Sv: Tendinit i gaffelband(MB7114)
Har ni kollat gaffelbandet med ultraljud? Tyvärr tror jag att det är enda sättet att se om gaffelbandet fortfarande är inflammerat. Det kan ju vara så att vet skrev som hon gjorde för att det var de tidigare symptomen, alltså inte att gaffelbandet fortfarande var inflammerat… Men ring och fråga om du är osäker.
Jag skulle inte våga trava om jag inte visste att inflammationen var borta. Eftersom läkningen sen ska ske under kontrollerad belastning så borde det inte vara fel att börja trava så småningom, men jag skulle vilja vara säker på att inflammationen läkt ut först.
Jag satt i samma sits som dig tidigare, då jag inte vågade dra iväg hästen till klinik för ultraljud med en bil som krånglade och ringde därför ut en vet som har ultraljud. Han undersökte och konstaterade tendinit i gaffelbandet och svullnad i senskida. Tyvärr ultraljudade han aldrig då han inte tyckte det behövdes… Fick Finadyne i 14 dagar men ingen rehabplan eller ordination om vare sig vila eller motion. Drygt två månader senare när svullnaden gått upp och ner lite hur som, tröttnade jag på ovissheten och åkte till klinik för ultraljud.
Där konstaterade man att gaffelbandet var lindrigt förtjockat, men mycket möjligt att det alltid skulle se ut så. Ingen inflammation och gaffelbandet kändes bra. Svullnaden satt i en senskida (dock inte den som första vet trodde). Blev behandlad i senskidan och hemskickad med ordination om att börja trava lite och återbesök för att titta på gaffelbandet igen om en månad.
Ångrar att jag inte tvingade första vet att ultraljuda. Hästen har tidigare skadat ligamenten i och kring framknät så jag vet ju inte om hon verkligen hade en inflammation i gaffelbandet eller om förtjockningen kom av den gamla skadan. Det är ju möjligt att det ”bara” var senskidan som var svullen. Behandlingen av den hade ju iaf kommit tidigare om vi ultraljudat…