Tävlingsterminen - planeringsmötets vara eller ickevara?

the_connemara

Trådstartare
Tror det passar lite bättre som en egen tråd. Varför har vi ett planeringsmöte gällande fälttävlansterminen om det inte ger något resultat? Eller snarare varför ger inte mötet något resultat?

Exemplet som fick mig att reagera (jag är inte överdrivet insatt annars utan glad funktionär): Vår klubb diskuterade på just planeringsmötet om vi skulle kunna flytta vårt fälttävlan v. 19 en vecka framåt. För det skulle eventuellt kanske bli en ** klass i Skåne v. 18, men troligtvis inte, lät det då. Av någon anledning (jag minns inte just nu) fungerade det mindre bra att flytta vår tävling och eftersom det beskedet om Skånes ** gavs så beslutades det på mötet att vår tävling skulle ligga kvar v. 19.

Nu ligger det trots detta en ** i Humlamaden v. 18?

Gärds har ** v. 16 och Hermanstorp ** v. 19, planerat sedan långt tillbaka vad jag förstått det som? Vad är meningen att klämma in 3 stycken ** i "samma region" (måste det väl räknas som på den nivån?) på 3 veckor och 2 dagar?

Jag är lite upprörd. Inte för att det är min klubb som är inblandad just nu (även om det självklart är pga det jag är insatt - jag har ingen koll på ** tävlingar annars liksom :D) utan för att det känns så meningslöst att inte kunna planera för i mina ögon leder det till ett himla stort slöseri.

Slöseri av ideell tid och arbetskraft - som vi inte har gott av i någon klubb väl? Slöseri av ekonomiska medel - det är dyrt att arrangera tävling UTAN att behöva konkurrera om ryttarna!
Slöseri av tid och engagemang av startande ekipage - ekipagen tvingas välja bort tävlingar pga dåligt planerad termin.

Alla är väl överrens om att en väl planerad termin är det bästa? Där ekipage på nivån kan rida önskat antal starter och inte behöva MINSKA på antalet starter för att tävlningarna krockar? Det är väl pga detta som vi har planeringsmötet över huvud taget?

Någon som vill förklara meningen med detta möte annars?

OBS! Jag är inte alls ute efter att hitta fel i detta specifika fallet utan ang planeringen i stort, det fick bara statuera exempel. Men det verkar ju ha varit ett kvarstående problem genom åren vad jag förstått på kommentarer/trådar här? Jag tycker det är så synd, en bra planerad termin hade gjort det lättare för de få klubbar som faktiskt kämpar för denna underbara sport :love:

Sv: Tävlingsterminen - planeringsmötets vara eller ickevara?

Jag håller med, ibland funderar man på varför inte klubbarna försöker komma överens bättre. Det borde ju ligga i allas intresse som arrangörer att få så många starter som möjligt.

Ett annat exempel är här uppe i Norrland (läs Stockholm), där vi inte direkt är bortskämda med tävlingar, så ligger det tre tävlingar med 90/100-klass i rad i september. Nu är det inte på lika hög nivå, men jag tycker ändå att alla borde vara intresserade av att få bättre spridning på tävlingarna...

Jag skickade ett PM till MammaBerg här när vi var i planeringsstadiet ang datum :angel: Det är inte så svårt men gör så mycket!

Men det här mötet finns ju just för att det ska vara enkelt för alla klubbar att komma överrens tillsammans, för att slippa ringa/maila/skicka PM på bukefalos (:D) så mycket. Eller är det inte tanken?

Det gäller ju självklart hela vägen genom nivåerna, detta exemplet var mest för att jag visste om det och antog att man inte rider 3 st ** på drygt 3 veckor :) Tanken bakom tråden är långsiktig och genomgående för alla arrangerar fälttävlan. Jag är själv mest glatt funktinärsbihang till mina engagerade föräldrar men tycker det är lite onödiga problem som uppkommer ofta. Således har jag aldrig varit på mötet även om klubben har representanter tex men vill gärna lyfta speciellt denna frågan då det känns som den återkommer år efter år?

Är det dåligt uppslutning på mötet eller fungerar själva mötet inte tillfredsställnade? Eller är det bara så att besluten inte följs? Ligger mötet för tidigt/för sent, behövs det fler möten (kanske på mer lokal nivå eller övergripande?) eller vad är det som felar? För helt bra fungerar det ju inte verkar det som och alla i fälttävlanssvängen blir ju automatiskt drabbade.

Som jag förstått det hela:
På planeringsmötet pusslar dom som är där tills man fått ihop det hela så bra man kan. :)
Tyvärr är inte alla arrangörer på plats. :(
Dessutom har man inte fått fram arrangörer till diverse SM. :mad:
Sen åker alla hem.
Sen visar det sig att några måste flytta sin tävling eftersom den krockar med nån annan aktivitet (t.ex. hoppallsvenskan ) :cry:
Så småningom kommer internationella tävlingsterminen, vilket innebär nya ändringar. :confused:
Efteråt kommer dom arrangörer som struntar i alla andra och lägger en tävling när det passar dom. :eek:

Jag tror ändå att det blir lite bättre med ett planeringsmöte, annars hade det nog varit totalt kaos. :p

:rofl: Okej, då är jag med bättre :D

Men då finns mao vissa förbättringspunkter (sen om de är möjliga att förbättra eller inte är ju en annan sak, kommentera gärna om det oxå :)) bla som jag ser helt oinsatt:
* Finns det möjlighet att ha mötet efter den internationella terminen eller blir det för sent?
* Finns det möjlighet att ha mötet kanske på ett bestäms datum/vecka/helg varje år för att underlättai nplanering för alla klubbar? Tex sista helgen i november, söndagen v 40 eller liknande.
* Andra aktivitet är ju svårt att förutse, kanske kan förbättras kanske inte =/
* Varför tillåts arrangörer agera på egen hand och på så vis till viss del sabotera för sporten (se förklaring nedan), tillfälle och propp ska ju alltid godkännas?

Förklaring: Självklart är det jättebra ju mer tävlingstillfällen det finns! Men det är ju hundra resor bättre för alla om man planerar tillsammans och på så vis inte konkurrerar lika mycket om ryttarna - därav saboterar, inte som i illa menat sabotage alltså :D

Sedan visst, det kan aldrig bli "perfekt", det är ju massor som spelar, bla sådant du tagit upp. Men det känns som att det kan bli bättre om alla bidrar lite till?

Det är nog bara att inse att så länge allt är ideellt drivet och ett stort pussel där parametrar som klimat, markförhållanden andra tävlingar i andra grenar på, vid samma anläggning ska hanteras så är det inte helt lätt.

Vid planeringsmötet finns ändå en viss grundstruktur över hur den kommande termin kan se ut. Alla vill väl, alla vill ha så många tävlingstillfällen som möjligt och alla (uppfattar jag det som) är öppna för att hjälpa till och flytta och fixa så att det blir så bra som möjligt. En viss brist finns i att inte alla innan amälningstiden till förbundet går ut har flaggat upp sina tävlingar och att vissa är insnöade på vissa datum "för den helgen har vi ju alltid haft etc.."
De som kommer kommer till planeringsmötet är inte förberedda med alternativdatum eller har mandat för att flytta tävling. För de högre klasserna borde kraven på framhållning/fördelning va bättre så att kommittén och landslagsansvariga tidigt kan ge feedback/önskemål om en bra fördelning över året. Den internationella planeringen är ju som den är och det är nog t.v. bara att gilla läget. ;)

I Norrland=Stockholm är en omfödelning av tillfällena på G så det blir nog inte 3 tävlingar så tätt som det ser ut. Vi vill ju alla väl :)

Dom internationella tävlingarna ska vara anmälda till FEI i september har jag för mig att det är. Sen sker det saker som gör att även den måste ändras íbland.

Man kan ju uppfatta ditt svar som att det var kaos, tyckte nog
att grunden fanns och att mötets uppgift var att justera för vissa krockar,
int tävlingar där uppgifter fanns samt att klass behovet/fördelning täcks och att det till slut blev ett ganska OK resultat.
Ett problem är ju att deltagare som klubbar skickar inte är förberedda, har alternativ och/eller mandat att flytta/ändra tävlingsdatum utifrån hur grunden ser ut innan man kommer till mötet.

Jag menar att trots planeringsmöte så är det kaos.
Vi får se. Jag är irriterad, andra har sådana känslor så det passar sej ej att skriva.

För att få ft i Sverige att fungera kan vi inte ha diktatur och köra utpressning. Funkar liksom inte.

Vi kan inte ha tävlingar som kolliderar om inte båda arrangörena är med på det.
Oavsett om det hänt tidigare eller ej så har vi inte råd, även om det är bättre för enstaka ryttare som får närmare etc. ekonomin blir tuffare och tuffare.

Att tänka i ett lite vidare perspektiv lär vara nödvändigt.

Nu ligger det trots detta en ** i Humlamaden v. 18?

Gärds har ** v. 16 och Hermanstorp ** v. 19, planerat sedan långt tillbaka vad jag förstått det som? Vad är meningen att klämma in 3 stycken ** i "samma region" (måste det väl räknas som på den nivån?) på 3 veckor och 2 dagar?
Slöseri av ideell tid och arbetskraft - som vi inte har gott av i någon klubb väl? Slöseri av ekonomiska medel - det är dyrt att arrangera tävling UTAN att behöva konkurrera om ryttarna!
Slöseri av tid och engagemang av startande ekipage - ekipagen tvingas välja bort tävlingar pga dåligt planerad termin.

Jag förstår reaktionen. Jag tror vi gräver vår egen grav om vi inte hittar en lösning.
Att säga att vi har gott om tävlingar låter ju bra men om de ligger tätt samt kolliderar så är det skitsamma för ryttarna som behöver tävlingstillfällen. (Alla rider inte en häst.)

Vi måste ha en gemensam plan B om vädret förändras. En klubb ska inte kunna styra om sjäva utan förbund och andra berörda klubbars inblandning.

Att enskilda ryttare inte tycker det spelar någon roll om klubb x och klubb y kolliderar har ingen betydelse i sammanhanget, tyvärr. Lovar att där är minst lika många som inte vill ha kollisionen och om vi då ser ekonomsikt på det så är det def inte bra. :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Dressyr Har ett par funderingar som jag tänkte att ni erfarna tävlingsmänniskor kan hjälpa mig med :) Jag tävlar inte jättemycket själv och när...
Svar
15
· Visningar
3 101
Senast: Magnum
·
Fälttävlan Har gått över från hoppning till fälttävlan med en av mina unghästar. Känns som om man får åka långt för kvala till breeders. I hoppning...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: meadow
·
Hoppning Börkjar att bli trött på att tävla i skåne. Alltid stora starfält med väldigt dåliga prispengar. Och så dessa ändringar av startlistor...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: Fannih
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur