen på att se vulkanen Teide (vilket också är anledningen till Teneriffa och inte en av de andra öarna) Är det smidigast med kollektivtrafik eller hyrbil? Har kikat runt och fastnat lite för Los Cristianos av anledning jag inte riktigt kan motivera mer än närhet till lite av varje vad det verkar. Vi vill gärna se och göra saker, inte bara hänga på stranden.

Kom med alla tips ni har :)

Hyrbil. Vägen uppför och nedför är enormt fin och man kan ta det i egen takt. Särskilt om man har barn som blir åksjuka är det bra att kunna stanna.

När ni ändå är ute och åker så är Los Gigantes ett fint litet ställe.

@Pancakes vi har varit på Teneriffa ganska många gånger. Jag tycker det är den finaste och roligaste ön att besöka av kanarieöarna. Teneriffa har fyra klimtazoner, subtropiskt klimat, medelhavsklimat, mellaneuropeiskt klimat och nordeuropeiskt klimat vilket gör den lite speciell. Teide har du ju redan nämnt det rekommenderas helt klart.

En tur upp till Masca är väldigt fint. Det är en väldigt slingrig smal väg dit så man bör vara mycket van bilförare som har is i magen när man möter en turistbuss och tvingas backa för det går inte att mötas. Men väl värt en utflykt helt klart. Byn har en spännande historia, den byggdes av guancherna som var Teneriffas urinvånare. Det finns 120 invånare ungefär i byn och ligger uppe i norr. Googla på Masca så får ni fram mer information. Det är en utflykt ni får räkna med att lägga en hel dag på om ni bor i söder.

Loro Parque djurparken uppe i norr är också trevligt oavsett om man har barn eller inte. De har en fantastisk park och fina shower att se på. Om ni ändå är uppe i norr och rör så ta en tur till Puerto de la Cruz, det är en fin ort som ligger i Orotavadalen och jag rekommenderar ett besök i den gamla delen av stan. Om ni gillar att vandra så finns det fina vandringsleder som mest utgår från norra delen.

Om ni vill passa på att besöka en annan ö så är La Gomera ett trevligt utflyktsmål. Man kan åka snabbfärja dit ca 45 minuter tar det. I nationalparken Garajonay växer en speciell skog av lagerbladsträd och ljung, den finns inte på något annat ställe än på La Gomera och fanns där redan på istiden.Det är en ö som inte har så mycket turism och väldigt fin natur.

Det finns ett bra utbyggt bussnät över hela ön så det är inget problem att ta lokalbuss mellan olika orter men det kan vara kul att ha hyrbil också om man vill kunna göra små stopp på vägen o.s.v. Det är också väl värt att åka uppåt i bergen för att besöka någon lokal vingård, det borde hotellet eller resebolaget kunna hjälpa till att tipsa om. Vi var på en fantastisk vinprovning förra året och köpte med oss flera trevliga viner hem som bara kunde köpas på den vingården.

Hyrbil ska vi nog kika på då. Jag jobbar med att köra bil och pojkvännen har is i magen ;)

Tack för tipsen :) om någon kommer på mer är det bara att kasta in!

Hyrbil ska vi nog kika på då. Jag jobbar med att köra bil och pojkvännen har is i magen ;)

Det låter ju bra. Vi åkte buss och vår guide berättade att det var ganska ofta som busschaufförerna fick gå ut och backa bilar som de som körde inte vågade backa själva, det är ganska branta stup på sina ställen vid sidan om vägen.

Hoppas ni får en härlig semester Teneriffa är fint och bjuder på många möjligheter till olika upplevelser. Jag ska fundera på om det är några fler saker vi brukar göra eller har varit på i så fall återkommer jag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 301
Senast: Rie
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941
Hundavel & Ras Tänkte passa på här där det finns så många hundmänniskor med alla möjliga sorters hundar. Jag har tidigare haft en border...
2
Svar
21
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka