tävlingshäst på bete?

M

malört

Funderar på att låta även tävlingsponnyn gå på bete i år men han har lätt för att lägga på sig.
Hur mycket får dom egentligen i sig på ett bra o frodigt bete?
Är det tillräckligt med bara bete , ponnyn blir lätt fet o troligen lite slö av det.
Hur gör ni andra som tävlar lättfödda ponnysar. Hur kombinerar ni bete med tävling o hur mycket ridning krävs( timmar per dag o hur hårt) för att hålla formen. ponnyn har under vintern gått på en kvot
6,2 .
ponnyn tävlar både, dressyr,hoppn o fälttävlan och det är ca 2 tävl i månaden + ett tredagarsläger.
tanken är att den ska få gå på bete 3 mån.

Har funderat på greenguard men jag tror inte de får i sig tillräckligt o dessutom kan de fastna. så det har jag bestämt nu att han inte ska ha.

kanske fel forum för denna fråga men flytta den gärna.
 
Sv: tävlingshäst på bete?

Ett alternativ är att ponnyn går inne på natten, då får den ju i sig lite mindre gräs. Mina ponnyer har fått gått ute dygnet runt, båda har blivit för tjocka, men jag tävlade bara LC/LB under den tiden så det gjorde inte så mycket att de hade några kilon extra.

Om jag vore du skulle jag se till att få dag på ett bete som inte är för kraftigt och där hagarna är stora och kuperade så ponnyn rör sig mer under betet.

Svårt att säga hur mycket du ska rida, men rid på som vanligt... börjar ponnyn bli tjock så kan du galoppträna lite längre stäckor, det brukar bränna fett ;)
 
Sv: tävlingshäst på bete?

Om hästen ska vara inne på betet så är det bättre att ha den inne på dagen och ute på natten. Dels för värmen och dels för flugor och insekter. Jag har min ponny inne från klockan 12 på dagen till 6 på kvällen, alltså under de varmaste timmarna..Han blir mycket piggare och gladare när jag gör så och inte heller så tjock.
 
Sv: tävlingshäst på bete?

malört skrev:
Funderar på att låta även tävlingsponnyn gå på bete i år men han har lätt för att lägga på sig.
Hur mycket får dom egentligen i sig på ett bra o frodigt bete?
Är det tillräckligt med bara bete , ponnyn blir lätt fet o troligen lite slö av det.
Hur gör ni andra som tävlar lättfödda ponnysar. Hur kombinerar ni bete med tävling o hur mycket ridning krävs( timmar per dag o hur hårt) för att hålla formen. ponnyn har under vintern gått på en kvot
6,2 .
ponnyn tävlar både, dressyr,hoppn o fälttävlan och det är ca 2 tävl i månaden + ett tredagarsläger.
tanken är att den ska få gå på bete 3 mån.

Har funderat på greenguard men jag tror inte de får i sig tillräckligt o dessutom kan de fastna. så det har jag bestämt nu att han inte ska ha.

kanske fel forum för denna fråga men flytta den gärna.

mitt förslag är att låta den vara ute ett par timmar om dagen, tränar man så mkt ska ponnyn inte bli för fet då den belastar sig för mkt vid träning. om den ksa träna måste den även ha kraftfoder då det inte är tillräkligt med energi i bara betet.
 
Sv: tävlingshäst på bete?

Jag hade både förra året och året innan ponnyn ute på bete. Från juni till i augusti. Han hade också lätt att lägga på sig, men förra året gick han på lite magrare bete med inte fullt så mycket gräs. På honom funkade det rätt bra. Han fick dock komma in nätterna innan tävling för att orka och så fick han lite krafoder också för att orka med träningar och tävlingar. Men jag tycker att han höll rätt så bra hull. Man får ju hålla igång dom också, vilket du kommer göra! Och ja annars så är det väl att ta in några timmar på dagen om du har möjlighet till det. Lycka till!
 
Sv: tävlingshäst på bete?

*knapplån*
Ni som har ponnyn inne under del av dygnet för att den inte ska bli för fet - står han/hon helt utan foder i boxen då? Eller hö att tugga på? Tänker själv att ha ponnyn inne mellan ca 12 och 18 men det känns som länge att stå helt mat-lös?
/nocke/
 
Sv: tävlingshäst på bete?

malört skrev:
Funderar på att låta även tävlingsponnyn gå på bete i år men han har lätt för att lägga på sig.
Hur mycket får dom egentligen i sig på ett bra o frodigt bete?
Är det tillräckligt med bara bete , ponnyn blir lätt fet o troligen lite slö av det.
Hur gör ni andra som tävlar lättfödda ponnysar. Hur kombinerar ni bete med tävling o hur mycket ridning krävs( timmar per dag o hur hårt) för att hålla formen. ponnyn har under vintern gått på en kvot
6,2 .
ponnyn tävlar både, dressyr,hoppn o fälttävlan och det är ca 2 tävl i månaden + ett tredagarsläger.
tanken är att den ska få gå på bete 3 mån.

Har funderat på greenguard men jag tror inte de får i sig tillräckligt o dessutom kan de fastna. så det har jag bestämt nu att han inte ska ha.

kanske fel forum för denna fråga men flytta den gärna.

min ponny kommer bara få gå (ev.) i en hage med lite mer gräs men fortfarande bara över dagen så man kan säga att hon inte kommer att gå på bete.
 

Liknande trådar

M
Foder & Strö Några frågor till er som använder greenguard hela dygnet när de går på betet : Hur mycket får de egentligen i sig, är det...
Svar
1
· Visningar
869
Senast: matjo537
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp