tejp som fäster på pälsen???

LitenIsa

Trådstartare
Finns det något som sitter kvar ?
Min 2 åring har fått ett relativt stort sår på ena underarmen fram och det vill inte läka så länge flugorna är i det. Skulle behöva sätta över något ett par dagar så det får en chans att läka riktigt.

Har provat med klisterlindor (kommer inte på vad de heter;)) eltejp, kirurgtejp, plåster och nu sist att spraya över plåsterspray.

Några tips på hur man håller de äckliga flugorna borta?

Sv: tejp som fäster på pälsen???

SNUG, finns att köpa på ATG i täby, så det borde finnas i skåneland oxå ;)

Då ska jag ringa till ATG imrogon och fråga om det har det. Hade faktist den tanken lite i bakhuvudet tidigare idag.

Fast jag bor inte i skåne;). Småland och skåne ligger en bit ifrån varann:D.

socatylsalva, blir som ett hårt lager och skyddar mot insekter, samtidigt som såret läker fortare.

Visserligen penicillinsalva, som är på recept och många är anti mot att använda penicillin i tid och otid.

Mvh

IngelaH

Det jag har bäst erfarenhet av är plåsterspray som även innehåller tjära, eller det kanske är den du har provat?

Har du provat blåspray? Det blir som en skyddande hinna på en gång och sen är inte flugorna intresserade längre. Obs, man ska spraya flera gånger i början för att få upp en skorpa med en gång.

*delvis knapplån*

Skulle också prova blåspray eller plåsterspray. Hade nån sån en gång som va genomskinlig men det blev som en plasthinna när den torkade, fast den "andades". Man kunde dra bort den sen, precis som ett plåster. Vet tyvärr inte va den hette... Vit och svart liten flaska med grön kork.

Min häst har inkar som går upp och blöder. Flugorna ville verkligen inte hålla sig borta så jag har också provar Socatyl. Det har funkat jättebra, bara man täcket hela såret så flugorna inte kommer åt i sidorna.
Nackdelen är väl att när det torkar så faller det av ganska lätt. Men det är bara att smörja på igen.
Dock är det receptbelagt. Men hör med din veterinär.
Lycka till=)

Bluespray eller plåsterspray är det som jag skulle rekomendera.

Plåsterspray har jag ingen personlig erfarenhet av men jag vet en kompis som använde det på en häst när han hade fått ett skrapsår på magen tidigare i somras.

Bluespray är kanon! Använd dock aerosol-modellen. Sitter bäst.

Socatyl är ju receptbelagt så får du inte ut en vet så kan man alltid ta textillim och limma på en kompress på utsidan av såret :) (såklart ska de inte v ara lim i såret)

*kl*

Många svar, härligt.
Plåsterspray som rekommenderas har jag redan provat, dock inte dne med tjära i lyckades inte hitta någon sådan i vår lilla stad i går. kan göra ett nytt försök imorgon i grannstaden som är lite större:D.

Blåspray glömde jag nämna på listan över provade saker, har dränk in i blåspray så numera är mina skor helt blåmelerade;), dock så håller det bara dessa äckliga flugor borta i ett par minuter innan de är framme igen.

Textillim var ingen tokig idé, borde faktist funka:idea:. Ska nog springa ut och testa det nu redan ikväll.

Och alla tips på salvan som är receptbelagd, hittar jag inget annat får jag väl ta ut vet. Ville helst slippa det då min vet har semester och jag inte är så förtjust i vikarien:o.

Textillim är hur bra som helst... men tänk på att ha ljumet vatten redo när du ska ta bort kompressen för de sitter som berget :)

Hur kul är de sen att köpa en receptbelagd salva + den där förbannat dyra veträknignen som kommer utöver kostnaden för slavan

hästen fick sår på benet förra sommarn, och det ville inte heller läka fastän jag fixade efter konstens alla regler.
Men sen så tog jag ett gammalt örngott och klippte sönder, så det blev en fyrkant och två "remmar", knöt ihop det ovanför såret, så att fyrkanten hängde över såret.
Sen var det bara att ta vanlig sårsalva över såret, så såret kunde läka. Och örngottsbiten höll flugorna borta! :banana:

såret som varit knepigt i flera veckor försvann på några dagar! Jag ångrade att jag inte kommit på ideen tidigare!

nu vet jag inte riktigt hur såret på din häst sitter, men kanske du kan göra så här??

Satan va smart!!
De är ju mycket lättare (om de går) än att limma.. för de gör ju rätt ont på dom stackars liven när de ska bort tyvärr...

det måste jag testa först. Skulle vara om det går att knyta där uppe där benet precis börjar. Det var ingen dum idé.

:o tack!

hästen hade även fått ett skavsår av flughuvan (hade varit på semester, mormor hade koll på hästarna och hade inte sett skavsåret) på huvudet, som inte heller ville läka. Så hon fick ett örngottsskynke över nosen också, hon såg helrolig ut kan jag lova :D . Tygbitar över både huvud och ben :rofl:

hoppas att det går att knyta fast på din hästs ben!
återkom gärna och berätta om du lyckades få fast det!!! (och om det läkte såklart :) )

kom på en sak, hästen tyckte faktiskt det var riktigt skönt med tygbiten över nosen. Hon brukar annars tycka att sådant tjaffs som sårvård inte alltid är av godo, men när jag kom och skulle sätta på en ny tygbit när den andra ramlat av, så gick hon med på det utan problem.

Däremot var det lite läskigt med tygbitarna på benet, -i början. Men det gick bra till slut det med

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka