Tax som inte lyssnar och har resursförsvars problem.

Filip020

Trådstartare
Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad)

Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls.
Han lyssnar sällan på ”nej”, upplever att han snarare tycker det är kul att göra saker han inte får.
Han tar skor, skäller, och biter i byxbenen.

Men så fort jag sätter på honom kopplet så är han hur duktigt som helst, detta problemet är alltså bara hemma eller hemma hos andra.

Han har även ett växande problem med att försvara mat.
Det började med godsaker så som ben, men har nu gått över även till att han ofta attackerar om man går förbi när han äter sitt torrfoder.
Kan även attackera ca 10 min efter han redan ätit klart om man kommer för nära.
han är världens gladaste hund i vanliga fall men när han försvarar så blir han ett riktigt monster.

Någon som har tips för hur jag ska kunna ta tillbaka kontrollen hemma?

Han lyssnar sällan på ”nej”, upplever att han snarare tycker det är kul att göra saker han inte får.

Men så fort jag sätter på honom kopplet så är han hur duktigt som helst, detta problemet är alltså bara hemma eller hemma hos andra.

Det började med godsaker så som ben, men har nu gått över även till att han ofta attackerar om man går förbi när han äter sitt torrfoder.
han är världens gladaste hund i vanliga fall men när han försvarar så blir han ett riktigt monster.

Jag hade börjat med att servera maten där han kan äta i lugn och ro. Där han slipper känna att han måste försvara sin mat.

Vad gör han mer än promenerar?
Låter som unghundsbeteende i kombination med lite understimulerad typ?
Får han använda nosen något?

Ja det är en tax har du hört taxarnas ramsa? Den stämmer mycket bra :)

Resursförsvar är vanligt och enklaste sättet att lösa det på är att göra hunden tryggare finns mängder med tips om du googlar som att slänga dit lite extra gott när du går förbi eller låta hunden äta i ett eget rum i lugn och ro.

Resursförsvar är medfött hos en del individer och beror inte på att du som ägare gjort något fel.
Jag har också en sån kille hemma och det är svårt att få ur dom :)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 290
Senast: Acto
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 407
Senast: TinyWiny
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 463
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 984
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar