Teamchasing på Falsterbo

E

experten

de finns nu ute på falsterbos hemsida
www.falsterbohorseshow.se
Svenskt mästerskap i team chasing! skolmästerskap, arablöp, point to point, ponnylöp, ponychasing, pony temachasing

nåt att prova för fälttävlansryttaren

Sv: Teamchasing på Falsterbo

de finns nu ute på falsterbos hemsida
www.falsterbohorseshow.se
Svenskt mästerskap i team chasing! skolmästerskap, arablöp, point to point, ponnylöp, ponychasing, pony temachasing

nåt att prova för fälttävlansryttaren

:eek::eek: Jag tror jag svimmar :eek::eek:

Här jobbas det febrilt för att göra sporten säkrare, kval och clear round och stilhoppning och.......

Så hittar Jana på en ny tävlingsgren !!!! OCH DE LÅTER HAN HÅLLAS !!!

Japp och sen när det går åt helvete så är det FT- sporten som får ta all skit för att den är för farlig som det var i somras när hoppryttaren höll på att slå ihjäl sig...

Men 30 tusen i första pris är ju inte fel som det är i huntingen

:eek::eek: Jag tror jag svimmar :eek::eek:

Här jobbas det febrilt för att göra sporten säkrare, kval och clear round och stilhoppning och.......

Så hittar Jana på en ny tävlingsgren !!!! OCH DE LÅTER HAN HÅLLAS !!!

Håller helt med:cool: Dessutom kommer de att fortsätta med hunting trots att det är borttaget ur ft TRoch ersatt med förenklad ft:confused: Dessutom hade en olycka av det allvarligare slaget i fjol

hallå nu är ni fel ute - teamchasing har arrangerats sen 1995 nere på LV4 fältet,
någon allvarlig olycka har inte inträffat. de efterlängtade avfallningarna i vattnet i TC ha inte inträffat på flera år
diskutera rätt saker under tråden - Huntingen rids på onsdagen, teamchasen första söndagen den 13e!

hallå nu är ni fel ute - teamchasing har arrangerats sen 1995 nere på LV4 fältet,
någon allvarlig olycka har inte inträffat. de efterlängtade avfallningarna i vattnet i TC ha inte inträffat på flera år
diskutera rätt saker under tråden - Huntingen rids på onsdagen, teamchasen första söndagen den 13e!

Nä men huntingen hade en allvarligare olycka förra året:(. Jag tror att vi som håller på med fälttävlan tycker efter alla diskussioner om farligheten med fälttävlan att teamchasing låter ännu farligare än fälttävlan då man rider ett helt lag samtidigt och därför ifrågasätter den sporten:confused:

Nä men huntingen hade en allvarligare olycka förra året:(. Jag tror att vi som håller på med fälttävlan tycker efter alla diskussioner om farligheten med fälttävlan att teamchasing låter ännu farligare än fälttävlan då man rider ett helt lag samtidigt och därför ifrågasätter den sporten:confused:

uppenbarligen har du inte sett teamchasingen alls - eller ridit nåt liknande, hindren är mycket enklare, de flesta är häckar med fast del på 60 cm och högsta höjd på riset är 1,30 samt de är starkt lutande, Huntingen är mycket mer teknisk och högre svårighetsgrad på hoppningen, möjligheterna att fastna och gå omkull på fasta hinder som man ibland gör på fälttävlan är obefintlig i teamchasen

det är dessutom säkrare att rida tillsammans då man har hjälp av hästens flockkänsla, det kräver mycket mer av häst och ryttare att rida enskilt, farten hålls nere av att nästan hälften av hindren är sk bedömningshinder som skall hoppas samtidigt

jag har själv ridit på LV4 fältet flera ggr - i fjol i teamchasen, till min förvåning kändes det lättare än jag föreställt mig:)

team chase är helt enkelt en väldigt bra sport att få hästar och ryttare att rida med framåttänk och framåtbjudning (istället för med broms och tvekan - som egentligen ofta är farligare)

Jag bara tar mig för pannan :crazy: och skall jag vara riktigt ärlig så mår jag nästan illa :mad:

Det är bara ren tur eller Guds försyn att inget allvarligt har hänt vid dessa tillställningar

Jag vet mycket väl vad "team chasing" är för nåt, och det finns gott om folk som tycker det är jättekul, precis som det finns gott om folk som tycker det är jättekul att ge järnet på en terrängbana.

Problemet är att händer det nåt så blir det fälttävlan som får "skiten", vi tränare vänder ut och in på oss för att få folk att rida vettigt, hårda regler har införts.... och så kommer nåt sånt här :eek:

Fast jag är rätt trött på att allt som inte passar in i Buke-ft-maffians tycke måste vara korkat? Nätet är ju trots allt till för alla, & visst, man behöver verkligen inte hålla med om allt men för den delen behöver det ju inte vara korkat. Jag tycker experten verkar ha stenkoll på "sin" sport och beskriver den på ett sätt som vi själva mycket väl skulle kunna beskriva ft, när vi gör "reklam" för den. Om det sedan är farligare än ft vete f*n, just nu känns ft som ungefär det farligaste man kan hitta på. :(

Men någon ryttare slog sig rejält i fjol när hästen reste sig och gick över vid starten.

Min kompis skadade sig rejält när hon tränade till tc.
Hästen snubblade u upphoppet och hon trillar av, sedan kommer nästa häst och landar på henne.:crazy:

Skyndar till försvar för *mafioson*
Hon lägger väldigt många (ibland betalda) timmar på att försöka få folk att rida klokt. Är det konstigt att hon hoppar i taket och skriker högt om sånt som hon upplever som väldigt riskfyllt.

Att det sen är flera andra som tycker likadant är en annan sak.

Men någon ryttare slog sig rejält i fjol när hästen reste sig och gick över vid starten.
det var 2006 - men det var före start - det här kan man inte lasta arrangören och tävlingsformen för, sånt kan hända i vilka sammanhang som helst, hästen hade deltagit några år tidigare och varit hur bra som helst då

Min kompis skadade sig rejält när hon tränade till tc.
Hästen snubblade u upphoppet och hon trillar av, sedan kommer nästa häst och landar på henne.:crazy:

träningshindret var felbyggt och användes inte sen
tävlingshindren vill jag påstå är väldigt hoppvänliga och även om hästarna kommer för nära i avsprången så slår de knappast i så att de förlorar balansen

Fast jag är rätt trött på att allt som inte passar in i Buke-ft-maffians tycke måste vara korkat? Nätet är ju trots allt till för alla, & visst, man behöver verkligen inte hålla med om allt men för den delen behöver det ju inte vara korkat. Jag tycker experten verkar ha stenkoll på "sin" sport och beskriver den på ett sätt som vi själva mycket väl skulle kunna beskriva ft, när vi gör "reklam" för den. Om det sedan är farligare än ft vete f*n, just nu känns ft som ungefär det farligaste man kan hitta på. :(

Tack aicha
TC är en fartfylld sport och risker kan man hantera - både hästar och ryttare behöver lära sig gå fortare och hoppa i fart, och på bra utformade hinder fungerar det. arrangörena är helt medvetna om att säkerheten på bana och deltagare är a och o för en lyckad tävling där man har roligt och får en adrenalinkick men ändå känner en trygghet i det man gör.

tyvärr känner jag att inspel på Buke ofta spårar helt ur - oftast pga okunnighet och fördomar

Håller helt med:cool: Dessutom kommer de att fortsätta med hunting trots att det är borttaget ur ft TRoch ersatt med förenklad ft:confused: Dessutom hade en olycka av det allvarligare slaget i fjol

Ja jag tänker nog vara livsfarlig och utmana ödet och rida huntingen i år i brist på annat. Dessutom är den ju internationell och lyder inte under TR.

Jag kan inte göra annat än att hålla med:crazy:

Liknande trådar

Fälttävlan Jag har under en längre tid (flera år) velat börja med fälttävlan "på riktigt". Har varit i Skatteberga och tränat för LC m fl ett par...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: mammaBerg
·
G
Övr. Grenar Hoppas att alla galoppintresserade som har möjlighet kommer till LV4 fältet på Falsterbo Horse Show på söndag. "Den första dagen på...
Svar
14
· Visningar
1 488
Senast: experten
·
E
Övr. Grenar propparna är nu ute för 9 juli på Falsterbo horse show kolla http://www.falsterbohorseshow.se tävling, proppar ponychase, point to...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: Messy
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka