Tegel, leca, betonghålsten????

lille skutt

Trådstartare
Alla ni som har murat upp era stall vilet material använde ni?
Har det isf. hållt bra?
Varför valde ni just det materialet?
Gjorde ni det själva eller hade ni arbetare hos er?
Om ni gjorde det själva har ni ngn. tidigare erfarenhet av det eller kan en amatör göra det?:D
Hur lång tid tog det?
Hur löste ni det med dörrar och ev. galler?
Ungefärligt pris?
Givetvis vill vi ju se resultaten :bump::banana:

Velar nu fram och tillbaka om hur jag ska göra :crazy:
Köpa färdiga boxar i standard modell eller försöka få sambon eller ngn. annan att mura upp det.
Då stallet blir bra mkt. dyrare än beräknat så föll de fina exlusivboxarna bort med vinden:cry:
Så hjälp mig nu att bestämma mig!!

Sv: Tegel, leca, betonghålsten????

Vi håller på att bygga vårt stall för fullt. vi har murat upp det med leca (köpt av Finja) och ska mura upp mellanväggarna inne i stallet och har köpt färdiga fronter och dörrar från Tibroboxen. Ska vara bra med gallerdörrar när man murar för ventilationens skull. Så i dagsläget har jag inget färdigt att komma med eller några erfarenheter om hållbarheten... Men efter v 33 ska jag kunna lägga in lite bilder här. Vi har haft en snickar kunnig till hjälp, dock ingen murare och min man och hans far har hjälp till och det har gått bra såvitt jag kan se. Lycka till med stallet!

Vi skall renovera mitt stall o funderar nu på att ha leca block ist för trä. Fick höra att det inte tål sparkar så bra, någon som vet av erfarenhet?

Hur är det med isoleringen, leca isolerar ju bra. Men de andra då? Hur mycket behöver ett stall isoleras?

Vi murade med 15 cm leca i våras. Vår stora häst sparkade sönder den en natt när hon var lite arg på grannen. Muren står fortfarande men är sprucken från golvet och upp på ett par tre ställen. Putsen visar på ett trettiotal riktigt kraftig sparkar, så med lite armering inlagt borde det inte vara något problem med 15 cm leca. Det är klart att om man har en häst som sparkar mycket så blir det ju en del underhåll av putsen.

Som skrivet innan leca är inte det optimala för box väggar. Om det ska hålla så även med armering ska man ha speciell pust på det som står emot hästsparkar.
Betonghålsten med armering är det som det hållbaraste och också lättaste att både sätta upp hålla rent.
Tegel är snyggt med med vissa sorter kan få de effekten att den flisar sig och får vassa kanter om en häst sparkar. Den är dessutom mycket svår att hålla ren och tvätta.

Min far och farfar byggde vårt stall 1981, med lecablock som sedan putsades in och utvändigt. Det håller än, inga lagningar i putsen ens, bara vitmålat vartannat år, kalkat invändigt varje år.

I

...och vad jag skulle fortsätta med innan jag tryckte på fel knapp var; i boxarna satte de upp plattor i bakkant för att skydda mot sparkar. De är liknande Perstorpsplatta och har hållt sig ända till nu då vi målade om dem för att snygga till dem lite.

Mitt stall är murat i tegel. Två lager med isolering emellan. Dålig på att förklara.

åtminstonde har det stått kvar i ca 15 år och verkar göra så ett bra tag till:D

42337.jpg

Dålig bild man kan kanske ge ett hum om hur det ser ut..

Kan ta fler bättre om så önskas.

Vi murade i betonghålsten med armering. Känns som det kommer att kunna stå hur länge som helst. Mitt sto har lyckats slå ut en liten skärva ur putsen, men det är allt.
Kolla på min hemsida så ser man ganska bra hur det ser ut http://www.xenxa.se/stall
Jag har stått i stall där de hade byggt en del i leca och en del i betonghålsten och skillnaden var enorm. Med leca var det som att hade hästen väl börjat för hål i väggen så gick det väldigt fort att förstöra mer.

Därför sätter man boxplattor i väggarna, så slipper man problemet. Som sagt - Lecablock, över 25 år och inte en lagning.

Visst, jag förstår att det funkar fint om man redan har det. Men varför rekommendera det till någon som ska bygga nytt? Det låter som dubbelarbete och som man kan behöva lägga ut ganska mycket pengar på att få tag på en platta av så god kvalitet som din far fick?

Vi murade i betonghålsten med armering. Känns som det kommer att kunna stå hur länge som helst. Mitt sto har lyckats slå ut en liten skärva ur putsen, men det är allt.
Kolla på min hemsida så ser man ganska bra hur det ser ut http://www.xenxa.se/stall
Jag har stått i stall där de hade byggt en del i leca och en del i betonghålsten och skillnaden var enorm. Med leca var det som att hade hästen väl börjat för hål i väggen så gick det väldigt fort att förstöra mer.

Å vad ja gillar ert stall.. Synd att ja bor lite utanför Stockholm. Ni har verkligen gjort ett jättejobb med att få allt så snyggt. Måste vara underbart att vara "ägare" av den idyllen! Lite avis här ja... :angel: :p

*kl*

Puttar lite i denna tråden..

Hur breda betongblock har ni murat med?? 15cm el 20cm

Jag tycker det är så praktiskt, och snyggt så jag föredrar faktiskt med platta. Håller dock med om att det är en investering=ganska kostsamt att köpa nya plattor i dag, de måste vara av hög kvalitet för att klara påfrestningarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka