Tävlings rutiner?

Jockey

Trådstartare
Holla!
Jag har endast tävlat 3gånger och då inom klubben. Så min fråga är, hur går det till på rn tävling utanför klubben. Visa gärna i steg hur ni gör. Så som göra i ordning hästen, rida fram osv.

Sv: Tävlings rutiner?

Jag åker oftast på tävling ensam, så jag är ganska planerad när jag åker iväg, förberedd på att det kan hända saker och att man kan komma till tävlingsplatsen både tidigare o senare än planerat!

Ta med saker som är enkla att äta, ibland är man inte sugen men måste få i sig energi och vätska!

Jag packar grejorna så att det ska bli enkelt att använda.
Jag har alltid med mig vattendunk, hink o svamp för att kunna tvätta hästen o ge den vatten utan att behöva gå iväg långt.
När jag kommer fram öppnar jag upp till hästen så den inte blir varm, hänger upp ett hönät om han inte har det redan.
Går till sekretariatet, kollar startlistan, hur det gått för de innan om jag startar sent, går på toa, går en sväng o tittar på banan och framridningen o gör en plan i huvudet hur jag tänker rid fram.
Tillbaka till hästen o när det börjar närma sig framridningsdags tar jag på mig stövlar, sporrar, tar av överdragsbyxor, hänger fram kavajen, sadeln, gjorden på bildörren.

Sedan tränsar jag o tar jag ut hästen, tar av skydden den åkt i och går en liten sväng för att han ska få sträcka på sig o se litegrann.
Tillbaka till transporten borstar jag av o rättar till knopparna.
Sadlar, på med hjälm o kavaj o sitter upp. Tar gärna lite vatten och nötter först!
Skrittar där man är anvisad (ofta bra skyltat vart man ska rida respektive gå som publik). Om det finns möjlighet skrittar jag ut i skogen en sväng 10 minuter iaf, är det bra ridvägar joggar jag där med.
När det är 35-40 minuter kvar brukar man kunna komma in på framridningen och då börjar jag jobba hästen lösgörande o rider fram.

Det är egentligen ingen större skilnnad mot en klubbtävling.
Innan anmälan: Kolla vaccinationen!
Dagen innan: Packa transporten, ta ev med extra sadelgjord, grimma, grimskaft, Om det är varmt ta med hink och gärna smaksättare (äppeljuice, betfor) om du ska var borta länge. Svamp kan också behövas när det är varmt. Glöm inte nummerlapp. Lägg fram hästens pass så att du inte glömmer det. Förbered gärna fika, speciellt om du är ensam kan det bli körigt att gå och köpa i cafeterian.
Skriv ut och ta med meddelande till ryttare (där finns bl a viktiga telefonnummer, vägbeskrivning etc), anläggningsskiss och startlistor är också bra att ha utskrivet.

Tävlingsdagen: Åk i god tid! När du komer fram (eler ni - bra att ha medhjälpare). Sök upp sekretariatet och startanmäl och visa vaccinationsintyg. Kolla in tävlingsplatsen och om det ev pågår någon klass kan du titta lite på den. Jämför dina utskrivna startlistor med de anslagna, det kan ha strukits och tillkommit ekipage.

Om du startar sent i klassen gå banan när den öppnas. Lasta ut hästen lagom lång tid innan du ska rida. Hur mycket tid som de behöver för framridning är individuellt, men för de flesta är nog c:a 40 min lagom. Lägg till tid för sadling, ev avtagning av skydd etc och ev förflyttning inom anläggningen så vet du när du ska lasta ur. Tränsa och sätt på nummerlappen inne i transporten. En del hästar behöver lång tid, andra är mer känsliga för att bli trötta om de rid fram för länge. Det måste man lära sig tillsammans med sin häst.

Räkna med att varje ekipage tar 1-2 minuter beroende på klass, om det är ponnyer med prisutdelning per kategori etc. Om du har möjlighet - ta tid på några ekipage som redan tävlar, det går olika fort på olika anläggningar också!

Börja med att skritta fram c:a 15 minuter ute. Rid sedan fram på bana/ i ridhus. Testa alla gångarter, att broms och gas fungerar. Framridningen är till för att värma upp hästen och för att testa så att ryttarens budskap når fram till hästen och att den är lydig. Framridning för hoppning är inte dressyr där du ska visa upp att din fina häst kan gå i form. Gasa bromsa, öka minska - fokusera på galoppen eftersom det är den som ska fungera på banan. Men hästen får inte bli trött. När du kommer in på framhoppningen börja och ev även sluta med "lilla". Egentligen bör det räcka med ett par (tre) språng på varje hinder, i olika varv om det är tillåtet. Hoppträning är det för sent för!
Det handlar även här om att hästen ska lyda dina hjälper. Det finns de som stajlar på framhoppningen, gör snäva svängar etc. Bry dig inte om dem, det är inte säkert att de är bäst.
Be gärna din tränare om tips för hur du ska lägga upp framridningen/framhoppningen. Det är viktigt att ha en plan för den. Men räkna med att det är lite stökigt och att du måste anpassa dig efter andra. Men om du vet vad du vill med din framridning behöver det inte lbi någon katastrof.

Sedan är det bara att gå in på banan och göra sitt bästa! Hur rutinerna ser ut är lite olika mellan olika tävlingsplatser, ibland är det collecting ring, ibland inte, ibland går man in direkt från framhoppningen ibland får man vänta utanför ridhuset/banan. Om du gör det kan du titta på föregående ryttare och på så sätt repetera banan. Gör det annars i huvudet.

Egentligen ingen större skillnad mot klubbtävling m a o!

jag kommer till tävlingen i god tid, letar upp sekretariatet och startanmäler mig. går banan om jag hinner det innan hästen ska ut, sen tar jag ut hästen en halvtimme innan start (räknar ca 2min per häst). rider fram och sen hänger jag över axeln på funktionärerna hela tiden så jag vet när jag ska in :p. kollar nästan bara av gas och broms på framridningen och hoppar varje hinder en 2-3 gånger efter behov.
sen hoppar jag banan och skrittar av hästen, sen av med allt och in med hästen i släpet där hon får betfor och saltersättning innan vi åker hem och duschar ^_^.

gör så att jag har så lite som möjligt att göra vid hästen på plats, dvs sadelgjord och schabrak sitter på sadeln och träns, martingal och nr lapp sitter ihop. benskydd tar jag på i transporten för att ha det gjort, broddar sällan. rider alltid på gräs hemma så hästen är van, sen får man ju anpassa tempo och väg efter underlaget.

lägger till att jag brukar öppna upp till hästen så fort vi kommer till tävlingen, sen byter jag inte om till tävlingskläder förr ens jag ska lasta ut.
brukar ha med mig mycket vatten både till mig själv och för att kunna göra betfor, banan och druvsocker är super bra tävlings mat för den som blir för nervös för annat :p.

är jag tidigt uppe på hästen så tar jag många pauser och kollar bara av hästen lite emellanåt. harvar aldrig runt och försöker trimma ihop hästen, de sista 10 min kanske man sätter extra sprätt, men är man en timme tidig så är det mest att lulla runt och kolla så man kommer ihåg banan och så nr lappen stämmer :p.
åker ofta till samma tävling som min tränare så jag får lite hjälp vid framhoppningen :)

Jag brukar sätta mig upp 20-15 ekipage innan det är min tur (lite olika beroende på vilken häst jag rider), hoppar fram när det är ungefär 8 kvar till min tur. Jag brukar ligga och rulla över det lilla hindret tills hästen känns avspänd, ofta inte mer än två-tre språng på en vuxen häst, kan bli ngt mer på en orutinerad/spänd häst. Sen börjar jag lågt på räcket. Antalet språng beror lite på höjden i klassen, är det en lägre klass kan det ofta räcka med två-tre språng. Sen går jag på oxern, och där börjar jag ofta med ett lägre stigsprång. Här varierar också antalet språng beroende på höjden. Ibland länger jag istället för höjer. Brukar i alla fall avsluta med paralleloxer och sedan skritta ett tag innan jag tar ett sista lite högre räcke precis innan jag ska ut på banan.
På framridningen vill jag heller komma in nära än trycka av utifrån, men det viktigaste är att hästen skall få en bra känsla, att den får självförtroende, är avspänd men ändå uppmärksam på uppgiften.

Detta är en grundplan, sen varierar man ju alltid lite beroende på vilken häst man sitter på.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
841
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka