Temp efter arbete?

Gnapp

Trådstartare
Hur mycket är det normalt att en hästs temp går upp efter arbete? Lätt arbete (en lagom stillsam tur ut med lite trav och galopp)? Hårt arbete (terrängträning, galopprace, etc)? Hur snabbt går temperaturen ner igen?

Praktiskt fall: normaltemp sisådär 37.3-37.5, och han har haft feber, så jag tempade honom efter en stillsam tur ut - men insåg att jag inte har någon koll på vad som faktiskt är normalt efteråt, så jag har ingen koll på om jag ska bli orolig eller ej. :-) (Ja, jag tempade honom naturligtvis före också, och ingen feber då, och han kändes ok, annars hade jag förstås inte ridit ut.)

Hur mycket är det normalt att en hästs temp går upp efter arbete? Lätt arbete (en lagom stillsam tur ut med lite trav och galopp)? Hårt arbete (terrängträning, galopprace, etc)? Hur snabbt går temperaturen ner igen?

Praktiskt fall: normaltemp sisådär 37.3-37.5, och han har haft feber, så jag tempade honom efter en stillsam tur ut - men insåg att jag inte har någon koll på vad som faktiskt är normalt efteråt, så jag har ingen koll på om jag ska bli orolig eller ej. :-) (Ja, jag tempade honom naturligtvis före också, och ingen feber då, och han kändes ok, annars hade jag förstås inte ridit ut.)

För att få fram hästens normala kroppstemp behöver du egentligen tempa 3 dagar i följd, och helst direkt på morgonen innan mat. Då kan man få fram en normal temp på hästen, hur mycket tempen höjs kan vara individuellt men min häst kan gå upp en grad till en och en halv av arbete utan att det behöver vara onormalt.

Det låter som om jag inte ska vara jätteorolig över en höjning på 0.7 eller så (en varm solig dag dessutom) med andra ord.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 485
Senast: Efwa
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 864
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka