Temp efter förlossningen

Shaggy

Trådstartare
Jaha så uppstod nästa fråga. Hur är det egentligen med tempen hos stoet efter förlossningen. Min dam har haft 37,6-37,7 i temp varje kväll nu de senaste veckorna. I morse fölade hon (utan tempsänkning) och nu ikväll tempade jag för att lugna mina nerver.
Tyvärr blev jag inte så lugnad då termometern visade 38,2 och det kan vara lite mer, damen var inte så imponerad av att bli tempad.
Hon hade varit ute ca 1,5 timme innan och jagat sin unge som bara skulle galopera. Hon har inte görat ur sig något som jag sett när hon rört sig (longerades i förmiddags) + jagat fölunge nu ikväll. Hon ser trött ut men om det beror på tempen/något är fel eller på att det varit jobbigt (hon var helt slut efter att ha fått ut fölet) vet jag inte.

Sv: Temp efter förlossningen

Jag ser något förhöjd temp på nyfölade ston som normalt, mitt sto hade nog 38.6 ca 16 timmar efter att hon fölat. Jag skiljde sto och föl åt 3 ggr per dag de första två dagarna efter fölning så att hon säkert tömde sig. Dag 2 låg hon på normala 37.6.

Men obs, jag är ingen expert du får nog fler svar.

Tack för att du lugnar mig. Jag hade tänkt longera ikväll men är så slut så jag vågar inte. Problemet är att jag är värdelös på att hålla ordning på linan i vanliga fall och är milt utryckt en katastrof på hela denna ädla konst. Det låter som om jag kanske kan roa mig med att sova i natt :laugh:

Om ni tar det lite lugnt ska ni se att det ordnar sig, vi får ca 6-10 föl om året vi skiljer aldrig sto och föl åt, vi longerar aldrig och vid dåligt väder kan stona stå inne hela dagen. Vi får ändå våra ston dräktiga direkt på 30 dagars brunsten och har sällan eller aldrig komplikationer. En normal häst temp är 38 grader. Varför stressar ni era ston genom att skilja dom från sina föl? Detta skulle jag endast göra ifall inte moderkakan skulle släppa vilket vi endast varit med om en gång ännu under alla år.
Ta det lugnt och låt stoet få lugn och ro med sitt föl.

Jätteintressant att läsa hur du upplever det, och hur du gör.

Men "alla rutinerade" inga namn nämnda (ex hingstägare) som jag frågat när jag varit nybörjare har sagt till mig att skilja sto med föl just för att stoet ska renas. Och när man gör det ser man ju hur stoet flera gånger både bajsar, det rinner lite urin och annat som måste ut?

Jag tror ju inte att någon skiljer sto med föl åt för att vara elak, utan för att man vill sina hästars bästa :)

Men det kanske är fel metod?

Det där hade man för sig förr, men jag känner ingen längre som gör så. Vi har ju seminstation och en ganska omfattande uppfödning av ponnier, ingen av de kollegor jag har gör så längre. Men man gör som man vill med sina djur.
Vi skiljer endast sto och föl åt om det skulle vara något fel.
Vi har aldrig haft infekterade ston och våra betäcks om varje år.
Vi låter dessutom stoet gå själv med sitt föl upp till 10-14 dagar innan dom släpps in bland sina vänner, vi har också flera flockar med sto och föl och låter dom gå ca 3-4 ston i varje hage med sina föl sedan under sommaren. Vi vill att stoet ska känna största möjliga trygghet med sitt föl innan det ska ut och springa runt i en flock. Så har det fungerat för oss.

Ok, jag ska ta det i beaktande för framtida föl :)

Jag låter också mitt sto med föl gå själv den första tiden så inte stoet känner sig stressad över att vakta fölet nu i början. Tänkte släppa ihop henne med de andra när fölet är ca 4 veckor.

*KL*

Jag särade oxå på sto o föl förr för att stoet skulle "rena" sig. Har inte gjort det dom senaste åren, då det blir ett stressmoment för både sto o föl, inga utav stona ha haft svårt att bli dräktig igen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka