Sv: Tendinit i djupa böjsenan?
Mitt varmblodssto blev svullen o varm i en sena våren 07. Veterinären som kom gjorde ett böjprov och palperade, hon visade ingen hälta eller smärta överhuvudtaget! Vi fick svaret att hon antagligen hade en lättare blödning i djupa böjsenan. hon fick hagvila i 2 månader och skritta på hårt underlag. efter 2 månader va hon fin i benet och veterinären sa att jag kunde börja trava henne lätt på hårt underlag och rakt spår. Så fort jag gjorde detta blev hon dålig igen. Jag åkte till åby hästklinik och dom gjorde ultraljud på benet - Tendinit i djupa böjsenan. Hagvila och skritt för hand på hårt underlag och efter några veckor fick jag skritta henne under sadel. Så höll jag på i ett år, tyvärr blev det dock värre tack vare leriga och blöta hagar och hon överbelastade andra frambenet, vilket resulterade i att hon fick denna skada på båda frambenen. Men sommaren 08 blev hon bättre och hon fick gå på rehabilitering. - skritta på hårt underlag, kylning av benen efter promenader och stödbandage på nätterna, massage mm. sommaren 09 var hon frisk igen
det tog sin lilla tid, hon är nu 18 år och läkningen tar ju längre tid ju äldre dom är. Hon har fortfarande en liten svullnad på senorna, men detta är ärrvävnad. Hon travar och galopperar på och tränar med våra andra hästar, men hon får "återfall", vissa dagar är hon superfin och andra är hon jättetjock i benen. Det beror också på om hagarna är fina eller leriga. Men hon visar aldrig någon hälta eller smärta. Vi håller efter benen på henne och kyler, masserar och lindar efter träning, hon har också senskydd på i hagen för att ge stöd. Så länge hon mår bra och är glad får hon träna på, men så fort hon visar någon hälta eller smärta eller blir alltför svullen i benen kommer jag inte att fortsätta. Jag har lagt ner 2 år, mängder med pengar och tårar på hennes rehabilitering och nån gång måste man ju tyvärr sätta stopp..
Det känns inte schysst att fortsätta om hästen inte mår bra och det tar så otroligt mkt på en psykiskt.. Men för tillfället är hon pigg och sprallig och mår superbra!
Jag vet andra hästar som fått denna diagnos och många av dom har blivit bra igen! Tyvärr har några av dom inte kunnat fortsätta tävla på samma sätt som innan. Vissa är nu promenadhästar och livsnjutare
Men en av hästarna som var riktigt dålig skolades om från travhäst till ridhäst och tävlar nu i 1.10 hoppning
så det finns hopp, men det tar tid...