Sv: Tävlingsförberedelser
Jag gör upp ett träningsschema ett antal veckor i förväg, för att tvinga mig själv att träna uthållighet också ( = tråkigt). Schemat innehåller pass med enbart tävlingsmässig belöning, pass med mycket belöning, teknikträning, mängdträning, olika platser osv. Bara för att se att jag får med allt. På slutet tränar jag enkla, roliga grejor för att hålla självförtroendet på topp. Sista veckan brukar jag inte träna något alls som ingår i provet, för att undvika nervositet om något skulle gå dåligt, man hinner ändå inte reparera något. Däremot tränar jag annat, annars går hunden i spinn på tävlingen antagligen
På tävlingsdagen åker jag i god tid, eftersom jag blir nervös av att ha tidsbrist. Tar ut hunden och låter henne kolla av området (om vi samlas på klubben då). Inför skogsarbete, oavsett om det är jakt eller bruks, rastar jag henne först, sedan tar jag ut henne igen en stund innan det är vår tur och då blir det lydnad och lydnad! Något närsök för att få ut lite energi utan att tagga upp hunden för mycket. Sedan får hon ligga en lång stund bredvid ryggsäcken vid spårupptaget eller hundstoppet för att få lite ro i kroppen. Inför ett lydnadsprogram tittar jag på något tidigare ekipage om jag har möjlighet, för att se tävlingsledarens upplägg. Inför start rastas hon, sedan börjar vi med lek och strax innan det är vår tur kör jag lite fokusövningar med godisbelöning för att få upp koncentrationen.
Sedan kör vi! Fritt följ in på plan, pratar lite glatt med tävlingsledaren, och försöker bete mig som på träning. Är avslappnad men försöker vara beredd med dk:n om det skulle behövas för att rädda ett moment.