Tendinit i gaffelband(MB7114)

sommarminne

Trådstartare
Hejsan. nu behöver jag lite hjälp. jag har en häst hemma som vilat i 5 månader med skritt för skada på gaffelbandet hf. I tisdags var veterinären och kollade på honom och han visade ingen ömhet i gaffelbandet och visade inget alls vid böjprov heller. hon sa att jag kunde börja trava lite smått med honom nu. vad jag blev fundersam över var idag när jag fick hem frakturan och det står att diagnosen är tendinit i gaffelbandet soch det ska väl vara inflamation i gaffelbandet eller har jag fel?

ska jag verkligen börja trava honom om de fortfarande är inflamation i gaffelbandet? hoppas någon kan hjälpa mig:confused:

Sv: Tendinit i gaffelband(MB7114)

Har ni kollat gaffelbandet med ultraljud? Tyvärr tror jag att det är enda sättet att se om gaffelbandet fortfarande är inflammerat. Det kan ju vara så att vet skrev som hon gjorde för att det var de tidigare symptomen, alltså inte att gaffelbandet fortfarande var inflammerat… Men ring och fråga om du är osäker.

Jag skulle inte våga trava om jag inte visste att inflammationen var borta. Eftersom läkningen sen ska ske under kontrollerad belastning så borde det inte vara fel att börja trava så småningom, men jag skulle vilja vara säker på att inflammationen läkt ut först.

Jag satt i samma sits som dig tidigare, då jag inte vågade dra iväg hästen till klinik för ultraljud med en bil som krånglade och ringde därför ut en vet som har ultraljud. Han undersökte och konstaterade tendinit i gaffelbandet och svullnad i senskida. Tyvärr ultraljudade han aldrig då han inte tyckte det behövdes… Fick Finadyne i 14 dagar men ingen rehabplan eller ordination om vare sig vila eller motion. Drygt två månader senare när svullnaden gått upp och ner lite hur som, tröttnade jag på ovissheten och åkte till klinik för ultraljud.

Där konstaterade man att gaffelbandet var lindrigt förtjockat, men mycket möjligt att det alltid skulle se ut så. Ingen inflammation och gaffelbandet kändes bra. Svullnaden satt i en senskida (dock inte den som första vet trodde). Blev behandlad i senskidan och hemskickad med ordination om att börja trava lite och återbesök för att titta på gaffelbandet igen om en månad.

Ångrar att jag inte tvingade första vet att ultraljuda. Hästen har tidigare skadat ligamenten i och kring framknät så jag vet ju inte om hon verkligen hade en inflammation i gaffelbandet eller om förtjockningen kom av den gamla skadan. Det är ju möjligt att det ”bara” var senskidan som var svullen. Behandlingen av den hade ju iaf kommit tidigare om vi ultraljudat…

hästen är inte ultraljudad någon gång då veterinärerna som kollat på honom inte tycker att de har varit nödvändigt. den veterinär jag hade i tisdags har inte sett hans skada innan utan jag har bytt på grund utav att jag inte fick någon hjälp av den andra veterinären kände jag. men kan man göra något annat än att vänta lite längre eller hur ska jag kunna veta om inflamationen har försvunnit? vill ju kunna lita på veterinären och enligt henne skulle jag börja trava lite smått och kan han fortfarande va skadade innuti även om han går igenom böjprov? jag hade räknat med att spruta honom med tuppkam i blodet denna gången men det behövde inte enligt henne

Senast ändrad:

Det är ju ren idioti att inte ultraljuda, man har ju ingen aning om hur läkningen gått om man inte sett skadans typ eller kan följa en läkning.

Min unghäst (nu 4 år) skadade sitt gaffelband när hon var åring och det blev förtjockat vilket visade sig efter UL. Men hade inte någon skadepunkt utan var bara tjockare än "normalt".
Hon fick behandling med Opticorten, boxvila i 4 månader och efter det större hage och sedan normal hage med sällskap.
Hon är idag helt felfri.

jag fattar inte varför inte någon av de veterinärer jag haft ute ens har nämnt ultraljud. inte förensjag har frågat har dom sagt att de inte behövs. men jag får väl ta de superlugnt nu så är de väl bara å vänta och se vad som händer:confused:

Att det står tendinit i gaffelbandet på förättningsunderlaget är väl rätt, det är ju den skada som din häst har och håller på att bli frisk ifrån. Jag instämmer med andra om att ultraljudsundersökning är den enda säkra metod som finns att verkligen veta hur gaffelbandet ser ut och hur läkningen fortskrider, men erfarna veterinärer kan förstås ställa diagnos och bedöma läkningen även utan sådan undersökning med hjälp av sina händer. Det är ju en rätt vanlig skada som de stöter på många gånger om året. Anledningen till att de inte har tyckt att UL behövs är väl troligen att de inte har någon sådan utrustning med sig ut i stallen.

Vid alla sen- och ligamentskador är det viktigt att belastningen ökar i den takt som vävnaden orkar med. Inte för mycket, men inte heller för lite. Det är därför ultraljudsundersökning är så användbar. Men din veterinär har rätt i att man inte kan "vila hästen frisk" från en sån här skada. Vila först men sen måste man börja belasta det försiktigt om gaffelbandet ska bli hållbart och starkt igen. Känns det nervöst att börja trava så åk gärna till klinik och få en ultraljudsundersökning innan du börjar öka belastningen, diskutera igenom rehab-programmet och följ upp med en ny koll efter någon månad för att se hur läkningen går.

:confused: Min häst hade en skada i sitt gaffelband hö.fram o behandlades med tuppkam,han vilade i nio mån.Första tiden stod han i liten hage o skrittades varje dag.Han ultraljudades om efter 4 mån då såg man att det inte var helt läkt men att det var mkt. bättre.Han fick gå i större hage men reds inte alls under de här 9 mån.utan skrittades bara vid hand.
Hästen blev bra.

:confused: Min häst hade en skada i sitt gaffelband hö.fram o behandlades med tuppkam,han vilade i nio mån.Första tiden stod han i liten hage o skrittades varje dag.Han ultraljudades om efter 4 mån då såg man att det inte var helt läkt men att det var mkt. bättre.Han fick gå i större hage men reds inte alls under de här 9 mån.utan skrittades bara vid hand.
Hästen blev bra.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 433
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur