Tempo och grön häst

evis

Trådstartare
Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna....

Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare. Han är körd mycket tidigare så egentligen har det bara varit att sitta upp och "tuta och köra".

Hästen ifråga är lite bekväm av sej, går gärna och "såsar" i en för honom bekväm form. Han är självmant formad "på tygeln" i överlinjen och bär vad jag känner upp mej helt ok (särskilt för att inte vara riden särskilt mycket). Har lätt för att korta upp sej och gå i en kort ponnytrav - men är hela tiden balanserad där, när han ska sträcka ut och komma mer framåt under ryttare så faller han lätt isär och blir väldigt obalanserad/sned och får lite travarstil över helheten. Svårt att behålla honom "på sitsen" i den traven - då faller han iväg och jag tror att han lätt kan bli som ett ånglok till slut på det viset.

Han är bara skrittad och travad ännu, skritten ställer inte till några funderingar för oss - den är lättreglerad både framåt och tillbaka och han har ett stort "register" i skritten, som han behärskar fint.

Men - nu har vi ridit ut med en "dressyrtjej" som hade lite åsikter om mitt sätt att trava på honom. Tjejen ifråga har varit som beridarelev i Tyskland hos en känd tävlingsryttare....

Jag värnar rätt mycket om hans balans samt att han lär sej att komma fram till handen på ett vettigt sätt (utan att hänga sej på den) - även fast jag ser att han på den vägen nog mycket väl kan gå och "lata" sej lite och kanske inte riktigt komma igenom i arbetet genom kroppen. Han travar relativt långsamt, jag är noga med att han inte blir kort eller såsig och det tycker jag faktiskt att jag kan lyckas med i den långsammare traven - främst för att han där känns "på sitsen". Men visst är just det en definitionsfråga, allt är relativt - han kan bli mycket bättre, det ser även jag.

Tjejen menar på att jag rider honom alldeles för långsamt - han måste fram, fram, fram enligt henne. Min fundering ligger mest i att jag har svårt att se hur det här fram, fram, fram ska ge någon kvalitet när han ändå inte kan gå "fram, fram, fram" utan att tappa "allt". Tids nog vet jag att "mitt" sätt kommer leda till att han kan komma till en stooooor trav - men utan att behöva offra lösgjordhet och balans. Jag tror inte "fram,fram,fram" kommer ge en stor trav heller för den delen.

Jag ÄR noga med att han svarar "upp" när jag ber om mer fram - och det gör han, det är inte att han inte FÖRSTÅR när jag ber honom om ett högre tempo, bara att det inte blir så bra som jag skulle vilja att det blev....

Men likförbaskat började jag tänka - kanske är jag ute och snurrar nu? det beror kanske bara på att man har olika perspektiv? Jag har ju varit på kvalitets några gånger senaste åren, och jag har förundrats över alla dessa 4-åringar som lubbar runt i mellantrav med utstickande bogar och fladdriga bakdelar, och inte riktigt sett vitsen med det. Kanske har jag missat något avgörande...
Min erfarenhet när det gäller "för långsamma" hästar är inte stor, jag kan vara ute och cykla.

Vi åker till tränare på torsdag och lär komma fram till att magkänslan är rätt - men vad tycker ni om funderingarna?

Är det så att man måste "offra" lite balans, lösgjordhet och följsamhet på den unga hästen för att få "framåtbjudning"/framåtrörelse i kroppen/stora gångarter?
Eller vänder jag på det åt fel håll - måste man rida "mellantrav" för att hästen ska kunna balansera sej och bli lösgjord? (njae, det tror jag knappast)

Det känns väl som att jag eftersträvar "finridning" på en ung häst som kanske inte riktigt skulle må bra av så mycket "finridning" - han kanske egentligen skulle behöva lite mer "flängridning" (/gångartsridning ;) )?

Kanske är jag otydlig och oklar i funderingarna, men jag har försökt uttrycka mej så tydligt som jag kan..... ;)

Snälla, några tankar?!

Sv: Tempo och grön häst

:d :d :d
Jag tycker du skall lita på din magkänlsa du. :D

Det verkar finnas två typer av "tysk ridning" Den som lärs ut på deras statliga ridskolor och den som premieras av dommarna :angel:

Jag är väldigt emot detta att hästen måste fram fram fram, för det enda som händer i praktiken är att man jagar fram hästen på bogarna.

Filma dig själv när du rider. :bump: :bump: :bump:

- Är skritten fyrtaktig?

- Är takten ren dvs.tvåtaktig i traven Du ser det på om det bakre skenbenet är parallet med överarmen fram i traven.
Är hästen före fram så går den på bogarna. Är den före bak så är den spänd i ryggen.
- Är galoppen tretaktig. Dvs sätts det diagonala benparer i samtidigt.

Jag hade ett mkt stimulerande samtal med chris Johnston (eg. om verkning) och han sa att grunden för hästhälsa är balans.
En del av den balansen är ju verkningen, men en annan är ju ridningen. (det är ju sånt de forskar på nu).

För en ung häst så handlar det mycket om att bygga upp styrka och korrdination, det måste få gå långsamt i början :bow:

Balans och takt hänger i hop. Ju bättre balans ju bättre takt.
Mer passage - mindre ponny :D

Takten sätter du i hästen med din egen balans.

Ju mer du kan flytta vikten bakåt genom halvhalter detso bättre takt.

Går inte halvhalten igenom så beror det på att överlinjen inte har en jämn rundning och hästen är spänd i ryggen någonstans. Vilket får den att böja ryggraden åt fel håll.

Jag brukar rida unghästar på väldigt långa tyglar.
Varje gång jag rider lätt och reser mig upp så ser jag till att tänka.
"Det allra heligaste över framvalvet".
på toppen så trycker jag mina händer mot ett inbillat föremål.
Detta är en variant på Sally swifts centrering.

För mig gäller det att hitta den plats/läge där jag kan behålla min vikt rakt över hästens naturliga tyngdpunkt. Du hittar den lätt i fältsits.
Där förbättrar jag takten, genom att ta över kommandot över takten.

Lägg dig _i_ hästens takt, sedan ändrar du den genom att sikta över framvalvet. ( du reser dig med spänst)
Halvhalten centeringen får hästen att börja balasera sig bakifrån istälelt för att bara springa fortare och ramla framåt.

Res dig inte snabbt men men kraft, du måste också hålla underskänkeln helt still, så detta är jobbigt för lårets farmsida.
Du måste nämligen balansera dig ovanför knäet. Res dig altså bara genom att öpna knä- och höftvinkel.

Sen finns det ju andra sätt men detta funkar för mig, både på Nordis och halvblod. :D
Nordis är utbildad upp till medelsvår (tyvärr är inte jag det i ett sammahängande program, och åt båda hållen :crazy: )

Senast ändrad:

Håller med!
På en ung häst tycker jag att TAKTEN och BALANSEN, går före överilade ökningar.

När jag skriver om att hästen är före fram resp bak så menar jag själva hovisättningen i det diagonala benparet.
Kanske skall förtydligas

Grymt tack för ditt inlägg!!

Jag har en tendens att lägga lite väl stor vikt vid såna där kommentarer - kanske för att jag faktiskt har respekt för tjejen i fråga och tycker att hon säkerligen har en hel del vettigt att komma med... Men det är skönt med lite input på internet. Bra med internet att få vädra lite funderingar! Och lugna sej lite, jag ÄR inte fel ute även om jag såklart kan se att det finns fler vägar även för just denna hästen....

Tack för "tankeverktyg" i lättridning/balansering!!
Jag har nog jobbat på liknande sätt men mest "på känn" - utan att riktigt veta vad jag gör. "Mer passage och mindre ponny" är tanken jag haft :).
Ska ta med mej detta du skrivit och prova mer!

Jag är helt med på takten. Emellanåt blir han tidigare i bak = spänd i ryggen, händer mest i första stegen efter en travfattning. Han har en tendens att falla ner lite mellan bogarna, sänka manken och främre delen av bröstryggen (tänk typ Frieser som är hög fram och med mycket benfladder men "faller igenom" i ryggen - han är rätt lik en sådan tidvis) - så det hör ju förstås ihop. Det blir bättre och bättre för varje pass (han är som sagt bara rider cirkus 20 gånger än så länge) så jag tror vi är ganska rätt ute, men mer tips tages förstås alltjämt emot!!

Tacksamt att just du skriver det ;) :)!

Jag tror mest att tjejen blir frustrerad då hennes häst är lite av en sådan som knäcker av i nacken och fladdrar mycket med benen "på stället" i traven, så när jag då red långsamt dessutom så blev hon lite frustrerad. På hennes häst behövs nog egentligen bättre tempo (men så är hennes också 10 cm högre än min och ett halvblod, ingen ponnyliknande kallblods-travar-variant ;) )...
Kanske....

Rent almäntså beror spänningar som sitetr under sadeln ofta på just sadeln.
Det kan också var en låst höftled på ryttaren.
Men om det är en kallblodstravare så kan det ju också ha att göra med att han gått med käk.
En del hästar som varit hos amatörer har ju gått med så kort käk att de inte kan skritta utan ser ut som giraffer...

Bra om jag kan vara till hjälp.

Han har inte gått med käk vad jag vet, han är allt annat än "traditionellt" travtränad innan - det är Rikkan här på Buke som ägt honom innan :).

Så visst sitter problemet i sadeln... Utan ryttare så rör han sej riktigt bra.

Jag har ju också en Nordsvensk. Fördelarna med dom som jag kan se, är ju att de är starka, de har ju lätt fär samling därför. Men å andra sidan har de bra mycket svårare eftersom de faktiskt är avlade för att _lägga sig i selen_ altså använda sig av sin tyngdpunkt framåt istället för bakåt.
De har ju genom avel sin tyngpunkt längre fram än halvblodet ( det är därför det är så svårt att öka utan att allt faller isär)
Du har ju en travarnordis så du har ju lite lättare än jag som har ett kallblod som ser ut som en Ardenner.....

I igångsättningar och avsaktningar är det lätt att tappa balansen. Antingen att hästen springer på framåt eller höjer huvudet.

Om hästen inte skall tappa balansen - får du inte tappa balansen...

Före igångsättningen avsaktningen se till att du har bäckenet rakt under din bröstkorg genom följande övning.

*Tryck upp ditt bröst ( där du har alla medaljer om du är militär) mot gud.
*Dra upp "kisseriet mot hakan" - håll kvar - samtidigt som du trycker dina händer mot
ett inbillat föremål.
NU sätter du igång hästen med skänkeln.

Ovanstående övning är en halvhalt som flyttar balansen/tyngdpunkten lite bakåt.
Ett måste om du skall göra en bra galoppfattning (galoppen blir ju heller inte bättre än fattningen)

Vill hästen regarear med att slå upp huvudet när du gör det här - kolla om sadeln verkligen passar.
Ovanstående övning öppnar din höft - (förutsatt att du inte tar spjärn med benen)
Vid en bra igångsättning öppnar hästen ryttarens höft genom att ryggen höjs så bäckenet lyfts medan benet trycks en aning bakåt. ( svårt att förklara utan bild)

Altså bra för din följsamhet.

Om man inte gör såhär - altså lyckas få hästen att bära bakifrån,och länger öevrlinjen, så börjar bara hästen tänka bakåt, den spänner sin hals och överlinje, och du får kortare snabbare steg istället för långsamma runda steg.

MVH SUS

evis skrev:
Tacksamt att just du skriver det ;) :)!

Jag tror mest att tjejen blir frustrerad då hennes häst är lite av en sådan som knäcker av i nacken och fladdrar mycket med benen "på stället" i traven, så när jag då red långsamt dessutom så blev hon lite frustrerad. På hennes häst behövs nog egentligen bättre tempo (men så är hennes också 10 cm högre än min och ett halvblod, ingen ponnyliknande kallblods-travar-variant ;) )...
Kanske....

Jaså, varför är du så tacksam över att jag skriver det? ;)

Jag rider oxå en travare, men en vanlig sådan. Jag travar honom bara på ridbanan där det är ganska djupt. Låter honom gå i vilken fart och form han vill men jag rider på olika vis, varierar varje gång jag rider och då rider jag på samma vis hela det passet. Jag tror på att låta en sak sätta sig ordentligt i hästens hjärna, därför varierar jag sällan under ett pass i början när hästen har svårt för något.
Jag rider tex
i en digital8 dvs svänger tvärt i varje hörna, ena dagen genom att flytta bogen, andra gången genom att flytta rumpan. Jag låter den gå kraftigt utåtställd i ena varvet och sitter bara mitt på honom och ser glad ut. efter en stund börjar han bära och gå långsamt och då skrittar vi hem.
När man skrittat hem ett antal gånger var gång hästen börjar bära så börjar den snart längta efter att få göra det mer och efter några månader så har man en mkt lättriden och välvilligt inställd häst som arbetar tills han stupar för dig.

Jag rider ibland oxå en vanlig 8 (gillar 8:or och travare, en bra kombination). Då är målet enbart att ytterbog ska in oavsett om han måste gå dubbelvikt med halsen utåt för att klara det. Jag låter den ramla inåt i början i valfritt tempo, i och med 8:an så bytar man ramlingsbog ofta och hästen börjar bära och gå sakta väldigt fort.

Börja bära för mig betyder i detta läge att den samlar ihop sina kroppsdelar och blir böjbar och styrbar.

Trvara dock kanske bara en gång i veckan första månaderna, det är svårt för dem.

Rider mkt skolor, ena dagen sluta, andra öppna, aldrig bägge samma dag. Slutar när den börjar bära.

En dag i veckan rider jag ihop den maximalt, typ halva steg som sen blir mer och mer. Brukar börja med skrittpiruettter och samla ihop alla bakben och bogar och sen ur det rida ihop den mer.

Hela min tanke är inte att sitta och nöta utan bara att sitta där och inte störa och sluta när hästen själv börjar göra som jag vill. Efter ett par månader får man belöningen i form av fruktansvärt arbetsvillig häst.

Djurjouren skrev:
. Då är målet enbart att ytterbog ska in oavsett om han måste gå dubbelvikt med halsen utåt för att klara det /
Är det snällt?
Är det inte bättre att du lär dig flytta in ytterbogen med mindre grova hjälper?

En annan tanke; Om man bara tränar öppna ena dan, eller som en del AR ryttare förespråkar Öppna bortåt och sluta hela vägen hem, så får ju samma muskel jobba statiskt under väldigt långa perioder.

Det blir ju väldigt krävande pass för hästen att bara träna en sak per dag.

Senast ändrad:

Snällt?Är nån ridning snäll?

Men du missupfattade mig nog lite.
När man börjar trava en häst, speciellt en travare så tar jag förgivet att den redan behärskar grunderan i skritt, dvs flytta fram och bakdel, bära sig, länga ut halsen, ta hjälper fram, bak och åt sidan o.s.v.. Alla pusselbitar finns egentligen redan, hästen ska bara lära sig använda dem i en anan gångart.
Man tar inte en häst som inte kan allt detta i skritt och kräver det i trav, det vore rätt korkat.

Just med gångartshästar såsom travare och islänningar (och kanske andar raser oxå men det vet jag inte så mkt om)så ligger mkt av deras problem i förmågan att hantera bogarna. De är rätt lätta att få att använda baken (efter deras egna rätt begränsade förutsättningar), men svåra att få till att hantera bogarna.

Steg 1 enligt mig är därför att få den att flytta in ytterbogen, steg 2 är att få den att flytta ut innerbogen och steg 3 är att få en perfekt balans däremellan.
Så att säga att det BARA handlar om ytterbogen är fel, men det är en logisk början när man rör sig på ett fyrkantsspår.

JAG kan flytta in ytterbogen utan grova hjälper men jag tycker att man får bättre respons från hästen när den får klura ut hur den ska göra själv.Den halva minuten i hans liv överlever han förhoppningsvis :-). Jag tycker inte att det är rolig ridning om man ska sitta och göra hästens jobb, jag vill få den att tänka och vilja och göra själv.
Men jag tycker faktiskt inte att det är grovt, man drar inte, tvingar inte, bara håller så mkt som behövs för att få den att hålla sig på det spår man valt och väntar på att insidans muskler ska börja dra ihop sig och utsidans att länga sig.Släpper efter i etapper.
ett sätt att introducera böjning hos en häst (om man vet vad man gör med rumpan förståss)

Krävande med bara en sak om dagen? Man tränar ju inte öppna hela passet, man skrittar fram, lösgör och sen travar man av efteråt och skrittar hem. arbetet med öppnor eller vad det nu är varar ju bara nån minut.Iallafall för mig.
Men uppvärmning och nedvarvning räknas inte som träning, det är ungefär som mat, utan dem funkar inget.

Senast ändrad:

Jag hajjar inte ens.
du ställer utåt maximalt, och väntar sedan på att _insidans_ muskler skal dra ihop sig?
Och utsidan längas , en paradox

Och det varar bara en halv minut?

Och så rider du öppna nån minut då och då?

Ja jag tror faktiskt att ridning grundad på hästens balansreflexer, och ridning som sker i ett samarbete med hästen kan vara snällt.

Jag tror att om ryttaren tar ansvar för prestationen och löser saker med sin sits, så är det en bra mycket snällare ridning, än att flytta runt på hästens huvud.

Jag brukar försöka behandla mina djur med samma respekt som jag själv vill ha.
Vill jag att någon vrider min nacke så att jag flyttar axeln - nej, jag föredrar hellre någon som visar mig vänlligt hur.

Jag har fått lära mig "den hårda vägen"= förvirrad häst, att det där med ena dagen öppna andra dagen sluta är kanske att föredra.Men egentligen förstår jag inte varför? Är det jag som ryttare som har svårt att ändra min sitts eller ÄR det svårt för hästen?

( egentligen är vår sluta mer bak in än sålänge )

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 521
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5