Temperatur på häst

S

Susss

Gissar att många har tagit upp det här ämnet, men jag hittade ingen tråd så jag kan fråga er alla igen.

Jag tycker att de flesta säger lite olika med det här vilken temp en ponny/häst ska ligga mellan.
Vars går gränsen för feber? Vet att det är svårt att svara på eftersom hästar har olika,
vissa högre och vissa lägre. Några säger att de inte få ha över 38,2 ?
Kan såklart ringa och rådfråga en veterinär, men vad säger ni, när har de feber?

Sv: Temperatur på häst

Precis som du säger skiljer det lite från häst till häst...man bruka säga att hästar ligger på ca 38 grader i normala fall.....:smirk:

Min ena häst har en normaltemp som ligger på 37,7 grader på morgonen och ngt högre på kvällen.....

Man få helt enkelt tempa sin häst när den är frisk och sen har det som riktmärke...;)

Min har 38,0-38,1 kvällstid och 37,6-37,7 på morgnarna. Om min skulle ha 38,2 skulle jag inte höja på ögonbrynen direkt mycket. .

Men det är som sagt individuellt, beror ju på vad de ligger på i vanliga fall!

Okej! :smirk: Jag hade aldrig riktigt räknat ut min ponnys normaltemp och förra veckan fick hon rätt hög feber. Då hade hon 39,5, men det gick ner samma kväll! Tempat varje morgon och kväll hittils och hon verkar ligga på 37,5-37,7 på morgonen och 37,8-38,1 på kvällen! Tycker bara att 38,1 kan verka rätt högt eftersom många säger att gränsen är 38,2. Men hon är då lika glad och normal vid 38,1, så jag hoppas att det inte är ngt fel med den temperaturen ;)

En temp runt 38 är helt normalt, jag skulle inte oroa mig om jag vore som du;) .
Att de ligger något högre kvällstid har varit mer regel än undantag på de hästar jag haft "tempkoll" på.

hehe okej vad bra :) Är bara så rädd om henne så jag vill inte köra igång henne för fort om hon skulle ha ngt virus kvar i kroppen, eller vad det kan ha berott på! Men det var som sagt en vecka sen så nu rullar vi på!

asså, när jag var i stallet idag så var min häst jätte hängig och så.. men jag tog tempen på honom.. han hade 38,2 han är D-ponny.. vad är det normala?

enligt hästhållning i praktiken så ska en häst ha temp mellan 37,5-38 grader men kanäven ha upp till 38,5 men är det över deså har den garantert feber.

Vad som är normalt på din häst går inte att säga. Det bästa man kan göra när man skaffar en häst är att tempa den varje dag under en veckas tid för att på så sätt få en riktlinje på vad som är normalt för just den hästen.

Min häst ligger ganska lågt runt 37,3 -37,5 så om han har 38,5 så räknar jag det som feber. För en annan häst kan det vara en helt normal temperatur.

Jag tempar min unghäst varje morgon. Han ligger på ca 37,6 - 38,2 grader. Får han över det kollar jag på om han är hängig, ansträngd andning och antal hjärtslag. Är det mellan 38,2 och 39,0 brukar kroppen reda ut själv. Men man ser ju på om hästen är hängig eller inte :-)

Gammal tråd men mitt sto (liten häst) har 37,4-37,5 på morgonen och 37,7-37,8 på kvällen.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
583
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 829
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10