Tävlingscomeback efter fölning?

Cleese

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet av att göra "comeback" efter fölning i distansen? Anta att man tränat och tävlat upp en ung häst i ett antal år tills man vid 10 år tex nått 120km med top-5 placeringar. Sedan betäcker man stoet, hon fölar vid 11 och kan gå bana igen som 12-åring. Hur mycket tappar man på något sådant? Någon som har erfarenheter på den nivån och vet vad det innebär att låta hästen få föl och sedan komma tillbaka igen till så småningom samma nivå och högre?

Sv: Tävlingscomeback efter fölning?

Det går utmärkt, se bara på Japona, ett arabsto som var med och tog lag-sm guld förra helgen. Hon fölade i januari!

Sv: Tävlingscomeback efter fölning?

Det går alldeles utmärkt! Mitt fd tävlingsto (såld) fick föl 2002. Hon reds och gick som handhäst väldigt länge, lite lagom tempo. Hon är en arbetsmyra som älskar att få röra på sig. Fick föl i juni och började ridas september. Bara max halvtimmesturer i skritt. Hon gick en 80 km i juni 2003 och sedan 120 km i juli. Min erfarenhet är att hon blev starkare och mer harmonisk efter fölningen. Mycket fräschare och fick bättre muskler och massa.
Bara :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 429
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 329
Senast: athena
·
Hästvård Hej. En vän till mig har ett 4-årigt halvblodssto. För ca 3 veckor sedan fick hon sitt första föl. Tyvärr fick fölungen tas bort i...
Svar
4
· Visningar
2 685
Senast: Masse
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 507
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar