Tendens till krubbitning hos föl

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Morgondagg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 578
M

Morgondagg

Kan hända att jag överreagerar men vill mota Olle i grind om något är på gång.

Har ett föl på 6 mån som hittills levt sitt liv efter konstens alla regler gällande bra hästhållning. Dygnet runt utevistelse i stora hagar med mamma och kompis i princip från födseln till mitten sep och mycket utevistelse nu efter installning. Står på halm inne, fri tillgång på grovfoder och en mamma och övriga inhyrningar utan några som helst tendenser till olater, allra minst att bita på inredning och staketstolpar.

Min lilla har dock gjort detta. :( Ser det lite i boxen, på kanter, att det är avgnagt och även att det gnags på staketstolpar (vilket gjordes även innan installning vilket gör att jag inte förknippar bitandet med installningen). Har tänkt att det är mest "test av material", känna sig fram helt enkelt. Så såg jag dock i dagarna när det blev placering i egen box en stund att det togs i lite för mycket vid provsmakningen och det såg otäckt likt ut tendens till krubbitning.

Ska jag redan nu för att stoppa så fort det går, stryka på något antibit? Eller är det normalt att de testar lite och att det försvinner?

*lätt förtvivlad*

Sv: Tendens till krubbitning hos föl

Kolla med veterinär. Det kan vara tecken på magsår.
Krubbitning börjar ofta med magsår, man kan genom att medicinera mot magsåret få hästen att inte utveckla krubbitning.

Vad skulle magsåret ha kommit av då? Kan det komma spontant utan egentligen anledning på föl? För jag kan inte riktigt se vad som hänt som skulle kunna ha gett det. Är en väldigt lugn och avslappnad individ rent generellt. Inga traumatiska händelser eller blivit lämnad ensam eller så.

Stog om detta med magsår i en hästtidning för ett tag sedan (ridsport kanske?). Magsår på föl var inte så ovanligt som man skulle kunna tro.

Jag hade ett föl som betedde sig exakt som ditt och utvecklade mycket riktigt krubbitning, trots exakt samma förhållanden som du har! Med facit i handen önskar jag att jag känt till magsår men hade aldrig gjort det då och tyvärr förolyckades han 6 månader gammal så vi fick aldrig veta.

Mitt råd är KOLLA UPP NU!! innan det är utvecklat, sätt skivor på väggarna så det inte finns några kanter att ta stöd mot samt plocka bort krubban. Min lilleman slutade nämligen äta och stog hellre och krubbade med avmagring som följd innan vi fick åtgärdat boxen, sedan vände det sakta, för varje dag åt han lite mer hö. Misstänker att ev. begynnande magsår inte heller mår bra av att svälta...

Usch, nu blir jag ju jätteorolig. Äter gör dock fölet, med god aptit, både kraftfoder och grovfoder samt diar.

Ska dock ringa vet imorgon och se vad de säger.

Tänk efter lite nu tjejer det är ett föl.
Magsår drabbar stressade hästar som har dåligt med sysselsättning.

Det är nog snarare så att det kliar i tänderna som fäls för fult.
Prova att lägga in en pinne eller liknande så fölet får nått att bita i.

Mina föl har alltid haft tygknutar som man ger hundar i sina boxar o det har hjälpt till 100%!

Nej stress som leder till magsår behöver inte bara drabba vuxna hästar som har tråkigt.

Stress förekommer även i situationer som tex foderbyte, bråkig kompis, avvänjning, transport, byte av box, hästmamman beter sig annorlunda osv.

Man tror även att virus kan orsaka magsår hos människor. Det är ju alltid farligt att jämföra en ras med en annan men det är väl inte helt otroligt att det finns magsårsvirus hos hästar också.

Till TS:
Jag skulle dock också misstänka att det är tänderna som spökar. Men håll du ordentlig koll på fölet. Det är alltid bättre att vara för uppmärksam än att bara rycka på axlarna och strunta i det.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Ringde veterinär imorse och beskrev läget. Hon kunde inte se något i min hästhållning som sådan som skulle kunna ha utlöst det. Jag tog upp magsår som orsak men hon såg snarare magsår som en risk om det fortsätter och det börjas svälja luft samtidigt och inte att det skulle vara anledningen nu då fölet är så stimulerat det går, äter ordentligt som det ska, är rund och fin och inga andra symtom.

Veterinärens råd var att ta träckprov för säkerhets skull och kolla det och göra vad jag kan för att bryta beteendet, tex sätta på antibit på de ställen som det bits på och naturligtvis se till att det alltid garanterat finns något annat att göra, vilket jag redan gör. Sannolikt har det från början bara varit en undersökande handling som sen blivit roande och den ska INTE få gå längre.

Händer något annat tex att fölet börjar tappa aptit, gå ner i vikt eller liknande så får jag åka in och kolla.

Att magsår orsakas av krubbitning är en gammaldags åsikt. Idag har forskning visat att det är tvärtom. orsaken till magsår är vanligtvis en bakterie, helicobacter pylori. Det behöver ju inte vara det hos din fölunge, men är mycket vanligare än man tror. Stress är en individuell sak, hur man hanterar och upplever stress kan variera otroligt mycket mellan olika individer.
Lycka till med fölet.

*KL*

Ang magsår, så man kan ju provbehandla mot magsår och se om det hjälper. Det skulle nog jag göra i ditt läge faktiskt (tyvärr är det dyrt). För de kan som som sagt få magsår fölen, utan att det finns något att 'skylla på' i omrgivningen. Och föl utsätts för stress med, t ex vid avvänjning, fast man inte tänker på det. Och magsår är ju inte stressutlöst allena.

I övrigt kan jag nog bara rekommendera aspbarkspellets eller liknande, om det fungerar med foderstaten. (Skulle akta mig för att lägga in tillåtna saker att bita på i just det här fallet, då kan hon ju krubbita på de om du har otur). Just den här tiden på året och över vintern så vissa hästar blir veritabla bävrar, och käkar trä fast de aldrig rört det förr. Och trots hela dygn utem, fri tillgång på grovfoder etc så kan de knapra i sig både det ena och det andra. (Här har det två olika år, olika hästar med, hänt att hux flux ser staketstolparna ut som en bäver varit framme, avgnagda. Det brukar kunna bli ett svep när det börjar käkas på träet i boxarna med, frenetiskt och hux flux).

Så, jag skulle överväga provbehandling mot magsår, eller allraminst någon form av magmedel. Och se om aspbarkspellets (vet inte om de går att blöta? Pellets kan ju vara lite knepigt till föl) kan fungera.

Och faktiskt behandla väggarna och där hon biter med antignagmedel. Men inte BARA det, utan försöka hitta orsaken med, inte bara ta bort symptomen.

*KL* Min lille kille gick ifrån flocken som åt hö för att krubba på grenar och buskar istället... när det var som värst. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka