Tävlingshästar med fri tillgång på hösilage ?

skjona

Trådstartare
Har tre hästar som rids sparsamt och dessa går enbart på fri tillgång på hösilage.
För att komplicera det lite har vi nu tagit hem våra två tävlingsponnyer i full tävlingskondition och tänkte ha dessa ihop med de tre andra.Dessa hästar har innan haft en bra uträknad foderstat med högiva och krafft grund+krafft sport.Funkar det tror ni att ha dessa på fri tillgång på hösilage ?Foderstat går ju inte då att beräkna men jag måste nog dra ner på kraftfodret har jag tänkt....

Sv: Tävlingshästar med fri tillgång på hösilage ?

Min tävlingshäst har nästan fri tillgång på hö ibland. Han mår bara bra av det :) Men kanske borde du minska lite på kraftfodret... Om hästarna blir föör pigga eller tjocka. Annars behöver du nog inte minska om du inte vill. Beror ju på hur dom blir..

Går det inte att veta ungefär hur mycket de äter? Eller om du kanske kan prova ställa dem i egen hage först några dagar och på så vis se hur många kg de äter. Då kan du ju räkna foderstat.

Att beräkna foderstat till hästar som går på fri tillgång går alldeles utmärkt!
Låt dom gå med dom andra hästarna i någon vecka på fri tillgång för att dom ska kunna äta upp sig lite. Dom äter ju säkert mer i början tills dom inser att maten inte försvinner.
Släpp dom sedan i en varsin hage med fri tillgång för att se hur pass mycket dom äter.
Äter dom för mycket kan ett alternativ vara fri tillgång i hagen bara och inte i boxen.

Sedan är det bara att räkna!:)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 089
Senast: Twirro
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 800
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 470
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka