Tävlingssäsongen närmar sig med stormsteg!

Moreeeno

Trådstartare
Tävlingssäsongen börjar närma sig med stormsteg!
Min ponny är fortfarande välldigt tittig!
På träning hoppar han hur högt som helst men såfort vi lägger något skynke över en bom eller en vattenmatta under så tvärstannar han ... :(
Har börjat använda spö på bogen och det hjälper ibland ... Någon som har något tipps att ge mig?

Vi hoppade mkt regionalt förra året så han har gått många felfria L.A

Men jag har funderat och tänkte att det kanske skulle vara bra att hoppa en lokal tävling den första tävlingen innan man kör igång ordentligt igen ...
Vad tror ni?

Sv: Tävlingssäsongen närmar sig med stormsteg!

Det är viktigt att ni visar hästar naturen väldigt mycket.
Träna med honom som man tränar polishästar, gå bredvid hästen och lär honom att lyssna till olika ljud och visa tydligen att det inte är faligt.
Belöna hästen när han har gjort något bra, men belöna inte allt för ofta.

Antar att ni har en del titthinder på träningar, och det är såklart viktigt, så länge det inte blir för mycket.
Min kompis hade en häst förut som var mycket tittig, så vi jobbade mycket på marken med honom och GUD vilken skillnad på ponnyn.
Sedan när det gick bättre så började vi att lägga tittgrejjor på sidan om ridbanan, men endå synligt för hästen.
Ridningen skulle vara exakt normalt, hon skulle bara rida förbi grejjorna som inget hade hänt.

Mer bara ca 1 års träning var hästens titthinder-fobi som borta, eller ja nästan borta.

Mer tips ger jag dig nästa gång, min arm börjar verka för nu har jag skrivit flera långa inlägg irad XD

tack så jätte mycket för tippsen! :)
Men hur tränade ni när ni tränade den på marken?..
Tränade ni mkt lydnad?
Eller var det något spec? :)

Ett litet tips kan vara att träna på låga höjder och som tidigare nämnts så kan man ha "tittgrejer" vid sidan av banan när man rider markarbete och kanske även ha uppställda på banan när man rider och låtsas som dom inte är där.
En annan grej som jag gjorde med en tittig ponny var att åka till olika ställen och träna och hoppa clear round och utbildningshoppningar så hästen får se många nya "titthinder" utan att ryttare har för höga förväntningar. :)

Hej!
Jag har också en tittig ponny och jag har haft honom i 2 år nu. Knepen jag börjar fatta med honom är :
* Driv inte för mkt och stressa inte hästen utan ha en lugn och bra anridning .
* Titta inte på hindret , utan titta så långt fram som möjligt.
* Och sist,tänk att han inte ska stanna utan lägg allt bakom dej och se det som att han är en sm-medaljör.

Hoppas att det hjälper !
MVH Ellinor

Skynda långsamt, höjden på titthindrena är inte det viktiga utan det viktiga är att miljöanpassa hästen för alla typer av situationer och hinder. Var lugn och tålmodig.
Träna vattenmatta på låg höjd, gå över presenningar, ställ fram "konstiga saker" på ridbanan.

En annan bra och nyttig sak är också att lära hästen gå fram i smala utrymmen och även under saker! Kan bota såväl tittiga som svårlastade hästar..

Har själv en tittig häst som jag har haft nu i två år. Mitt knep är att jag själv inte kollar på hindret utan känner galoppen i kroppen och kommer med en bra anridning. Anridningen är det viktiagste, men allt är ju olika för alla hästar oh det får man inte glömma. Men bra och har låga hinder som nöstan hästen kan gå över när det tittiga hindrena kommer fram på träningarna. Man ska göra det så lätt som möjligt. Tror att du som ryttare blir säkrare om höjden inte blir en del av problemet. Är svårare att "tvinga" över en häst ett tittigt hinder om det är högt också bättre att hästen får självförtroende oh bara kan nosa på det och sen gå över det eller kanske hoppa det stillastådende, Eftersom att dte nu inte är högt så är ju inte det farligt om den hoppar stillastående.
Hoppas något hjälpte! Lycka til.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag tog för ca fem år sedan upp ridningen efter 6 års uppehåll. Tidigare red jag på ridskola och hade olika medryttarhästar. Red väl...
2
Svar
26
· Visningar
3 448
Senast: gicageli
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 192
Senast: annathegreatest
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar