Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att kommer jag in med en okontrollerad häst så kommer jag ut med en sådan, hon måste ju lyssna på mina förhållningar, hon kan ju inte bara bränna iväg. Senaste träningen gjorde vi så på och efter några gånger så lyssnade hon och fick till riktigt fina hopp.
Lydnad och kontroll är a och o men träna då det separat. Vad ger du för signaler då du gör halt framför hindret.
Sen tycker jag att åka på pay and jump med argumentet "för att där får man vägra så mycket man vill", inte känns helt vettigt, åk ut och hoppa en höjd som ni känner er säkra på istället, om hästen stannar ofta behöver man troligen ta hjälp av en duktig tränare. Tycker det är ganska meningslöst att styra mot ett hinder gång på gång för att hästen slutligen ska ge upp och ta sig över på sjunde försöket
Sen handlar det ju om att ha hästen framför skänklen. Är den det så stannar den inte. Framför allt inte på sådana här låga höjder.
Det har varit träning på tävling, alltså inga förväntningar på hela våren och hon har tränats mellan.
Hon tränar inte hela banor hemma, några hinder på rad- ja, men inte så att vi bygger upp en 90-bana.
Jag upplever att hon måste hoppa 90 på tävlingar för annars hoppar hon inge bra, blir fläng över eller mega hopp - pannkaka. Och 90 är INTE högt!
Sen blir det ju såklart en uppbyggnad, hoppa är ju inte som att klättra eller rida i skogen/ridhuset, så en viss uppbyggnad blev ju våren också!
För att kommer jag in med en okontrollerad häst så kommer jag ut med en sådan, hon måste ju lyssna på mina förhållningar, hon kan ju inte bara bränna iväg. Senaste träningen gjorde vi så på och efter några gånger så lyssnade hon och fick till riktigt fina hopp.
Ang. att stanna framför hindret så ska jag kanske förtydliga att stanna INTE är samma sak som att dra hästen hårt i käften och tvärnita, utan helt helt enkelt "ap ap ap, nu får du lyssna, inte rusa och hoppa, vi tar om det här"...
Får väl leta upp någon film
Men jag har ju redan skrivit att hon bara är så på hinder, hon kan gå hur fint som helst, å sen styr man mot hinder å så rusar hon sista stegen. HUR ska jag då kunna öva det på annat än mot just hinder?Men.. om hästen inte lyssnasr på förhållningar, varför i hela friden rider du då mot ett hinder?
Att börja hoppa med en häst som inte lärt sig stopp, då har man missat både ett och tre steg i grundutbildningen..
Hon hoppar fina runda språng på 80+ 50 så kan hon ju typ kliva över = behöver inte runda sig... Jag tycker inte det är konstigt att hon tycker det är fånigt att anstränga sig på låga höjder och att hon hoppar upp sig bättre på något högre...Om den bara flänger över låga höjder så brister det i styrka. Eftersom att den på lägre höjder ska använda mer styrka för att få ett balanserat och runt språng.
På högre höjder så går den mer på fart i såfall.