Tävlingskläder till ryttare och häst!

pulkaskurk

Trådstartare
Det är med ångest jag konstaterat att jag måste införskaffa nya tävlingskläder.

Det som ska inköpas är:

Kavaj som passar till både hoppning och dressyr
Tävlingstop/ar
Vita ridbyxor
Dressyrschabrak
Hoppschabrak
Någonting till håret (har axellångt hår som gärna vill vara överallt :rage:)
Ev en ny ridhjälm

Någon som har tips på märken, modeller och färger som kan tänkas passa?
Jag är mörkhårig och kurvig och hästen är en väldigt feminin rödfux.
Jag vill inte bli helt ruinerad så kavajer för 4000:- går fetbort då jag kanske inte ens tycker det är kul att tävla.
Finns det något budget/mellan alternativ? Jag tycker allt bara är svindyrt :(
Hööks produkter går bort pga passformen inte alls går ihop med min kroppsform och det är för dålig kvalité.

Sv: Tävlingskläder till ryttare och häst!

Jag har en Equipage kavaj.
Den är ganska lång så det funkar bra att tävla dressyr i. Jag tycker att den är på gränsen till för lång till mig som hoppryttare men den har hängt med i många år ändå.
Syntetmaterial. Så den är lättvättad och skrynkelfri :)
Kostade mig 700:- för några år sedan så den är väl lite dyrare idag men inga fantasisummor.

Har bra erfarenhet av att köpa begagnat. Tävlingsutrustning är ofta lite använd, och förvånansvärt ofta får man tag på helt nya saker till under halva priset (dvs ungefär lika ofta som man själv säljer oanvända saker för att det visade sig inte passa ;) )

En annan guldgruva är framförallt engelska e-bay. Portot från England är löjligt lågt och både priser och växelkurs är väldigt förmånliga. Även tyska märken är klart prisvärda med dagens euro-kurs. HKM har snygga saker....

Jag lånar gärna din tråd då jag snart måste börja leta efter liknande prylar...

Söker en kavaj framförallt till dressyr, jag vill ha en längre variant som går ner en bit och inte nån midjekort sak. Dock vill jag ha en billigare modell då jag precis ska börja tävla med min häst och inte vet vart intresset kommer att hålla sig framöver. Så gärna under 800 kr.

Pikeur har en kavaj som är toksnygg! Lite längre, snygg skärning och stilren! Om jag bara mindes vad modellen heter.... JO, Epsom! Pikeur Epsom. Inte några fantasi-summor heller. Fast den hamnar inte under 800. För det priset finns det fina Jacson-kavajer däremot!

KL (?)
Jag tror att John Whitakers tävlingskjorta kan passa dig TS. Tyvärr vet jag inte vad modellen heter, men den finns som både lång och kortärmad, och ser lite ut som en piké tröja, fast med krage såklart.
Schockemöhle har fina och hållbara schabrak till både dressyr och hoppning.
Donutknut skulle nog vara perfekt för ditt hår! :) Finns att köpa på vilken klädesbutik som helst.

kavaj kan du köpa begagnat, de är ju oftast inte så mycket använda och är det ett lite dyrare märke så är de oftast väl skötta :p.

min jacson kavaj köpte jag begagnat för 50kr på en loppis :p, impulsköp men bra mycket bekvämare och svalare än min gamla carat. var en reva i den men tog 10min att laga :p

Var förbi den lokala ridsportsbutiken idag och fick med mig lite nya tävlingskläder hem :)

Dock hamnade det inte riktigt på den tilltänkta budgeten, de billigare märkena passade inte min kropp alls :(
Men nu hoppas jag att jag ska känna mig fin iaf :)

Dock behöver jag fortfarande tips på färger och snygga hoppschabrak som jag kan ha till tävling och jag kommer nog vilja ha en annan kavaj till hoppningen.
Köpte en Pikeur Epsom men den känns väldigt dressyrig?
Kanske inte riktigt passar till hoppning?

Bild på dagens shopping

603833_10152788132810223_1955557224_n.jpg

rid fort så ser ingen att kavajen är mot dressyrhållet :p.

Jättesnygga grejer! Och klart att du kan tävla hoppning i en Epsom! Om du inte vill ha kavajen då kan du iofs bara ha tävlingsskjortan och en snygg v-ringad tröja. Det tycker jag nästan är snyggare just när man tävlar hoppning:). Om du då vill ha en tröja i lite roligare färg funkar ju det också plus att du kan matcha schabraket med tröjan.

Tack allihopa! :)

Jo Tröja i hoppningen får det nog bli, då slipper jag ruinera mig :)
Dessutom har jag alltid säkerhetsväst när jag hoppar och den + kavaj är ju ingen snygg kombo, men jag tror att jag kommer att dö om jag hoppar utan västen så det är nog bäst att ha den på :p

Vart hittar jag V-ringade tröjor? Tycker jag sökt av hela internet men inte hittat några?
Vill ha någon för småpengar så jag kan köpa flera i olika färger.
Tips på färger till tröja och schabrak tack!

De flesta klädkedjor borde ha v-ringade tröjor som passar! :)

När jag hade fux tävlade jag i kornblått, vilket enligt mig är en skitsnygg färg på en fux! :)
Även en "mellan" lila är snyggt på fux..
Sen även mörkblått, mossgrönt, brunt osv men det är tråkiga färger enligt mig..

jag har köpt mina på HM :p, senaste kostade 50kr på rean och är tunn och bekväm under västen. tänkt att ha i terrängen då det är den enda gången jag har väst.

HV Polo har en mycket snygg och diskret v-ringad tröja med endast embelem på bröstet. Även Pikeur har/har haft v-ringade i lite olika snitsiga färger. Men det är ju så svårt eftersom det kommer nya kollektioner hela tiden och inte alltid de har v-ringat då. Men annars har väl Hööks rätt snygga v-ringade?

Jag köper mina v-ringade ridtröjor på New Yorker och Cubus. Finns ofta på rea eller 2 för 1 :) Aldrig att jag köper "ridtröjor" som kostar flera hundra kronor bara för att det heter "rid-nånting".

Behöver man inte ha kavaj i hoppning?

Där ska jag kolla om jag inte kan hitta någon :)

Jag håller med dig! Jag tycker det är helt sanslöst att en jäkla tröja ska kosta hur mkt som helst bara för att det är en "ridtröja" och då är det inte ens ngn superkvalité :mad:

Nej kavaj måste man väl ha först på regional nivå?
Än sålänge fjuttar jag runt på små lokala tävlingar för mer klarar inte mina nerver av :o

Jag lägger hellre mina pengar på annat, som benskydd eller nåt snyggt schabrak, än köper tröjor. Jag rider lika bra i CUbus "2 för 1" som i nån snordyr variant från Kingsland. Skillnaden är att jag inte behöver vara rädd för att blir skitig eller ramla av i tröjan ;)

Jag som också hoppar i väst skulle ju så alltså kunna nöja mig med nån av mina tröjor. Iaf närmaste åren, då jag inte ens rider lokalt ännu :p

Jag gillar schabrak från mias! Hållbara och prisvärda. Man kan ju välja vilka färgkombinationer man vill, så det är ju bara för din del att ta med dina tröjor och matcha mot färgproverna. :)

om du har svart sadel och träns så tror jag att din fux skulle vara fin i grått, fast det kanske inte räknas som en rolig färg?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp
  • Misstänkt rävskabb

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka