Tävlingsreining. Slitage muskler & leder?

Trix

Trådstartare
Jag satt o tittade på reiningen på Eurosport igår kväll och det första som slog mig är att dessa rörelser måtte slita enormt på hästarna.

Det sades att för att tävla i reining måste hästarna vara minst 6 år. Äldsta ekipage var 12 år. I USA tävlar man om enorma summor i 3-årsklasser, vad händer med dessa hästar?

Jag kan ingenting om westernridning, men när jag tittade på dessa stopp med bägge bakbenen nedgrävda i marken för att tvärstanna från full fart och när hästen snurrade så fort det bara gick runt det ena bakbenet så såg jag inget vackert i det utan tänkte enbart på ligament, leder och muskler. Det kan inte vara nyttigt.

Hur länge håller en sådan häst?
Nu menar jag inte de som används i riktigt arbete, för denna typen av rörelser är ju upparbetade till perfektion på tävling, utan de rena tävlingshästarna.

Har jag fel?

Sv: Tävlingsreining. Slitage muskler & leder?

Jag vet ett par svenska hästar som tävlar på internationell nivå vid 17-19 års ålder där liknande rörelser ingår ( i dessa hästars fall gäller det boskapsarbete, men då ingår som regel sliding stops också; åtminstone i Working Cowhorse där ett reiningprogramm ingår före själva boskapsarbetet).

Så hållbarheten är antagligen ungefär som på dressyr/hopphästar på liknande tävlingsnivå.

Däremot kan man som alltid diskutera det rimliga i att lägga stora prispengar på tävling med unga hästar. Fenomenet tycks vara mest utbrett i USA.
I Sverige är det inga stora prispengar inom western överhuvudtaget.

Hältor och liknande på ridhästar som tävlas på hobbynivå, gissar jag är på nivå med dressyrhästar på hobbynivå (OBS! Det är en gissning).

Jag satt o tittade på reiningen på Eurosport igår kväll och det första som slog mig är att dessa rörelser måtte slita enormt på hästarna.

Det sades att för att tävla i reining måste hästarna vara minst 6 år. Äldsta ekipage var 12 år. I USA tävlar man om enorma summor i 3-årsklasser, vad händer med dessa hästar?

Jag kan ingenting om westernridning, men när jag tittade på dessa stopp med bägge bakbenen nedgrävda i marken för att tvärstanna från full fart och när hästen snurrade så fort det bara gick runt det ena bakbenet så såg jag inget vackert i det utan tänkte enbart på ligament, leder och muskler. Det kan inte vara nyttigt.

Hur länge håller en sådan häst?
Nu menar jag inte de som används i riktigt arbete, för denna typen av rörelser är ju upparbetade till perfektion på tävling, utan de rena tävlingshästarna.

Har jag fel?

Tänkte samma sak. :crazy: Fattar inte riktigt vitsen:confused: (utom att rörelserna måste vara nödvändiga när man jagar kor och så)

De är väl quarters mest som ska vara byggda för sånt, sägs det, men tex dom där stoppen, det måste vara stort slitage:confused: Hur ofta gör man sånt tex?

Själva rörelserna i sig är inte mer slitsamma än vad tex hoppning av höga hinder är osv. Dessutom tränas själva reining momenten förmodligen väldigt mycket mer sällan än vad en hopphäst hoppas till exempel.

En reininghäst tränar inte stopp och spin dagligen och när det görs eller på tävling så är det på speciella underlag och med särskilda skor som ser till att hästen glider på underlaget och aldrig sitter fast. I stoppet exempelvis glider hästens bakfötter på underlaget medans frambenen ska fortsätta trava. En häst som gjort sig illa i ett stop kommer inte att vilja stoppa mer, samma med en häst som slagit i sig i spinnen osv. Visst kan man få den att utföra manövrarna men inte med den fart och satsning som krävs på den nivån.

Hästar som slits är oftast resultatet av felaktig träning och/eller underlag. Man hittar fler av dessa på lägre nivå, precis som i all annan ridning :grin:

Det man kan diskutera är absolut de stora prispengarna i tävlingar för väldigt unga hästar i USA vilka gör att hästarna ofta tränas för hårt och för tidigt men det är ju en annan fråga egentligen.

Skulle tro att tiden en reininghäst på hög nivå kan tävla är lika lång eller längre än vad en dressyrhäst tävlar på samma nivå om inte längre, bara det att reininghästen börjar på den nivån tidigare så att säga.
Det som gör att dom slutar är ofta att dom lär sig mönstrena (finns bara 10) och börjar gissa inne på banan = blir showsmart. Då går dom vidare till avel eller som läromästare osv. Så att dom inte är så många gamlingar har inte med att allihopa är slut och sönder :grin:

Tänkte samma sak. :crazy: Fattar inte riktigt vitsen:confused:

Fast vitsen? Vad är vitsen med att hoppa en bana med 150 höga hinder eller att springa skolor och piaffera på en fyrkantig bana eller att hoppa upp och ner på en häst som travar inspänd på lina osv...

All tävlingsridning har ju förlorat vitsen mer än att vi gör det för vårat höga nöjes skull, och i en del fall pengar....
Grunden till rörelserna däremot kan man ju hitta i historien och där har de alla en anledning, trots att de senare blivit utvecklade som tävlingsmoment.

Jag skulle nog vilja påstå att reining/westernhästarna har en något större "vits" med många tävlingsgrenar eftersom en del av dom faktiskt gör "riktigt jobb" hemma på ranchen i många fall!

Senast ändrad:

Jag vet ett par svenska hästar som tävlar på internationell nivå vid 17-19 års ålder där liknande rörelser ingår ( i dessa hästars fall gäller det boskapsarbete, men då ingår som regel sliding stops också; åtminstone i Working Cowhorse där ett reiningprogramm ingår före själva boskapsarbetet).

Så hållbarheten är antagligen ungefär som på dressyr/hopphästar på liknande tävlingsnivå.

Och förmodligen längre i de fallen eftersom de hästarna med största säkerhet började med stop och liknande som mycket yngre än vad dressyr/hopphästarna började med sina "svåra" rörelser så att säga.

Vill också tillägga att det klart det ÄR slitage, precis som all träning av häst är men man börjar ju inte med stopp och spinn etc förrän man byggt upp hästens styrka och smidighet och den är redo för det.

Men slidingstop till exempel gör de flesta unghästar väldigt snyggt och naturligt i hagen om man studerar dom.

Här är en av mina uppfödningar, som ej är en reininghäst utan tvärtom (denna är avlad för pleasure), som 2-åring i hagen. Ett fullt korrekt stop precis så som det ska utföras!

Haha ja det är inte så ofta man lyckas knäppa kort i rätt ögonblick! Fast jag skällde på honom sedan, sådana knasigheter när man är pleasurehäst! ;):D

Däremot kan man som alltid diskutera det rimliga i att lägga stora prispengar på tävling med unga hästar. Fenomenet tycks vara mest utbrett i USA.
I Sverige är det inga stora prispengar inom western överhuvudtaget.

Hältor och liknande på ridhästar som tävlas på hobbynivå, gissar jag är på nivå med dressyrhästar på hobbynivå (OBS! Det är en gissning).
Nja vid varken hopp eller dressyr skruvas o belastas ett ben i full rulle- spinn.

Hopphästar hoppar sällan högt på träning sen de har utbildats o i dressyr är det mest ökningar som sliter- varav man inte tränar på dessa i mångfald.

Jag har själv hört från toppwesternryttare att de pensionerar reininghästar ganska tidigt eller byter gren. Pleasure kan de gå tills de trillar av pinn:angel:

Jag har själv hört från toppwesternryttare att de pensionerar reininghästar ganska tidigt eller byter gren. Pleasure kan de gå tills de trillar av pinn:angel:

Du kanske skulle kolla med några fler toppwesternryttare då :grin:

Anledningen till att många hästar slutar med reining relativt tidigt har jag skrivit tidigare. Många blir förstås feltränade och går sönder -gäller samma med andra typer av hästar.

Pleasure på rätt sätt kräver extremt mycket av hästen, men alla hästar kan gå på hög nivå tills de trillar av pinn -om de inte tröttnar och blir showsmart eller skadas.

Benet ska aldrig skruvas i spinnen, då är det ju självklart att det inte håller. Och som jag också skrev -man tränar inte på spin och sliding stop hela dagarna och definitivt inte på alla underlag. Dessutom sällan i den farten som man rider i på tävling.

Hopphästar hoppas mycket, punkt. Har du sett vad som händer med kotan varje gång en häst landar efter ett hinder?

Senast ändrad:

Reininghästar är inte på något sätt överrepresenterade skademässigt.
Samtliga grenar har sina moment som belastar mer på enskilda extremiteter och givetvis ökar då skaderisken där i jämförelse med andra grenar, men det går inte att jämföra äpplen och päron.
Reining sliter mer på has och knän än pleasure och hoppning sliter mer kotor än roping och fälttävlan sliter mer…

Jag vet (är försäkringsombud) :D

Jag har inte ifrågasatt dig ;) All ridning sliter ju på hästen punkt. Men reiningträning på rätt sätt och med rätt typ av häst (som alltid!) är inte mer fysiskt slitsamt än annat.

Men en grej kan man kanske säga. Reiningen som sport i Sverige är relativt ny och så mkt mindre än hopp, dressyr etc. Samtidigt som det är många som har blivit intresserade av den -nästan alla newbies westernryttare vill ju hålla på med reining ;) -därför kan man nog se ganska mycket dålig reiningträning runt omkring men det har ju inte med grundfrågan att göra så att säga. Det vi såg i VM finalen till exempel var väldigt bra reining och även om dom stoppar hårdare, spinner snabbare osv så är deras hästar förmodligen mkt mindre slitna fysiskt sett än vad "skogskalles hemma reiner" kanske är efter ett par år så att säga.

Det jag kan tycka är lite trist är tendensen jag sett bland reininghästar, som är att de pga slidingskorna får begränsad rörelsefrihet.
Många står i små,små grushagar för att inte få tappskor eller halka omkring på skorna( släpps de ut i stora gräshagar slår de lätt halvt ihjäl sig...:crazy:)

Vissa okunniga sätter på slidingskorna alldeles för tidigt innan hästen musklat sig tillräckligt för att orka gå med dessa dojjor.
En hästägare skulle sko sin 2åring med slidingskor och blev sur för att jag tyckte det var för tidigt.Jag vägrade.Det visade sig snart att fler nekat hennes häst att börja med dessa dojjor för tidigt. Kloka hovisar.:bow:

Skaderisken ökar avsevärt med hala slidingskor på, och annan plats än ridbanan att rida på är livsfarligt för hästen.

Så jag tror knappast nån reininghäst utför "rancharbete" med dessa dojjor på.:rofl:(som nån trodde)
Sen är de riktigt duktiga reininghästarna värda så mkt pengar så de får aldrig riskera att bli skadade i nåt rancharbete.
På riktiga rancher i Usa används knappast tävlingshästarna värda miljoner för att fånga kalvar och driva kor över stock och sten i det dagliga skitiga arbetet.

Vill också tillägga att det klart det ÄR slitage, precis som all träning av häst är men man börjar ju inte med stopp och spinn etc förrän man byggt upp hästens styrka och smidighet och den är redo för det.

Men slidingstop till exempel gör de flesta unghästar väldigt snyggt och naturligt i hagen om man studerar dom.

Här är en av mina uppfödningar, som ej är en reininghäst utan tvärtom (denna är avlad för pleasure), som 2-åring i hagen. Ett fullt korrekt stop precis så som det ska utföras!

Underbar bild på din häst! :love:
Skitfräck bild! Så snyggt!:bow:
Kaxig häst som verkar vilja visa att han kan allt redan.:D

Ja det är en nackdel! Man kan inte släppa ut en häst med slides hur som helst.... Och många sätter på slides när hästen inte alls är redo för det med förödande konsekvenser, helt klart. En fråga om kunskap och känsla.....

Underbar bild på din häst! :love:
Skitfräck bild! Så snyggt!:bow:
Kaxig häst som verkar vilja visa att han kan allt redan.:D

Ja o den jäkla hästen ska inte göra några sådana där grejer överhuvudtaget! :devil: haha

Skojar lite men detta är en väldigt pleasureavlad pålle med pleasuregångarter deluxe så jag blev lite full i skratt när jag lyckades knäppa denna bilden :D Han hade bara inte läst sin stamtavla tillräckligt noga uppenbarligen :angel:

Men en grej kan man kanske säga. Reiningen som sport i Sverige är relativt ny och så mkt mindre än hopp, dressyr etc. Samtidigt som det är många som har blivit intresserade av den -nästan alla newbies westernryttare vill ju hålla på med reining ;) -därför kan man nog se ganska mycket dålig reiningträning runt omkring men det har ju inte med grundfrågan att göra så att säga. Det vi såg i VM finalen till exempel var väldigt bra reining och även om dom stoppar hårdare, spinner snabbare osv så är deras hästar förmodligen mkt mindre slitna fysiskt sett än vad "skogskalles hemma reiner" kanske är efter ett par år så att säga.

det där tycker jag var ett väldigt nyanserat, nyktert och framför allt objektivt inlägg som jag tackar för och respekterar mycket!

Jag är själv inte westernmänniska men har ridit en hel del western i USA när jag bodde där i 11 år. Under slutet av de elva åren hann western intresset etablera sig i sverige och komma igång, det fanns inte när jag flyttade, så det var nytt för mig när jag kom hem.

jag hittade ingen likhet alls i den western ridning jag sett i sverige och den jag upplevde i usa. de hästar jag red där var oerhört väl ridna, skolade och balanserade. tillochmed uthyrnings hästar som gick på tur med ryttare som kom och red utifrån, var oerhört mjuka och balanserade. Härhemma har jag sett så himla mycket hästar som bara är framtunga och går otroligt på bogarna utan bärighet eller energi.

Jag säger inte detta för att dissa svensk western, men jag håller med dig om att det finns stora skillnader mellan de som utövar och de som utövar.

Nu blev det kanske lite OT ursäkta isåfall, tack igen för ett sunt nyktert inlägg :bow:

Ja det är en nackdel! Man kan inte släppa ut en häst med slides hur som helst.... Och många sätter på slides när hästen inte alls är redo för det med förödande konsekvenser, helt klart. En fråga om kunskap och känsla.....

Om man sätter på slides innan hästen är redo, vad blir konsekvenserna?
Blir det direkta skador, eller mer förslitningsskador (likn.)?
Rygg? Ben? Kotor? Muskler?

och sist men inte minst, HUR vet man att hästen är redo för slides?

Förstår att det inte blir ett kort svar och det kanske inte är lätt att svara men försök att bena ut det lite för mig.

/Nyfiken i en strut :p

Om man sätter plates/slides på en häst som inte är redo kan man få en häst som överraskas av glidmomentet och blir livrädd för att använda sina bakben. Har man en redan naturligt duktig stoppare som sätter i kan man få skador, i muskler, leder, ligament -när hästen får mer "resultat" så att säga när den sätter sig i stoppet.

Det är jätteviktigt att man verkligen tränar och förbereder hästen för stoppen och plates. Sedan kan man sätta olika typer av plates (slides) utefter hur van och duktig hästen är. Så man sätter inte värsta platesen på en unghäst som inte lärt sig använda kroppen rätt i stoppet än så att säga.
Det vore extremt oansvarsfullt!

Man måste också tänka på vad man släpper ut hästen på för underlag i hagen och rider på i övrigt om man har plates på. Många tar på och av platesen i omgångar, precis som man skor om en travhäst för olika moment i träningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka