Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

stallhh

Trådstartare
Om man köper ett dräktigt sto som jag gjort, kan jag teckna en fosterförsäkring då, eller vad gäller? vill ha ngn slags garanti ifall stoet skulle kasta nu vid flytten som sker nästa vecka.....annars har jag slängt en massa pengar i sjön då stoet är oridbart.
Behövs intyg, ett nyligen gjort ultraljud?
Vilken fosterförsäkring är billigast,täcker flest saker etc??
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Du måste på något sätt kunna intyga att stoet är dräktigt när du tar försäkringen tex ultra ljuda och ring sen och försäkra samma dag .

Eller bevisa att kastning skett efter då du tagit försäkringen.
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

kan ett ultraljud som gjorts i 90:e dygnet vara godkänt trots att jag inte ägde hästen då?
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Du kan inte försäkra efteråt.
Det måste göras samma dag som hästen kollas.
Annars kan den ju kastat mellan 90 dagar och fram tills du tecknar försäkringen.
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

kan ett ultraljud som gjorts i 90:e dygnet vara godkänt trots att jag inte ägde hästen då?

Nej som Tingeling säger ska du kunna styrka att stoet är dräktigt så ultra ljud sker samma dag som dräktigheten ska försäkras inte dagen efter för då kan försäkringsbolaget anse att stoet kastat däremellan .
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Enligt mitt bolag går det att försäkra efter att stoet blivit ultraljudat. Men om man gör det skall man kunna framvisa det kastade fostret annars får du inte ut något på försäkringen. Men det är väl olika från bolag till bolag. Ring o hör med dem.
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Mitt försäkringsbolag där räcker det att man kan visa att stoet kastat. Om man sedan behöver att veterinär kommer ut och tittar på fostret har jag aldrig frågat.
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Mitt bolag accepterar en dräktighetsundersökning som är högst 5 dagar gammal. Du kan teckna foster&fölförsäkring utan veterinärintyg men då måste du kunna uppvisa det döda fostret eller fölet. Tänk på att premien är en engångssumma som är samma vare sig du tecknar på 40 dagars dräktighet eller när stoet gått 200 dagar.

A
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Fast jag har för mig, kanske är ändrat nu, att jag fick betala mer om jag tecknade tidigare. 40-90 dagar

Jag tecknar försäkringen för att jag vill att fölis när den föds ska vara skyddad med egen försäkring.

Något direkt livvärde får man väl inte ut ändå, om stoet resorberar eller kastar, utan det är väl omkostnaderna för att få stoet dräktig som man får ersättning för
Eller någon som kan det bättre, kanske olika olika bolag
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Fast jag har för mig, kanske är ändrat nu, att jag fick betala mer om jag tecknade tidigare. 40-90 dagar

Jag tecknar försäkringen för att jag vill att fölis när den föds ska vara skyddad med egen försäkring.

Något direkt livvärde får man väl inte ut ändå, om stoet resorberar eller kastar, utan det är väl omkostnaderna för att få stoet dräktig som man får ersättning för
Eller någon som kan det bättre, kanske olika olika bolag

Jag jobbar på ett djurförsäkringsbolag nu och har tidigare jobbat på ett annat men i båda dessa är det samma premie för foster&föl oavsett om du tecknar efter 40 eller 200 dagar. Det är själva perioden man försäkrar. Denna försäkring ska kunna täcka förlusten om det går illa med fölet så att man kan räkna ihop sina kostnader för att få dräktigt och ta en försäkring med det livvärdet. De flesta tar runt 10-15 i liv för annars blir det gräsligt dyrt. Är stoet försäkrat i en A1 försäkring så har fölet veterinärvård genom stoet i 30 dagar. Och man kan självständigt försäkra fölet från 2 dagar.

A
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

I min fosterförs. hade fölet egen förs upp. till 20´i vet.vård i 30 dagar
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

I min fosterförs. hade fölet egen förs upp. till 20´i vet.vård i 30 dagar

Ja, det finns veterinärvård - i vårt fall - upp till 25 000:- i foster&föl men jag tänkte bara om man inte har denna försäkring så har man veterinärvård genom stoet. Om stoet nu har en A1 försäkring, alltså.

Har hon det ex.vis i 60 000:- och man har foster&föl så kan man lägga ihop bådas veterinärvård om man skulle behöva.

A
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Ja, det finns veterinärvård - i vårt fall - upp till 25 000:- i foster&föl men jag tänkte bara om man inte har denna försäkring så har man veterinärvård genom stoet. Om stoet nu har en A1 försäkring, alltså.

Har hon det ex.vis i 60 000:- och man har foster&föl så kan man lägga ihop bådas veterinärvård om man skulle behöva.

A

25 000 kr räcker ju inte ens ett dygn med intensiv vård för en fölunge på djursjukhus .....
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Nix det gör hon inte...

Vårt föl kostade 23.000 kr för observation och lite behandlingar (ej intensivvård) för en helg. Fredag kväll till söndag förmiddag.

Ett annat föl stod på klinik med en sårskada i 3-4 dagar det blev över 30.000 kr bara det... o ej jourtid eller akut....
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Om stoet har en veterinärvårdsförsäkring så kan man lägga ihop den med fölets om det finns en foster&föl-försäkring. Om stoet har t.ex 60 000:- och fölungen 25 000:- så blir det 85 000:- och det bör väl räcka några dagar i alla fall...?

A
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Ja det räcker en helg med intensivvård...
Men jag har dubbel veterinärvård på samtliga av våra ston för att täcka ev sådana här saker... Det är så få 100 lappar om året det kostar extra är det verkligen värt OM något skulle hända. Men tack o lov är det ju få föl som behöver intensivvård. Men man kan aldrig vara för högt försäkrad i veterinärkostnader enligt mig...
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Och sen är stoets försäkring också förbrukad för resten av det året ...


25000 kr + stoets försäkring är en piss i missisippi vad djursjukhusen tar ut för intensiv vård på en bebis ..
Det är deprimerande att veta vad detta kostar och det gäller att ha en ordentlig foster och fölförsäkring när det väll gäller D****s försäkring är otroligt dålig .
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Och sen är stoets försäkring också förbrukad för resten av det året ...


25000 kr + stoets försäkring är en piss i missisippi vad djursjukhusen tar ut för intensiv vård på en bebis ..
Det är deprimerande att veta vad detta kostar och det gäller att ha en ordentlig foster och fölförsäkring när det väll gäller D****s försäkring är otroligt dålig .

Jag förstår inte riktigt varför du ger dig på Dina i detta fallet?
Gjorde en snabbkoll nu och Agria har en riktigt bra foster&föl som har veterinärvård på 120 000:-, Dina har veterinärvård 25 000:-, Sveland har veterinärvård 20 000:- och vad jag kan se så har Folksam bara livvärde och inte någon veterinärvård i sin foster&föl.
If skriver att fosterförsäkring ingår om stoet har veterinärvård eller veterinärextra men då med max 35 000:-
Och det tas då av stoets veterinärvård...

Så jag förstår inte riktigt varför du nämner Dina här?

A
 
Sv: Teckna Fosterförsäkring,nyköpt dräktigt sto

Jo jourtid fattar jag o oftast blir djuren sjuka kväll eller helg:banghead:
 

Liknande trådar

Avel Nånstans i bakhuvudet har jag att man inte ska hoppa ett sto som gått in i femte dräktighetsmånaden. Funderar på varifrån den regeln...
Svar
4
· Visningar
1 447
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Myelin
·
V
Avel Hur fungerar det? Jag har ju läst om fölförsäkringar man kan teckna efter att föl kommit till världen men hur fungerar det med...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: ameo
·
Avel Om formulerar tråden, moderator kan ta bort den andra om h*n vill. Men den var nog otydligt rubriksatt. Sitter och försöker fylla i...
Svar
7
· Visningar
1 336
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp