Sv: temp?

För en vuxen katt: 38-39,3.
För en kattunge: 38-39,5.

Undrar hur hög normaltempen är om man tar den i "armhålan". Har bara familjens termometer, ingen snabbtermometer som är lämplig för djur.

Undrar hur hög normaltempen är om man tar den i "armhålan". Har bara familjens termometer, ingen snabbtermometer som är lämplig för djur.

Man brukar ju mäta i rumpasen. Smörj gärna med nån olja, vaselin eller nåt, (annars vät med saliv) och värm lite i handen så termometern är inte allför kall och inte känns obehaglig i sig.

Går utmärkt med vanlig digitaltermometer, som inte tar lika långt tid som gammaldags kvicksilver-termometer. Och spetsen är också smalare.

Men har man tillgångt till en örontermometer är det förstås smaskens.

Vanligaste temperaturen är fö 38,3-38,5, men kan variera lite om t.ex. katten legat intill elementet eller just varit med om en livlig lek.

ps: mätt i armhålan torde vara något lägre. Iom att temperaturen ovan torde vara mätt i rumpasen som brukligt är.

Jag tror hon skulle bli vansinnig om jag försökte mäta i baken. Hon är tillräckligt arg på att behöva bära kroppsstrumpa för att inte slicka på ett sår. Tror jag skall investera i en örontermometer för vår digitaltermometer börjar snart att lägga av.

Jag tycker att man ofta kan se på katten om den har feber. I alla fall kan jag det.
Vi har en såndär snabb rumptermometer för djur. Funkar jättebra.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
663
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka