tejpa hoven med silvertejp??

U

Uddatyp

eftersom jag inte ska vara hemma på ett tag och inte har möjlighet att fixa hovis och sånt..och för att minimera risken för tappskor så tänkte ja att man kanske kunde tejpa runt skon med silvertejp?

för de få verkligen inte va någon tappsko nu..

eller finns de några andra saker man kan göra för att minimera risken?

Sv: tejpa hoven med silvertejp??

Problemet med silvertejp är att det slits ned väldigt fort om de går ute i hage, tror att det blir nedslitet efter en dag. Det bästa är att sätta på t.ex. Old Macs eller något liknande men de kan få skav om de går dygnet runt med dem. Ibland använder jag Old Macs utanpå skorna för att förhindra tappskor vid väldigt lerigt underlag.

okej...ja har inte riktigt råd med old macs nu...annars hade de varit ett alternativ..

jo ja misstänkte att silvertejpen skulle slitas fort..men de skadar inte iallafall..? då har man ju gjort lite vad man kunnat..

eller finns de nåt annat istället för silvertejp som kanske håller bättre?

Som sagt det skulle nog inte funka en längre tid. Men kan du inte sätta på lite förstora boots så att de täcker hela hoven?

Du får väl fixa nån som sköter det åt dig när du är borta?

nu är de så att hovis är på semester, och de är väldigt väldigt svårt att få tag i någon nu, jag har ingen lust att lägga över allt de jobbet på någon att försöka hitta en hovslagare och ta hand om min då väldigt halta häst, eftersom den blir väldigt halt utan skor.

då får ja helt enkelt åka hem om de är så att skorna åker av.
de är ju bara i 1 vecka jag är borta..så de är ju ingen lång tid.

de kan ja ju göra faktiskt..men blir dom inte förstora då? alltså sitter dom kvar om dom är så stora?

Fast du måste väl ha nån form av beredskap, för det finns ju alltid risken att han trampar av sig en sko, även fast du sätter på boots/tejp eller nåt annat fiffigt. (Kan tipsa om filttofflor/filtboots, de är de bästa för att förhindra avtrampade skor enligt min erfarenhet. Det och bra verkade hovar med snabb övverullning fram.)
För OM nåt händer och du inte har nån som kan fixa problemet åt dig, ja då står du med en väldigt halt häst i hagen och inga möjligheter att fixa det. Häst är ansvar, även när man själv inte kan vara närvarande.

MVH Zenith

jo alltså de är ju inte så att dom skiter i att ta hand om min häst, de gör dom ju om de skulle vara så eftersom dom vet hur halt han blir...bara ja som tycker de känns så dumt att lägga över allt de på andra..eftersom ja vet hur lång tid de tar att få tag i en hovis.

sen är ja ju hemma samma dag om de är så att de händer nåt..så ansvar tar ja ju endå för hästen..är ju inte så att ja åker och sen får de gå som de går liksom....hästen går före bokstavligt talat allt.
filttofflor va ju också en bra ide..bättre än tejp..

Skönt att höra att du har styr på läget då :)

Ja, filttofflor brukar funka hyfsat, annars kan jag inte råda dig mer än att försöka ha hästen så nyverkad som möjligt innan du åker. Och om du inte är så långt borta kanske du kan försöka leta hovis på distans men låta hästpassarna ta emot hovis när han kommer om det skulle vara så att han tappar en sko.

jo..ja får väl ringa och förbereda alla hovisar innan ja åker, men förhoppningsvis så behåller hästen skorna på..han har ju inte haft någon tappsko på..peppar peppar flera månader nästan..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 546
Senast: Sassy
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 990
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka