Tekokare eller vattenkokare?

Silver Girl

Trådstartare
Börjar bli dags att byta ut min vattenkokare och när jag letar ny så har jag stött på en tekokare, dvs där man lägger löste i ett filter och teet bryggs samtidigt som vattnet värms. Har inte sett detta tidigare och hittar inte svar på mina funderingar bland diverse recensioner och annan info, så jag hoppas på lite råd från buke.

Finns risken att teet blir starkare än jag vill ha det, då jag inte kan reglera hur länge det drar i vattnet?

Jag vill oftast bara ha en kopp i taget, funkar det även med mindre vatten? Vill ju inte värma en liter i taget i onödan...

Funkar den även som bara vattenkokare, dvs om man inte lägger i te? När jag bjuder folk brukar jag ta fram alla mina lösteer och låta folk välja och vill då inte brygga en hel kanna av samma sort.

Jag använder vattenkokaren till så mycket mer än just te (brygger kaffe i melitta rätt ner i muggen, kokar upp vatten till pastan, grönsakerna etc) så jag hade aldrig ens övervägt en tekokare faktiskt, om den inte garanterat funkat lika bra som ren vattenkokare.

Om du dessutom bara brygger en kopp i taget av samma, verkar vitsen vara rätt liten.

Då förstår jag att det kan vara intressant! För mig är vattenkokaren det absolut mest använda redskapet i köket, om vi bortser från kylskåpet.

Jag har en som fungerar som en perkolator. Tycker den är jättebra. Men brukar få låta den gå ett par cykler för att te ska få räyt styrka. Så om du inte orkar/känner för att vänta på teet så är nog en vattenkokare bättre. Annars kan jag rekommendera en.

Börjar bli dags att byta ut min vattenkokare och när jag letar ny så har jag stött på en tekokare, dvs där man lägger löste i ett filter och teet bryggs samtidigt som vattnet värms. Har inte sett detta tidigare och hittar inte svar på mina funderingar bland diverse recensioner och annan info, så jag hoppas på lite råd från buke.

Finns risken att teet blir starkare än jag vill ha det, då jag inte kan reglera hur länge det drar i vattnet?

Jag vill oftast bara ha en kopp i taget, funkar det även med mindre vatten? Vill ju inte värma en liter i taget i onödan...

Funkar den även som bara vattenkokare, dvs om man inte lägger i te? När jag bjuder folk brukar jag ta fram alla mina lösteer och låta folk välja och vill då inte brygga en hel kanna av samma sort.
Jag har både och. Om du bara vill ha en apparat rekommenderar jag en vattenkokare. Och vill man lyxa sig med vattenkokare kan man köpa en som min senaste, med både varmhållning och möjlighet till olika temperaturer (bra för olika tesorter).

Annars rekommenderar jag tekokaren. Jag tyckte den funkade bra på de allra flesta tesorter och i olika portioner. Jag gillade jättemycket att ladda tekokaren, trycka på start och komma ur duschen med nybryggt te :) Fast jag vill ändå ha en vattenkokare till t ex pastavattnet.

Liknande trådar

Mat Hej. Jag glömmer ibland att jag sätter på te och glömmer te, trots att timer larmar och får sedan slänga och göra nytt, då teet ligger...
Svar
4
· Visningar
510
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 003
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 728
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka