Tejpen till skydden??

A

Allimacarson

Dom flesta har ju tejp runt skydden i terrangen(Oftast i alla mojliga farger:D )

Jag undrar vad det ar for tejp och var ni koper den???

Tacksam for svar( Jag ar utomlands just nu darav den konstiga stavningen;) )

Sv: Tejpen till skydden??

Jag kör på eltejp! Det går att hitta på deflesta ställe, och funkar jättebra, tycker jag.

varför ha tejp runt skydden?
För att dem ska sitta kvar bättre eller?

Japp :) Mina framskydd har så långa knäppen så de brukar jag tejpa så de inte fladdrar (vill inte klippa av dem ifall jag skulle använda de på en större häst).
Sen är det lätt att de knäpper upp sig i vattnet med.

Eltejp eller mantejp är bra, fast det kanske är samma sak?

jag kör med vanlig eltejp. finns på typ de flesta större varuhus i alla möjliga färger

jag har det för att flärparna på skydden är så långa att de fladdrar annars. vill inte klippa av dem heller

Jag använder inte tejp på mina skydd, jag fick mig en tankeställare när jag var i Valla och kollade på ft tävlingarna.
Det var en ryttare som smällde i ett hinder ordentligt, hästen slog runt, ryttaren åkte av och blev liggande. Hästen ställde sig upp men stod stilla och satte inte ner ett av frambenen... en i publiken sprang ut på banan sa "fort av med skydden för att kyla..." -och tänk då om skydden hade haft en massa jäkla tejp runt. Sitta där och försöka pilla upp tejpen på en superstressad häst som inte sätter ner benet, det hade nog inte gått så bra... Nej skydden ska kunna sitta bra utan tejp, ifall att man måste få av dom snabbt.

tejpen går lätt att riva av, tar inte mkt längre tid att få av skydden om man verkligen måste. jag har hellre skydd som sitter kvar ordentligt

PrinceFair skrev:
tejpen går lätt att riva av, tar inte mkt längre tid att få av skydden om man verkligen måste. jag har hellre skydd som sitter kvar ordentligt

:bow: nej, inte speciellt svårt att riva sönder tejpen.

tejpar också in mina flärpar.

Men det vore inte bra om skydden lossnade och hästen skulle skada sig på så sätt...

PrinceFair skrev:

precis :bow:

PrinceFair skrev:

Min tanke också och i värsta fall får man kyla med skyddet på - det går om hästen är så uppstressad att det inte går att få av.

Biltema har billig teip. Tror jeg betalte (ca) 30 kr for 10 ruller.

Caligrate xx skrev:
Jag använder inte tejp på mina skydd, jag fick mig en tankeställare när jag var i Valla och kollade på ft tävlingarna.
Det var en ryttare som smällde i ett hinder ordentligt, hästen slog runt, ryttaren åkte av och blev liggande. Hästen ställde sig upp men stod stilla och satte inte ner ett av frambenen... en i publiken sprang ut på banan sa "fort av med skydden för att kyla..." -och tänk då om skydden hade haft en massa jäkla tejp runt. Sitta där och försöka pilla upp tejpen på en superstressad häst som inte sätter ner benet, det hade nog inte gått så bra... Nej skydden ska kunna sitta bra utan tejp, ifall att man måste få av dom snabbt.

nu e inte jag ft ryttare ... men använder mkt ofta eltejp när jag cyklar för att ha så lite vikt som möjlgit för att få fast mina extraslangar och kolsyrepatroner osv på ramen och de e ju bara rycka till ganska lätt så lossar det... bör ju inte vara svårare på en häst även om den är stressad och en själv med... då borde det ju bli nästan ännu lättare... vid olyckor blir iaf jag väldigt stark och handlingskraftig så en tejpbit stör nog inte så himla mkt ska du se... sen behöver man ju inte linda 100 varv heller..och förstår att man inte vill kapa remmarna om man vill kunna använda samma skydd till flera hästar så... alla är ju inte multimiljönärer så :)

Caligrate xx skrev:

Viker man in ett av hörnen i slutet av tejpen så får man en liten bit man kan dra i så att tejpen snabbt lossnar när man vill. Underlättar mycket!

Caligrate xx skrev:

Tot du har rätt i det men i sådanna flesta fall då sånt händer vad det än gäller för utrutsning är man bered med all behörig vår/hjälputrustning så man kan lätt skära till klippa av tejepen, smat örig utråstning som trän och tygel snurrning som jag själv varit med om då en vänns häst i fältävlan hålde på att stypas av tyglarna samt martigalen och om man inte haft kniv till hand hade det tagit länge tid och hästen blev dessrävre aldrig sig lik ändå, men han överlede som tur, kan dock aldrig mer ridas i fälltävlan då hans rädlsa tagit över glädjen att hoppa det, synd och skam för den hästen var på gång mot Elite. Men idag älskar han och blir överlycklig då han hoppat över en liten gren på 30-40cm i deras lilla stogshage men mer kommer det aldrig bli av honom, för den berarbetning kommer bara att gå mot lättare terängtävling och att utsätta honom för det är utesluet=(!

Vänliga hälsningar Elina

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 857
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Jag läser om vad olika hundar kräver i olika trådar, ofta i sådana gällande vilken ras som skulle kunna passa en specifik person. Nu...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 122
Utrustning Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 856
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar