Tävlingsreining. Slitage muskler & leder?

Sv: Tävlingsreining. Slitage muskler & leder?

Men en grej kan man kanske säga. Reiningen som sport i Sverige är relativt ny och så mkt mindre än hopp, dressyr etc. Samtidigt som det är många som har blivit intresserade av den -nästan alla newbies westernryttare vill ju hålla på med reining ;) -därför kan man nog se ganska mycket dålig reiningträning runt omkring men det har ju inte med grundfrågan att göra så att säga. Det vi såg i VM finalen till exempel var väldigt bra reining och även om dom stoppar hårdare, spinner snabbare osv så är deras hästar förmodligen mkt mindre slitna fysiskt sett än vad "skogskalles hemma reiner" kanske är efter ett par år så att säga.

Ja western är ganska ovanligt här, men de vi haft i omgivningen bla i ett grannstall tidigare var rätt hemskt att se, bla tränades dessa stop i stort sett dagligen som det såg ut:crazy: Med ganska färska ryttare dessutom emellanåt (de berättade att de inte ridit så länge)

Och delvis KL:D
Faktum är att min nog skulle gilla western, kom jag att tänka på, hon är inte så extrem som en quarter men extrem sprinter vilket är åt det hållet, lätt att sätta samma typ av muskler tex...(fast jag håller på att ersätta dem med andra...)
Min gamla valack var inte den typen men jag tänkte många gånger allvarligt att han skulle uppskattat western mycket mer än dressyr, faktiskt, han hade lätt för den typen av rörelser och uppskattade fart och fläkt i programmen....

Jag är nog färgad av den dåliga westernridning jag har sett med hästar som såg mer eler mindre halta ut:crazy: Det måste jag erkänna.:)

Vill bara inflika att western inte bara är fart och fläkt ;)

Det finns en uppsjö av olika klasser att välja mellan, både uppsuttet och ledklasser och utöver westerngrenarna tävlar man quarter och paint i gångartsklasser med vagn samt olika klasser med engelsk utrustning inom rasförbunden -allt från vanlig dressyr och hoppning till hunterinfluerade klasser med eller utan hinder, mönster osv.

Nja vid varken hopp eller dressyr skruvas o belastas ett ben i full rulle- spinn.

Hopphästar hoppar sällan högt på träning sen de har utbildats o i dressyr är det mest ökningar som sliter- varav man inte tränar på dessa i mångfald.

Jag har själv hört från toppwesternryttare att de pensionerar reininghästar ganska tidigt eller byter gren. Pleasure kan de gå tills de trillar av pinn:angel:

Visst belastas ben, leder och ligament...men benen "skruvas" inte, då skulle vi ha ett extremt högre antal med skadade reininghästar kan jag lova. Hästen rör sig runt pivotbenet som givetvis glider med runt, mycket med hjälp av den glatta skon.
Även om hopphästar inte enligt dig hoppar högt på träning, så hoppar dom ju ändock eller hur?? Och givetvis med en enorm belastning vid framförallt landning. Och det är precis samma med reining som i andra discipliner, man sitter inte och tokstoppar och spinner hela träningspassen...man lägger grundjobb och förbereder för rörelserna. Aktion, smidighet, styrka, balans..DET är vad som tränas för att kroppen ska klara av moment och belastning..precis som allt annat tränande och tävlande, även människor.

Tänkte samma sak. :crazy: Fattar inte riktigt vitsen:confused: (utom att rörelserna måste vara nödvändiga när man jagar kor och så)

De är väl quarters mest som ska vara byggda för sånt, sägs det, men tex dom där stoppen, det måste vara stort slitage:confused: Hur ofta gör man sånt tex?

Belastning, javisst precis som i alla discipliner...slitage...det försöker man undvika genom en korrekt förberedd och tränad häst, med hjälp av rätt underlag och rätt skoning.

Vad är för övrigt vitsen med att rida ett avancerat dressyrmönster eller hoppa sjukt höga hinder eller att pressa skiten ur en travare framför sulky??

Vill bara inflika att om jag får välja att inte sko en dressyrhäst/hopphäst/travare/galoppör/körhäst/distanshäst/islänning/barfotahäst/voltigehäst/brukshäst/westenhäst osv... Alla med samma förutsättningar och tävlar på samma nivå så väljer jag att avstå från att sko westernhästen.

Ingen tävlingshäst i världen tar så mkt stryk och är så slut i sina bakknän som just den rasen, jag anser mig ha belägg för detta eftersom jag har lite att jämföra med. Nämligen haft den stora äran att utföra mitt arbete på samtliga raser på denna nivå.

Se det inte som ngt negativt mot just westensporten utan enbart mitt delgivande av egen erfarenhet.

Jag tycker wrangler resonerar väldigt vettigt men det va inte wrangler som ställde grundfrågan.

Tror inte alls hållbarheten är som en dressyrhäst! Inom western i USA så räknas ju hästen som gammal och förbrukad vid 9 års ålder..... Såg en dokumentär om det för några år sen, och nej den var inte vinklad för att visa hur hemskt det var, det visades som helt naturligt att hästen var utsliten. :crazy:

Men visst man ska väl inte bara skylla på tävlingen heller, träningsupplägg och hur ofta man tävlar har säker också betydelse. Men i USA mer än i något annat land så är det en sak som gäller, pengar. Och det går tyvärr utöver hästarna.

Det jag kan tycka är lite trist är tendensen jag sett bland reininghästar, som är att de pga slidingskorna får begränsad rörelsefrihet.

Skaderisken ökar avsevärt med hala slidingskor på, och annan plats än ridbanan att rida på är livsfarligt för hästen.

Så jag tror knappast nån reininghäst utför "rancharbete" med dessa dojjor på.:rofl:(som nån trodde)
Sen är de riktigt duktiga reininghästarna värda så mkt pengar så de får aldrig riskera att bli skadade i nåt rancharbete.
På riktiga rancher i Usa används knappast tävlingshästarna värda miljoner för att fånga kalvar och driva kor över stock och sten i det dagliga skitiga arbetet.

Sunt förnuft borde ju innebära att även svenska hästägare av westenhästar borde kunna översätta ordet slidingsko och förstå innebörden med ordets betydelse.

Fast hur många hästägare med "vanliga" hobbyhästar har man inte sett som har så blankslitna remontskor att t.o.m. en slidingsko uppfattas som en bättre greppsko.

Slidingskon ska enbart användas vid träning och i tävlingsmomentet,, man får göra där lite som man håller på med inom travet,, byta pjuck efter väderläken.;)

Vill bara inflika att om jag får välja att inte sko en dressyrhäst/hopphäst/travare/galoppör/körhäst/distanshäst/islänning/barfotahäst/voltigehäst/brukshäst/westenhäst osv... Alla med samma förutsättningar och tävlar på samma nivå så väljer jag att avstå från att sko westernhästen.

Ingen tävlingshäst i världen tar så mkt stryk och är så slut i sina bakknän som just den rasen, jag anser mig ha belägg för detta eftersom jag har lite att jämföra med. Nämligen haft den stora äran att utföra mitt arbete på samtliga raser på denna nivå.

Se det inte som ngt negativt mot just westensporten utan enbart mitt delgivande av egen erfarenhet.

Jag tycker wrangler resonerar väldigt vettigt men det va inte wrangler som ställde grundfrågan.

Vilken tävlingsnivå är det du refererar till?
Och hur stort underlag har du dokumenterad erfarenhet av (antal individer)?
Bara med samma antal hästar med likvärdig utbildning och tävlingserfarenhet kan man tycker jag referera till egen erfarenhet samt belägg.

Bara lite nyfiken då jag kan tro att antalet toppreiners skodda av dig i förhållande till antalet "andra" hästar skiljer sig markant åt i antal. Och kanske därför att jag inte hört om någon riktigt duktig hovslagare som har uttryckt sig så när det gäller skoning av westernhästar.

Har aldrig påstått något om att det inte är en belastning, men givetvis förekommer det inom alla discipliner. Vad jag däremot tror är ett stort problem är att vi i Sverige har alldeles för liten erfarenhet, kunskap och utbildning i westernridningens discipliner, att som okunnig amatörryttare eller nybörjare sitta och försöka stoppa eller spinna sin häst är förödande, lägger du där till en häst som inte är väl förberedd för manövern...jaaa, DÅ kan vi prata slitage och skaderisk! Det är tyvärr ytterst vanligt förekommande och det är tragiskt att se, ofta i kombination med ett evigt slitande i hästens mun!:(

Okunskapen är den största boven!

:)

Tror inte alls hållbarheten är som en dressyrhäst! Inom western i USA så räknas ju hästen som gammal och förbrukad vid 9 års ålder..... Såg en dokumentär om det för några år sen, och nej den var inte vinklad för att visa hur hemskt det var, det visades som helt naturligt att hästen var utsliten. :crazy:

Men visst man ska väl inte bara skylla på tävlingen heller, träningsupplägg och hur ofta man tävlar har säker också betydelse. Men i USA mer än i något annat land så är det en sak som gäller, pengar. Och det går tyvärr utöver hästarna.

Sanningen är mer den att som du säger det är pengar som räknas på den höga nivån i USA. Men resonemanget är; hästen är inte bättre än sin sista vinst! Vilket i praktiken innebär att om hästen vinner ett Futurity, då ska du vara väääldigt säker på att han även vinner Derbyt eller NRBC, annars ställer du hästen i avelsboxen. Vinner du NRHA Futurityt blir hästen och dess avkommor värda massor av pengar, men går du ut och tävlar vidare med sämre resultat, ja då blir hästen inte värd så mycket.

Där har du den vanligaste orsaken till att USAs topphästar försvinner så "fort". Oftast inte på grund av skador, utan av rädsla att göra hästen "sämre" med sämre resultat samt givetvis vill man inte riskera hälsan hos en Futurity vinnare...då passar den bättre i avelssboxen med ett par timmar på walkern istället! Kul eller sunt...näää tycker man kanske inte. Men så blir det när pengar styr, precis som inom trav, galopp, hoppning eller dressyr på den högsta nivån!

Till och med USA tycker att hästarna slits för hårt vid ung ålder, därför vill man minska på 2-års Futurityn och ha klasser för äldre hästar med mycket prispengar, för att vända trenden!

Vill bara inflika att western inte bara är fart och fläkt ;)

Det finns en uppsjö av olika klasser att välja mellan, både uppsuttet och ledklasser och utöver westerngrenarna tävlar man quarter och paint i gångartsklasser med vagn samt olika klasser med engelsk utrustning inom rasförbunden -allt från vanlig dressyr och hoppning till hunterinfluerade klasser med eller utan hinder, mönster osv.
Jag tror procenten oseriösa bland Westernfolk är lika hög eller låg som inom annat hästfolk.:angel:
Det som oftast som skiljer en reininghäst från en vanlig dressyrhäst är väl om man ska va lite elak,att westernfolket oftare har en häst som klarar konstiga miljöer och prisutdelningar utan att skita på sig.:angel::rofl:

Min erfarenhet är att quarterhästar ofta är arbetsvilliga,tåliga med hög smärttröskel ofta ,vilket tyvärr gör att de okänsliga ryttarna kör på tills hästen smäller.
Rasen är oftast överbyggd med lågt framparti,vilket sliter också,speciellt om ryttaren inte kan rida hästen i balans,vilket är ännu svårare på en häst byggd i nerförsbacke..

Det jag sett inom westernvärlden så finns det jätteseriösa människor ,och motsatsen.

Om vi pratar rena reininghästar så är de tyvärr ofta jobbiga att sko bak,om det beror på att de halkar omkring på slidingskor eller om det beror på korta muskler eller slitna leder vet jag ej..

Sen håller jag med Coari,varför inte göra som på travet ?Dvs byta skor oftare,
är det inte tävlingsssäsong så kan de väl få slippa slidingskorna?

Nja.... en quarterhäst är inte öftare överbyggd bak än andra hästar, en vanlig missuppfattning. Och de ska definitivt inte vara det. Däremot har de ofta väldigt stor muskelmassa bak och kan se överbyggda ut. Sedan finns det en del som är överbyggda, vilket är ett exteriörsfel precis som hos andra hästar.
Tvärtom har många quarterhästar lätt att samla sig, däremot är det inte samma sak som att rida dom i grand prix form :grin:

Quarterhästar har inte oftare slitage i frambenen än andra hästar till exempel. Det man kan se är att dom ibland har skador pga att dom ridits och tränats hårt i för tidig ålder -detta mest på importer ifrån USA.

Många skor på och av, det beror ofta på vad man har för typ av underlag och möjligheter till hagar osv och även på hästen.

Att reininghästar/quarterhästar är svårare att sko bak är också en vanlig missuppfattning. Jag har hört en del hovslagare säga detta -uteslutande sådana som inte skott många quarters -eller som har gjort det men ändå inte fattat vad dom gör för fel :grin:.
Dessa hovslagare gör oftast felet att dom försöker lyfta bakbenen för högt och för mycket utåt -något som inte fungerar på många typer av quarterhästar pga deras muskelmassa, särskilt på insidan låret. De är inte lika "viga" uppåt och utåt -och när hovslagaren försöker dra ut benet så protesterar dom med all rätt! Det har inte med "för korta" musker att göra, det är som att jämföra det med att lyfta upp bakbenet på en shettis lika högt som på ett halvblod. Att jämföra en bodybuilder med en maratonlöpare. Det är deras typ av byggnad och den får man rätta sig efter i vissa fall!

Jag och många med mig som har och har haft många quarterhästar genom åren har sett hovslagare som haft problem med hästarna -och många hovslagare som lärt sig hur denna typen av häst är byggd och rättat sig efter det, och vet också att det inte är några problem alls om man gör rätt. Det har ingenting med slidingskor eller korta muskler och slitna leder att göra!

mina halvblodsunghästar gör också sliding stops i hagen och sådan där 180 graders vändningar vad det nu hette också och det är de defintivt inte avlade för ;)

Heter det rollbacks?
Däremot har jag aldrig sett dom utföra en dressyrpiruett eller piaff i hagen faktiskt. Något som liknar passage kan man dock se ibland

Tack för bra och utförliga förklaringar :)

Jag kan trots det inte komma ifrån tanken om slitage :p

Slidingskor låter ju som en utmärkt idé, både för stoppen och snurrarna, MEN nu är det ju så att de inte glider ovanpå underlaget, utan nedgrävda som det ser ut när man tittar. Dvs det finns ett motstånd.

Det är möjligt, att som i andra discipliner, de i yttersta toppen vet exakt var gränsen går och att det är bland sk hobbyryttare pga okunskap de flesta hästskadorna finns.

Nja.... en quarterhäst är inte öftare överbyggd bak än andra hästar, en vanlig missuppfattning. Och de ska definitivt inte vara det. Däremot har de ofta väldigt stor muskelmassa bak och kan se överbyggda ut. Sedan finns det en del som är överbyggda, vilket är ett exteriörsfel precis som hos andra hästar.
Tvärtom har många quarterhästar lätt att samla sig, däremot är det inte samma sak som att rida dom i grand prix form :grin:

Quarterhästar har inte oftare slitage i frambenen än andra hästar till exempel. Det man kan se är att dom ibland har skador pga att dom ridits och tränats hårt i för tidig ålder -detta mest på importer ifrån USA.

Många skor på och av, det beror ofta på vad man har för typ av underlag och möjligheter till hagar osv och även på hästen.

Att reininghästar/quarterhästar är svårare att sko bak är också en vanlig missuppfattning. Jag har hört en del hovslagare säga detta -uteslutande sådana som inte skott många quarters -eller som har gjort det men ändå inte fattat vad dom gör för fel :grin:.
Dessa hovslagare gör oftast felet att dom försöker lyfta bakbenen för högt och för mycket utåt -något som inte fungerar på många typer av quarterhästar pga deras muskelmassa, särskilt på insidan låret. De är inte lika "viga" uppåt och utåt -och när hovslagaren försöker dra ut benet så protesterar dom med all rätt! Det har inte med "för korta" musker att göra, det är som att jämföra det med att lyfta upp bakbenet på en shettis lika högt som på ett halvblod. Att jämföra en bodybuilder med en maratonlöpare. Det är deras typ av byggnad och den får man rätta sig efter i vissa fall!

Jag och många med mig som har och har haft många quarterhästar genom åren har sett hovslagare som haft problem med hästarna -och många hovslagare som lärt sig hur denna typen av häst är byggd och rättat sig efter det, och vet också att det inte är några problem alls om man gör rätt. Det har ingenting med slidingskor eller korta muskler och slitna leder att göra!

Så du menar att det beror på hovisens arbets sätt??:rofl:

Nu skor ju inte varken jag eller Lilla Skutt en shettis på samma sätt som ett halvblod men jag kan bara tala för mig själv.

Självklart så kan man inte "bryta eller bända upp" ett bakben när man skor,, det gäller att finna ett läge där hästen själv säger att detta är ett bekvämt läge för mig. Många ggr innebär det ett mindre bekvämt arbetsläge för hovis:(

Shettisar ligger man ner när man skor dom fram,sitter på knä när man skor dom bak, i din sport får man göra tvärtom:angel:

Intressant det där med deras muskelatur som du nämner och det är ju allmänt känt att det är explosiv energi man avlat på, inte uthållighet,deras bakmuskelatur är så för hästen naturliga muskelatur så onaturlig att den mera påminner om en belgien blue. Jag tror att just denna avlade muskelmassa är boven i dramat till deras onormala förslitnings skador i främst knäna, Jag har aldrig förstått fördelen med detta lika lite som vilka fördelar en bodybilder har när det gäller uthållighet. Jag tar tacksamt emot en förklaring om du känner för att delge mig mera kunskap.

Avslutningsvis så vill jag inte påstå att underlag och möjlighet till hagars beskaffenhet skulle vara avgörande om dom dagligen kan gå med slidingskor eller inte eftersom jag sett mer än en westernhäst med det beslaget slagit på rumpen i stallgången, fast i dom fallen har det varit cementgolv i stallet.

Att lägga över ansvaret på hovis tycker jag är att vända focus eftersom jag ett par gånger själv har fått tränaren att slå på en tappsko bak och då först började polätteen trilla ner.:eek:

mina halvblodsunghästar gör också sliding stops i hagen och sådan där 180 graders vändningar vad det nu hette också och det är de defintivt inte avlade för ;)

Dom har kanske heller aldrig utfört detta i träning eller under ryttar i träningsmoment, förhoppningsvis heller inte skodda med slidingskor.

Det är faktiskt en ganska stor skillnad, skadorna uppkommer genom yttre påverkan.

Så du menar att det beror på hovisens arbets sätt??:rofl::

Om man upplever/anser att quarter/reininghästar överlag har mer problem vid skoningen, ja.

Nu skor ju inte varken jag eller Lilla Skutt en shettis på samma sätt som ett halvblod men jag kan bara tala för mig själv.

Självklart så kan man inte "bryta eller bända upp" ett bakben när man skor,, det gäller att finna ett läge där hästen själv säger att detta är ett bekvämt läge för mig. Många ggr innebär det ett mindre bekvämt arbetsläge för hovis:(

Shettisar ligger man ner när man skor dom fram,sitter på knä när man skor dom bak, i din sport får man göra tvärtom:angel::

Och där bekräftar du ju vad jag precis beskrev?

Intressant det där med deras muskelatur som du nämner och det är ju allmänt känt att det är explosiv energi man avlat på, inte uthållighet,deras bakmuskelatur är så för hästen naturliga muskelatur så onaturlig att den mera påminner om en belgien blue. Jag tror att just denna avlade muskelmassa är boven i dramat till deras onormala förslitnings skador i främst knäna, Jag har aldrig förstått fördelen med detta lika lite som vilka fördelar en bodybilder har när det gäller uthållighet. Jag tar tacksamt emot en förklaring om du känner för att delge mig mera kunskap.:

Det var en illustration för att man skulle förstå skillnaden i fysik, var den felaktig tycker du? Sedan om du tycker att quartern som ras är onaturlig och felavlad är en helt annan fråga som jag ser det :grin:
Vilka onormala förslitningsskador i knäna?

Avslutningsvis så vill jag inte påstå att underlag och möjlighet till hagars beskaffenhet skulle vara avgörande om dom dagligen kan gå med slidingskor eller inte eftersom jag sett mer än en westernhäst med det beslaget slagit på rumpen i stallgången, fast i dom fallen har det varit cementgolv i stallet.:

Ja det håller jag med om, och jag har aldrig påstått att alla quarterhästägare är bäst i världen på att ta hand om sina hästar. Det krävs lika mycket eftertanke och kunskap som all hästägande/tränande. Däremot är inte ridmomenten i sig en större anledning till slitage på hästen mer än det som får anse normalt för en häst i träning och då gäller det inom alla dicipliner

Att lägga över ansvaret på hovis tycker jag är att vända focus eftersom jag ett par gånger själv har fått tränaren att slå på en tappsko bak och då först började polätteen trilla ner.:eek:

Jag har inte lagt över något ansvar på någon annan än hästägaren som avgör vad som är bäst för sin häst. Men jag har också nöjet att använda mig av hovslagare och även om jag inte har avverkat särskilt många genom åren -vilket jag är nöjd med- så har jag träffat och diskuterat med en hel del och sett både bra och mindre bra samt väldigt dåliga hovslagare in action. Och mina uppgifter om att det är skillnad på att sko en quarter gentmot tex ett halvblod är har jag inte hittat på själv, utan det har hovslagarna berättat för mig och detta var något som diskuterades mycket för några år sedan när de flesta hovslagare forfarande inte hade sett en quarterhäst. Det är ingen slump att många hovlsagare har inriktat sig på westernhästar nu, och alla dom jag känner till är själva westernryttare.
Själv har jag två hovlsagare, en westernkille och en "vanlig" men som skor många quarters. Jag är glad att han undervisar sina elever att dom inte kan lyfta bakbenen på mina hästar på samma sätt som dom lyfter halvbloden etc. Man ser stor skillnad på hur hästarna protesterar när elever kommer och lyfter "som vanligt"
För övrigt står mina hästar lösa när dom verkas och skos, utan några problem alls.

Dom har kanske heller aldrig utfört detta i träning eller under ryttar i träningsmoment, förhoppningsvis heller inte skodda med slidingskor.

Det är faktiskt en ganska stor skillnad, skadorna uppkommer genom yttre påverkan.

Menar du alltså att reininghästar på hög nivå har mer förslitningsskador/skador än hästar iom andra dicipliner på hög nivår har?

Eller menar du att hobbyreiners har mer förslitningsskador/skador än andra hobbyhästar?

Eller menar du både och? Och vad grundar du isåfall det på?

Att frågan om stopp i hagen etc kom upp var ju för att det ansågs som konstlat, men rörelserna är lika naturliga som vilka andra -när det gäller tävlingsridning är alla rörelser sedan mer eller mer tillkonstlade men reiningen icke mer än hoppning, dressyr eller vad som helst.

Man stoppar bara på speciellt underlag. (eller ja, iallafall proffsen :)) och det är noga utformat för att hoven ska glida -en överlagret är ju lösare.

Alla reiningtränare har stoppunderlag på sina banor, alternativt en remsa där dom stopptränar -eller så åker dom någon annanstans för den riktiga stopp, spin o fartträningen. Man tränar ju som sagt inte det dagligen. Man kan träna grunder, forförflyttning osv på vanligt underlag men när man sedan lägger till fart och glidmoment osv är det annat underlag som gäller.

På VM nu tex var reiningarenan nybyggd och med bra underlag specifikt för reiningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka