Temakväll i hovvård

J

javill

Ska på ovanstående i nästa vecka. Det är en veterinär/hovslagare som ska föreläsa. Tänkte fråga lite om behandlingen av fånghästar när det gäller fång men, passar på att fråga här först. Är det olika skolor när det gäller detta eller är det gammal kontra ny utbildning som gör att olika hovslagare och vet säger olika? En säger att tån ska kortas och att det ska på sjukbeslag. En annan säger att om trakten är för hög så kan det i sig göra att fånganfallet blir värre, att den måste sänkas rejält och att sjukbeslag är onödigt och ofta förvärrar? Så vad gäller egentligen? (Kan ju bli snurrig för mindre.)

Sv: Temakväll i hovvård

Tycker att det är väldigt förvirrande att det finns så många behandlingsmetoder. Men som jag förstått det så har man fått blandade resultat med alla. Men om någon kan komma upp med en bra förklaring vill jag med väldigt gärna veta. Här inne på forumet har nästan alla fått olika ordinationer för hur de ska behandla sina fånghästar.

Var i blekinge är det? Nått en annan också kan gå på eller?

Det kan du säkert. Det är på Naturbruksgymnasiet i Bräkne-Hoby, Hushållningssällskapet anordnar, sista anmälan på fredag. Gratis förutom om man vill ha fika som kostar en femtiolapp. Någon mer som hört olika behandlingsförslag av fång?

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 755
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 722
Senast: hoppeloppe
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar