Tegelkross?

Mia_R

Trådstartare
Det finns tegelkross som man kan köpa som marktäckare eller för att lägga på gångar och som är gjort av just krossat tegel. Nu hoppas jag på att kunna lägga om mitt tak i sommar och byta ut de här förfärliga betongpannorna mot tegel istället, som huset en gång hade. Frågan är då vad jag gör med betongpannorna och jag började fundera på om man inte borde kunna krossa dem på samma vis som man gör med gammalt tegel som man inte kan lägga om med längre?

Pannorna är troligen ca 50 år gamla och har blivit sprödare med åren, men om det skulle bara bli en massa vassa skärvor är jag ju inte intresserad av att använda skiten utan då är det bättre att de slängs direkt utan att jag lägger ner tid och krossar dem först.

Någon som vet om det skulle fungera? Jag har en bit mellan vindskydd/insynsskydd och trädgårdsland som är för smalt för gräsklipparen och som jag skulle kunna tänka mig att lägga duk och kross på istället för att svära över ogräset.

Av betongpannor blir det vassa skärvor så det är inget att rekommendera om det ska gå djur där iallafall. Inte heller om människor ska gå barfota där. Takpannor av tegel blir inte lika vassa även om jag personligen inte gillar när de fyller hålor med sådant heller eftersom de också kan vara bra vassa i början.

Mitt tips är istället att du köper bark och lägger ett lager på 10-15 cm på gången så slipper du ogräset. Det är det enklaste sättet att bli av med ogräset i land med plantor i också.

Tack för svar, men det är ingen gångväg mellan vindskyddet och trädgårdslandet utan skulle vara gräsmatta, men eftersom han som satte upp skyddet satte det för snävt så är det bara ett elände istället. Så hellre än att det är en massa ogräs och slån som får fäste hade jag tänkt täcka det med något. Jag skulle ju iofs kunna lägga hela betongpannor istället för att slå sönder dem först ... mer än vad de går sönder när de plockas ner. :confused:

Till landet har det aldrig varit ett alternativ utan enbart där jag inte vill ha någon växtlighet och där ingen går.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka