Tävlingregler för maxad d-ponny/ korsning.

Twirro

Trådstartare
Hejsan! Är väldigt omedveten om tävlingregler då jag själv inte varit ute på tävlingsbanan och undrar en del. Har hört lite saker i förbifarteen bara vad gällande om att tävla maxad d ponny samt korsningsponny och vill nu gärna ha reda på om detta stämmer eller bara är något jag fått om bakfoten..?

1. Har hört att det går att tävla sin maxade d ponny som stor häst om man vill? Måste man då mäta om den eller får man göra det utan att mäta om den till häst eller hur ligger det till? Självklart förstår jag att det kan vara en nackdel att ha en låg "häst", men undrar ändå?

2. Kommer inte riktigt ihåg om detta gällde korsningar eller maxad d ponny (eller om det ens gäller) men iallafall: Får man tävla nått av dessa om man är över 18 år? Har inte fyllt 18 år ännu men vill veta när den dan kommer? Rider nämligen en maxad d ponny som även är en korsning..

Vet du några andra saker som gäller speciellt för korsningsponnyer/maxad d ponny eller båda delarna så skriv gärna det också så jag kan bli av med mitt stora frågetecken!:confused::)

Sv: Tävlingregler för maxad d-ponny/ korsning.

Finns inga specialla reglar för en maxad korsningsponny, samma som för vilken ponny som helst. Vill du tävla den som häst kan du lösa hästlicens och om du är över 18 och vill tävla den som ponny kan du hoppa avd. B.

Man får tävla ponny bland stora hästar, jag gör det med min connemara på 145 cm då det är ett par år sedan jag blev för gammal för att tävla ponny. Dock ska man tänka på att om ponnyn tävlar som häst får den inte tävla som ponny samtidigt, inte ens med en annan ryttare. Vad gäller ras spelar det ingen roll så länge man inte vill rida nån särskild rastävling.

Ska bara lägga till att en ponny får tävlas i ponnyklasser igen vid ägarbyte. :)

japp, eller "stadigvarande ryttarbyte" (så var det i alla fall när jag kollade i höstas)

Tack så mycket för svaret :) Bra att veta ;D Det är ju nämligen ett dilemma man så småningom kommer till, att man blir för gammal för att tävla ponny! Och då vill jag gärna inte stå där som ett frågetecken! Jätteskönt att veta att jag inte måste stressa mig ut på tävlingsbanorna för att få pröva att tävla med henne! :)

Så finns ju möjligheten starta avd B på ponnytävlingar också.
Då kan man vara hur gammal som helst.

Skulle du kunna berätta mer om.. avd? B tävlingarna? Har ingen erfarenhet av det och vill gärna veta mer om vad det är? :)

Skulle ditt svar möjligen kunna utveckls för en lite trögfattad person? :S

Du rider bara grundomgången,även om du skulle vara felfri så får du inte rida omhoppningsbanan.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Utrustning Hej, tror ni att man kan ha ett schabrak i strl full på en maxad d-ponny😁 det är ett schabrak från Trinity, namnet är Allroundschabrak...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 073
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info