Temperatur

Z

zazzabella

Jag har läst någonstans att hästen ska ha en temperatur på 37-38 grader, stämmer det?

Om en vuxen häst brukar ha en temperatur på ca 37.6 grader när den har blivit tempad på samma tid i vila vid flera tillfällen. Har den då feber om den har en temperatur på 38.3 grader? Hur farligt är det och vad bör man göra åt det, om hästen äter bra och ser pigg ut? Hur hög kan temperaturen bli innan det bli riktigt farligt, när bör man kontakta veterinären?

Tacksam för svar! :cool:

Det stämmer att temperaturen ligger mellan ca 37-38 grader.

Om min häst (som hade normaltemp 38,1 på ridskolan och har ca 37,7 nu sedan drygt ett år tillbaka) har en temp på 38,3 grader skulle jag kolla på hästen. Ser den hängig/trött ut? Snor eller hosta? Om allt verkar normalt motionerar jag hästen ändå men tar det lite lugnare än vanligt. Kanske en mysig tur i skogen istället för ridning på banan!

Blir ju en annan femma om hästen ser trött ut, då skulle jag låta den vila eller gå en kort promenad med den.

Om hästen börjar komma upp till 38.3 och uppåt 38.5 (som är den magiska vet. gränsen) och att du kontrollerat hur allmäntillståndet på hästen är. Om hästen ex inte äter, ömmar över kroppen, hänger med huvudet (inte vilar utan är hängig) om det är något som avviker från det normala.. ex att hästen inte vill äta kraften sin då skulle jag ringa vet. och ialla fall rådfråga. Men är hästen pigg med "feber" och normal i övrigt så kan du ta en prommenad med totton... Kolla igenom hästen så att hästen inte har några dålda skador/sår...

Colombia Girl :bump:

Ha också i åtanke att ston oftast får en högre temp när de brunstar eller runt där. Sånt kan också spela in.

Eller vid fällning nu när det är varmt i luften och de fortfarande har tjock päls :)

Pålle svettas (i "armhålorna" och mellan bakbenen) efter att bara ha gått runt och betat, då är det ju klart att han har en högre kroppstemperatur än normalt.

:D
Har ju min lilla klippt så det tänkte jag inte ens på, men det stämmer ju det med. Bra att tänka på!

Okej.

Men jag har kollat igenom hästen och den va varken hängig eller något annat. Men idag har temperaturen gått ner till 37.6 grader igen. :) Men behöver jag oroa mig om hästen har någonstans runt 38.3 grader och sedan är det borta dagen efter? Eller kan det vara som nedanstående skrev att det kan bero på pälsfällningen mm?

Kan säkert bero på fällningen eller så kanske hästen höll på att bli förkyld men motarbetade det själv?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 162
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 658
Senast: manda
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 871
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar