Tävlingskläder?

tildemani

Trådstartare
Har precis varit och köpt ett par nya ridbyxor. De är beigefärgade och halvskodda. Jag och min pappa är oense om jag får tävla i dom. I andra grenar är det väl så att man får ha vilken färg på byxorna som hellst bara de är enfärgade? Pappa säger att man måste ha vita byxor när man tävlar islandshäst, men så är det väl ändå inte? Vad har ni på er när ni tävlar? Och kan man tävla i chaps?? Tack och heeeejj :bump::bump:

Sv: Tävlingskläder?

Du behöver inte ha vita, men att hålla sig inom den ljusare skalan är ju snyggt :p
Om du inte rider med jodhpursbyxor (islandsridbyxor) så måste du ha chaps eller stövlar.

Det är helt klart mer rigorösa klädsel-bestämmelser i t.ex dressyr och hoppning än på islandshästtävlingar, så din far har fel ;)

Det var den rätta frågan det!:banana: Jag har också funderat på denna fråga då jag också äger ett par beiga ridbyxor...man vill ju inte köpa ett par vita och sedan bara använda dem ett par gånger per år om ens det, glad åt detta svar!:bump:

Kavaj är väl inte heller ett måste va???

Nej, man kan ha islandströja oxå ;)

Jag har ridit i en snygg, mörkblå cardigan till vit skjorta, vita ridbyxor och stövlar.
Till beiga skulle jag personligen hellre inhandla en kavaj i samma färg som hjälmen, det finns väldigt billiga OCH snygga- och det ser helt enkelt bättre ut :p (Men så är jag lite smånördig!... Plus att jag tror att en snygg, figursydd tröja kostar nästan lika mycket som en billigare kavaj...)

Tack för alla bra svar! Men hur gör ni med säkerhetsväst? Jag tänkte ha väst på mig, men vet inte riktigt hur :S Det är inte många islandsryttare som har väst har jag märkt!!

Inom de "vanliga" grenarna som hoppning och dressyr har jag för mig att man får ha vilken färg man vill på ridbyxorna sålänge de är ljusare än kavajen.

Personligen föredrar jag ljusgula/ljusbeige framför kritvita ridbyxor + att precis alla fläckar syns inte på dom heller som det gör med kritvita...

Bara för det har jag såklart kritvita ridbyxor men det var bara för att de kostade hela 100kr och jag tävlar sällan så var för snål för ngt dyrare..

Man måste ju inte ha kavaj men jag tycker det ser väldigt trevligt ut + att då känns det som tävling på riktigt :)

Om det är sommar använder jag ngn snygg skjorta och säkerhetsvästen över, annars använder jag västen över kavaj vid hoppning och i dressyr hoppar jag motvilligt över västen...

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 995
Senast: hundtant
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 921
Senast: Manji
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 869
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat