Tävlingsförberedelser

Ravishing

Trådstartare
Vad har ni för förberedelser och rutiner innan tävling? Veckan innan, dagarna innan och under själva tävlingsdagen?

Tränar ni något dagen innan? Hur ser träningen ut under veckan? Vad gör ni när ni kommer till tävlingsplatsen?

Berätta allt! Några små tips, trix att dela med er av?

Sv: Tävlingsförberedelser

Jag har inte sådär väldigt mkt rutiner. Men jag är så nervös att jag tränar in i det sista :o . Eller, det handlar självklart inte om INLÄRNING, den ska vara avklarad långt innan, men jobbar på attityd och glädje. Men mest för min skull :p

Veckan innan går jag igenom så att alla moment sitter, finslipar om det är någonting som skulle behöva repeteras. Dagarna innan kör jag på "tråkigt" godis och gör flertalet olika kontaktövningar (springer iväg, fokus, kontakt, lek och stoj). Dagen innan försöker jag ha en total vilodag dock gärna så att hunden får springa av sig lite, brukar dock gå igenom max 5 moment ändå.

När vi kommer till tävlingsplatsen är vi oftast ute i mycket god tid, min hund behöver ha tid för att varva ner då hon har lätt för att bli stressad. Sedan försöker jag ha med mig en "handler" som håller i hunden så mycket som möjligt för att hunden sedan ska typ sig så mycket som möjligt till mig när det är dags. Givetvis har jag med mig superdupergott godis också! :)

Jag tävlar i rallylydnad kanske jag bör tillägga.

Jag funderar över våra eventuella rutiner nämligen :p. Kul att höra om era! Funderar på hur jag ska lyckas få min tjej så pigg som möjligt utan att resa sig på platsen :).

Men ni är ju supermånga här som tävlar! Varför inte dela med sig till en nyfiken stackare?

Jag försöker (och har ambitionen - det är inte alltid det blir så...) jobba kedjor och länka en hel del innan tävling, olika långa länkningar med olika avslut och med avslut som verkligen är motiverande för hunden! Jobbar på vissa detaljer som behöver underhållas eller finslipas. Jag ser alltid till att inte träna ett par dagar innan tävlingen och har jag möjlighet att ta med den andra hunden på tävling så gör jag. Bästa motivationshöjaren är avundsjuka ;)

Låter som ett bra upplägg! Märker ni någon skillnad på hunden på tävling jämfört med träning?

3-4 dagar innan tävling tränar jag igenom hela programmet med den bästa belöning jag kan hitta på. Godis, lek och massor av beröm. Dagen innan kör jag några av de moment som kan gå åt helskotta med massor av godis och beröm när de fungerar. På tävlingsdagen värmer vi upp med att få upp glädje och tempo. Boll och lek som belöning så att jag har en hund på topp. Maten drar jag ner till ett minimum redan dagen innan . Hon får en liten middag dagen innan och ingen frukost på tävlingsdagen. Så ser mitt upplägg ut.

Åh vilket bra upplägg, tar nog efter det lite tror jag! Hur funkar det sedan när ni tränar, när hunden inser att den inte får någon belöning? Blir det någon skillnad på nästföljande pass?

Åh vilket bra upplägg, tar nog efter det lite tror jag! Hur funkar det sedan när ni tränar, när hunden inser att den inte får någon belöning? Blir det någon skillnad på nästföljande pass?

Tävling är nedbrytande. Hunden levererar men blir utan belöningen. Håller man på så ett par gånger så kommer ett sämre resultat ganska snart. Hunden jobbar ju för någon sorts "lön". Därför är sista passet innan tävling viktigt att belöna rikligt så att det finns färskt i minnet. Direkt efter tävling är det godisregn för min hund. Det ska vara roligt att tävla. Första passet efter tävling så måste jag "reparera" skadan som jag orsakade på tävlingsplan. Skulle jag inte belöna då så har jag påbörjat en nedåtgående spiral. Den vill jag inte ha. :)

Funkar det inte att belöna socialt för dig? Jag har lärt min hund att förknippa vissa av mina rörelser (som jag kan göra på planen) med belöning och lek... typ klappa händerna och hennes "bus" kommando som hon får när vi är klara och får leka. Detta "bus" borde ju funka även på att leka med mig. Typ knuffa lite på henne och sånt som denna knäppgök uppskattar.

Funkar det inte att belöna socialt för dig? Jag har lärt min hund att förknippa vissa av mina rörelser (som jag kan göra på planen) med belöning och lek... typ klappa händerna och hennes "bus" kommando som hon får när vi är klara och får leka. Detta "bus" borde ju funka även på att leka med mig. Typ knuffa lite på henne och sånt som denna knäppgök uppskattar.

Om du har en hund som jobbar för den belöningen så är det bara att gratulera! Min hoffe vill ha kamp med trasa/godis/boll som belöning. Schäfern går på godis och boll. Beröm är bara en bisak. Det betyder att nått gott eller roligt kommer. Tyvärr får man inte belöna med leksaker eller godis på tävlingsplan ;)

Jag gör upp ett träningsschema ett antal veckor i förväg, för att tvinga mig själv att träna uthållighet också ( = tråkigt). Schemat innehåller pass med enbart tävlingsmässig belöning, pass med mycket belöning, teknikträning, mängdträning, olika platser osv. Bara för att se att jag får med allt. På slutet tränar jag enkla, roliga grejor för att hålla självförtroendet på topp. Sista veckan brukar jag inte träna något alls som ingår i provet, för att undvika nervositet om något skulle gå dåligt, man hinner ändå inte reparera något. Däremot tränar jag annat, annars går hunden i spinn på tävlingen antagligen:)

På tävlingsdagen åker jag i god tid, eftersom jag blir nervös av att ha tidsbrist. Tar ut hunden och låter henne kolla av området (om vi samlas på klubben då). Inför skogsarbete, oavsett om det är jakt eller bruks, rastar jag henne först, sedan tar jag ut henne igen en stund innan det är vår tur och då blir det lydnad och lydnad! Något närsök för att få ut lite energi utan att tagga upp hunden för mycket. Sedan får hon ligga en lång stund bredvid ryggsäcken vid spårupptaget eller hundstoppet för att få lite ro i kroppen. Inför ett lydnadsprogram tittar jag på något tidigare ekipage om jag har möjlighet, för att se tävlingsledarens upplägg. Inför start rastas hon, sedan börjar vi med lek och strax innan det är vår tur kör jag lite fokusövningar med godisbelöning för att få upp koncentrationen.

Sedan kör vi! Fritt följ in på plan, pratar lite glatt med tävlingsledaren, och försöker bete mig som på träning. Är avslappnad men försöker vara beredd med dk:n om det skulle behövas för att rädda ett moment.

Det hade varit rätt lätt att tävla då, om man fick ha superkampisen med efter varje moment ;). Men jag ska erkänna att hon helst jobbar för kampis/boll/grymt gott godis. Men jag försöker tänka på att hon ska associera vissa rörelser eller ord med belöning.

Ginger840: Kul att läsa om dina tankar kring detta! Jag är lite kluven till vad jag ska ha för upplägg på vår debut. men jag antar att de tär sånt man lär sig efter ett tag...

Om du har en hund som jobbar för den belöningen så är det bara att gratulera! Min hoffe vill ha kamp med trasa/godis/boll som belöning. Schäfern går på godis och boll. Beröm är bara en bisak. Det betyder att nått gott eller roligt kommer. Tyvärr får man inte belöna med leksaker eller godis på tävlingsplan ;)

Min hoffe vill oxå ha kamp, men allra helst med bollen på snöre. Ge honom en godis och han kan spotta ut den för att sen titta på mig med ett uttryck som säger "Idiot, jag förtjänar min leksak. Ge mig den nu!"

Tävling är nedbrytande. Hunden levererar men blir utan belöningen. Håller man på så ett par gånger så kommer ett sämre resultat ganska snart. Hunden jobbar ju för någon sorts "lön". Därför är sista passet innan tävling viktigt att belöna rikligt så att det finns färskt i minnet. Direkt efter tävling är det godisregn för min hund. Det ska vara roligt att tävla. Första passet efter tävling så måste jag "reparera" skadan som jag orsakade på tävlingsplan. Skulle jag inte belöna då så har jag påbörjat en nedåtgående spiral. Den vill jag inte ha. :)

Hur ofta/sällan tävlar du för att inte få en nedåtgående spiral? Kan du tävla två dagar i rad? Jag har inte tävlat själv ännu men det börjar närma sig och en tävling som passar har tävling två dagar i rad. Funderar på att anmäla till båda men vill ju inte förstöra något.

Min hoffe vill oxå ha kamp, men allra helst med bollen på snöre. Ge honom en godis och han kan spotta ut den för att sen titta på mig med ett uttryck som säger "Idiot, jag förtjänar min leksak. Ge mig den nu!"

Hur ofta/sällan tävlar du för att inte få en nedåtgående spiral? Kan du tävla två dagar i rad? Jag har inte tävlat själv ännu men det börjar närma sig och en tävling som passar har tävling två dagar i rad. Funderar på att anmäla till båda men vill ju inte förstöra något.

Vi har inte tävlat så ofta men tränat "tävlingsmässigt". Tränaren har rekommenderat att inte tävla för tätt men nu har jag faktiskt anmält mig till tävling både lörd/sönd framöver. Om vi sedan kommer att tävla båda dagarna vet jag inte i dagsläget. Beror helt på hur det går på lördagen och hur hon känns efteråt. Egentligen är en tävling brytpunkten för en uppåtgående spiral så redan där har jag "förstört" träningen. Veckan efter brukar gå åt till att reparera. Men det är ju väldigt individuellt. Schäfern är ju helt annorlunda. Kan jobba mycket för väldigt lite. Hoffen är tvärtom, ska ha mycket för väldigt lite jobb :crazy:

Har inte tävlat så mycket. Men det jag har gjort precis innan tävling, innan man ska gå in är att mata in gott godis, nu snackar vi sånt som får hunden att verkligen ha kontakt med mig. Sist hade jag kokt kyckling, nästa tävling blir rått nötkött. Tyvärr har denna strategin funkat bäst då vi "tränat" tävling och inte lika bra på riktig tävling. Men riktiga tävlingen har även varit i ridhus, som han tyvärr inte trivs så bra i och så är ju matte mer nervös då än annars. Även om jag varit nervös på träningarna också.
Annars har jag försökt ha dagen innan helt träningsfri, kanske nåt helt annat, typ skallmarkering eller nåt sånt, men inga lydnadsmoment.

Det gör jag också, kom jag på nu!

Precis innan vi går in på plan kör vi lite korta enkla grejer, som sitta i utgångspos med kontakt, och de får några bitar supergott godis :)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: AraSlei
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Krumben
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
894
Senast: Trott
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka