tävlingar?

Barnardo

Trådstartare
Hur ser det ut när det gäller tävling i körning? Vad är det för krav, vad får man göra etc...?
Jag kör med "min" häst och den egentliga ägaren tycker att vi borde tävla, så jag undrar lite mer om det?

Jag hakar på den här tråden...
Min kompis som hjälper mig med inkörning av min ponnyhingst är lite sugen på att tävla körning, så jag erbjöd henne att utnyttja mina ponnysar om hon vill.
Hingsten blir ju inte tävlingsklar i år, men vi funderade på om det kanske skulle gå att använda lilla ponnytravstjärnan även till denna typ av körning kanske.
Det vi mest funderade över var om det är tillåtet att tävla med tussar i öronen? Lilla damen tror nämligen att det är livsfarligt med vagn bakom om man inte har dem där... :crazy: (troligtvis efter ett missöde då hon kördes in, av en travtjej) Har man bara tussarna där så går det utmärkt att köra, men jag skulle inte våga prova utan...

Nåt annat att tänka på om man ska tävla i körning med shettis?
GÅR det över huvud taget att tävla Er form av körning med en lite ljudkänslig och lättstressad ponny?

Och HUR är en körtävling upplagd? Är det som i fälttävlan att man alltid tävlar i alla delmoment, eller kan man bara tävla i t.ex dressyren?

*puttar upp*
INGEN som kan berätta om hur körtävlingar går till?
(och om man får ha "tussar" i öronen...)

Jag har kollat igenom TR lite snabbt och vad jag kan se så står det inget som skulle kunna hindra att hästen har tussar i öronen...(men det var en snabbkoll alltså).

Att starta i bara ett delmoment skulle väl vara tekniskt möjligt men man tjänar absolut inget på det eftersom man då alltid placeras efter de som har fullföljt alla delmoment och man får massor med straffpoäng. (125% av högsta erhållna straffpoäng i deltävlingen). Dessutom blir det ju onödigt dyrt, eftersom man ändå får betala för allting.
Kolla med någon körklubb, de brukar ordna småtävlingar i t.e.x. enbart precision ibland. Det blir nog både billigare och roligare! :)

Jo, tussar får man använda. Tips är att se till så de inte syns i dressyren. Det finns snygga "mössor" i diskreta färger att köpa.
På klubbtävlingar och i lagserien så kan man tävla delmomenten var för sig. Ibland så körs dressyr och presision på samma dag. I högre klasser så är det alltid tre delmoment. Bästa sättet att få en uppfattning om hur en körtävling går till är att åka och titta eller kanske ha möjlighet att vara med en rutinerad kusk som hästskötare el groom. Kort sammanfattning finns på kuskringens hemsida www.kuskringen.nu
Vi brukar säga att tävla i körning "maraton" är det roligaste man kan göra med kläderna på!!
/M

Tackar för båda svaren ovan!

Ärligt talat, jag ger mig inte iväg 20-30 mil för att se hur en tävling i en sport som JAG inte är sådär jätteintresserad av går till... :p Tjejen som ska körai så fall vet förmodligen mer än jag och har dessutom en nära bekant som tävlat lite i körning.
Men jag kan mycket väl tänka mig att det är kul att köra maraton, om man har häst o utrustning för det... Fast jag äör för feg, för mig duger det gott att åka runt runt på en ovalbana i travsulky, tillräckligt läskigt... :D

Elisabeth Hjordvids bok "Att köra häst" handlar lite grann om hur körtävlingar går till.
Ett annat förslag är att kontakta närmaste körförening. I Upplandskuskarna har vi till exempel massor med olka köraktiviteter - som inkörningskurser, små klubbtävlingar, träningar och så vidare.
Vad gäller tussar i öronen så har jag ingen aning om det är tillåtet eller ej, men det skulle jag kunna tänka mig att det är om de inte sticker ut flera centimetertjocka, stora klattar emd bomull ur öronen på hästen!

:banana:

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
345
Senast: Blyger
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 172
Senast: Murray
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
839
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25