Tävlingsfrisyrer!

I

idealb

Vad tycker ni är finast/snyggast att ha manen & panluggen på för sätt när ni ska ut på tävling?

Alltid roligt att veta!:D Man kanske kommer på ngr nya "frillor" att ha på tävling framöver...

Sv: Tävlingsfrisyrer!

En del hästar blir det snyggt med en rad tofsar. Typ 4-5 cm av manen sätts ihop med en snodd så det hänger ner över halsen. Även användbart för att tämja en vild hästman en aning. Går även att sätta något bredare än en snodd, tex tejp, eller vita snoddar i svart man, fast då gäller det att tofsarna är jämna och snoddarna sitter på en jämn höjd, annars ser det bara dumt ut.

På träning någon gång när det var tropisk värme gjorde jag flätor, kanske tio totalt, som inte rullades ihop eller något sådant utan fick bara hänga. Hon blev inte lika svettig under manen som annars, men såg ut som en pajas, så det kanske inte passar så bra på tävling... I så fall får man nog göra fler flätor så de hänger tätare, det kan bli snyggt.

Så finns det alltid ardennerflätor och nät om man vill köra klassiker.

/Ida

sarma skrev:
En del hästar blir det snyggt med en rad tofsar. Typ 4-5 cm av manen sätts ihop med en snodd så det hänger ner över halsen. Även användbart för att tämja en vild hästman en aning. Går även att sätta något bredare än en snodd, tex tejp, eller vita snoddar i svart man, fast då gäller det att tofsarna är jämna och snoddarna sitter på en jämn höjd, annars ser det bara dumt ut.

På träning någon gång när det var tropisk värme gjorde jag flätor, kanske tio totalt, som inte rullades ihop eller något sådant utan fick bara hänga. Hon blev inte lika svettig under manen som annars, men såg ut som en pajas, så det kanske inte passar så bra på tävling... I så fall får man nog göra fler flätor så de hänger tätare, det kan bli snyggt.

Så finns det alltid ardennerflätor och nät om man vill köra klassiker.

/Ida

Tack för tipsen! Vad har du för häst? Du har inga bilder på manen?:D

Min dam får finna sig i att vara kortklippt.. ca 5-8cm lång man. Luggen i inbakad fläta. Mkt propert!
:D

Lazy Lady skrev:
Min dam får finna sig i att vara kortklippt.. ca 5-8cm lång man. Luggen i inbakad fläta. Mkt propert!
:D
Det är säkert jätte fint det med!;) Vad är det för häst?

Arabsto med ponnyman :crazy:

Har tyvärr inga bilder på henne i tävlingsfrisyr, har knappt tävlingsbilder ens. Mycket enklare att ta kort i hagen :angel:

/Ida

Det är ett quarter sto efter Jac's deduction, Palomino med strimbläs. Mammas darling och hon vet om det..:o

jag tycker inte om kort man den ska va lång....och kanske en fläta i pannluggen.Min häst har väl en typisk quater man(tror jag) tunn förstås men det e fint när det blir lite längd på den.

maja_70 skrev:
jag tycker inte om kort man den ska va lång....och kanske en fläta i pannluggen.Min häst har väl en typisk quater man(tror jag) tunn förstås men det e fint när det blir lite längd på den.

Håller med! Min häst har också lång man & jätte tjock svans!! :)

Fast det där är ingen fläta, det är ett nät, precis sådant jag nämnde ovan. Men snyggt är det!

/Ida

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
15
· Visningar
638
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: MalanMjöl
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar