Tendinit i djupa böjsenan?

Karolajna

Trådstartare
Min kompis varmblod har nämligen detta.

Han visade knappt tydlig hälta ens i traven och sen på röntgen visade det sig, enligt vad min kompis tyckte sig komma ihåg, vara en blödning mellan två senor, och på pappret står det som sagt tendinit i djupa böjsenan.
Hon fick ordination om boxvila i en månad men att hon får rida honom, dock inte ansträngande ridning.

Vad innebär tendinit på djupa böjsenan?
Hur ser prognosen ut på det?

Sv: Tendinit i djupa böjsenan?

tendinit = inflammation i en sena.

Men, om det är en blödning som visar, att det blöder under huden och mellan senorna så kan det ju egentligen inte bara handla om en inflammation som ska läka..

hejsan
jag har ett 19 årigt arabsto som har fått diagnosen tendinit i djupa böjsenan.den vetrinären jag hade sa att jag skulle låta hästen stå i tre månader utan att göra nåt med henne medans andra jag har ringt till säger att jag ska gå promenader med henne på hårda underlag...är det nån som har råkat ut för detta som har lite kunskap att dela med sig?tacksam för svar

Mitt varmblodssto blev svullen o varm i en sena våren 07. Veterinären som kom gjorde ett böjprov och palperade, hon visade ingen hälta eller smärta överhuvudtaget! Vi fick svaret att hon antagligen hade en lättare blödning i djupa böjsenan. hon fick hagvila i 2 månader och skritta på hårt underlag. efter 2 månader va hon fin i benet och veterinären sa att jag kunde börja trava henne lätt på hårt underlag och rakt spår. Så fort jag gjorde detta blev hon dålig igen. Jag åkte till åby hästklinik och dom gjorde ultraljud på benet - Tendinit i djupa böjsenan. Hagvila och skritt för hand på hårt underlag och efter några veckor fick jag skritta henne under sadel. Så höll jag på i ett år, tyvärr blev det dock värre tack vare leriga och blöta hagar och hon överbelastade andra frambenet, vilket resulterade i att hon fick denna skada på båda frambenen. Men sommaren 08 blev hon bättre och hon fick gå på rehabilitering. - skritta på hårt underlag, kylning av benen efter promenader och stödbandage på nätterna, massage mm. sommaren 09 var hon frisk igen :) det tog sin lilla tid, hon är nu 18 år och läkningen tar ju längre tid ju äldre dom är. Hon har fortfarande en liten svullnad på senorna, men detta är ärrvävnad. Hon travar och galopperar på och tränar med våra andra hästar, men hon får "återfall", vissa dagar är hon superfin och andra är hon jättetjock i benen. Det beror också på om hagarna är fina eller leriga. Men hon visar aldrig någon hälta eller smärta. Vi håller efter benen på henne och kyler, masserar och lindar efter träning, hon har också senskydd på i hagen för att ge stöd. Så länge hon mår bra och är glad får hon träna på, men så fort hon visar någon hälta eller smärta eller blir alltför svullen i benen kommer jag inte att fortsätta. Jag har lagt ner 2 år, mängder med pengar och tårar på hennes rehabilitering och nån gång måste man ju tyvärr sätta stopp..:( Det känns inte schysst att fortsätta om hästen inte mår bra och det tar så otroligt mkt på en psykiskt.. Men för tillfället är hon pigg och sprallig och mår superbra!:)
Jag vet andra hästar som fått denna diagnos och många av dom har blivit bra igen! Tyvärr har några av dom inte kunnat fortsätta tävla på samma sätt som innan. Vissa är nu promenadhästar och livsnjutare;) Men en av hästarna som var riktigt dålig skolades om från travhäst till ridhäst och tävlar nu i 1.10 hoppning :laugh: så det finns hopp, men det tar tid...

Vad innebär tendinit på djupa böjsenan?
Hur ser prognosen ut på det?

Exakt samma diagnos som min häst fick för ett par årsen. Ohalt och lite svullen var han. Skritt 1 timma per dag och ut i vanlig hage under hela konvalecenten, absolut ingen boxvila enligt vettis. Självklart fick han inte rejsa runt i hagen då, gjorde han det skulle jag ju vara tvungen att begränsa utrymmet lite.

6 månader tog det innan det blev bra och detta var en extremt liten skada som knappt syntes alls på UL. Åkte in till klinik var fjärde vecka och ul:a för att se så det gick åt rätt håll.

Som sagt, 6 månader innan skadan blev helt bra, 1 år innan han kunde ridas som vanligt igen och nu är han igång som innan och tränar realtivt hårt.

Sen var det viktigt också att skritta den timman på hårt underlag helst asfalt. Och absolut ingen trav innan skadan var helt läkt och borta. Otroligt viktigt att under läkningen UL:a regelbundet för att se så det går åt rätt håll.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka