H

harrylover

Får man sämre poäng när man inte har knoppat manen på tävling? eller gör det ingen skillnad? Det klart det ser stiligare ut!:)

Sv: Tävling!

Jag har inte känt att poängen blivit sämre för att jag inte knoppat.
Visst, det är snyggare. Men ponnyn gillar inte knoppar.

Nej, det får du inte. Men jag använder knopparna för att visa upp hästens hals. Knopparna i sig ser ju ganska töntiga ut, men för att visa upp hästen från dens bästa sida så gäller det ju att få bort manen så halsen syns!;)

Även jag har dock tävlat utan knoppar utan någon skillnad på resultaten.

Har också haft knoppar på tidigare ponnyer som jag tävlat för att visa halsen.
Men tur att min ponny har världens hingstnacke som ser lika fin ut både med och utan knoppar.
Alla berömmer min hingst, kul men det är ett sto. ;)

helhetsintrycket försämras ju... det ser ju inte lika prydligt ut.

om jag var dressyrdomare och någon kom in oknoppad skulle jag krevera :angel:

min egen komentar är att helhetsintrycket försämras. På lokala tävlingar tycker jag inte det ska spela någon roll men högre upp tycker jag att man ska fläta. Jag flätar mina hästar olika pga att dom ser olika ut. Vissa behöver bredare knoppar och vissa smalare för att få finare helhetsintryck.

Har hästen smal tanig hals med dålig överlinje kan knoppar göra att den ser tanigare ut också. En utsläppt man "står" alltid lite uppåt och ger intrycket av mer hals.
Ska man knoppa en häst med mindre fördelaktig hals så bör man göra ngt större knoppar, lite längre mellan knopparna samt ställa dem något uppåt. Knopparna ska gärna också vara ngt större på mitten av halsen/framför manken för en illusion av en bättre överlinje

Senast ändrad av en moderator:

det beror helt på hur man knoppar. min tränare är även dommare o hon tar med knopparna i bedömmningen av helhetsintrycket.

Tack för alla svaren ! Det är en klubbtävling jag skall vara med på KM!

Jag tänker låta min dressyr ponny få man ner till bogen. Tror ni det påverkar?
Kommer antagligen att göra en ponnyfläta/ardennerfläta/inbakadfläta så att man ser halsen bättre.:rofl:

Jag har tävlat massor ända upp i Msv B utan knoppar. Det har inte påverkat min procent ett dugg.

Själv tycker jag inte det spelar ngn roll då jag dömmer om hästen är knoppad eller ej om den har en kort välryckt ridhästman. Men har den väldigt lång man som t.ex. araber har så ser det ju ganska slarvigt ut, och då föredrar jag att man gör en ardennerfläta. Det absolut fulaste man kan göra är iaf att knoppa ett s.k fisknät. :o

Jag tävlar en arabhingst i dressyr och jag brukar göra en "utbakad" fläta uppifrån (brukar oftast sitta i sadeln och fläta) hela vägen till manken. Då hänger ingenting ner på någon sida och det ser prydligt ut! Man måste dock fästa emellanåt med snoddar men dom syns inte alls! Han har ju lång man och vill ju inte klippa den...

Jag har tävlat massor ända upp i Msv B utan knoppar. Det har inte påverkat min procent ett dugg.

Själv tycker jag inte det spelar ngn roll då jag dömmer om hästen är knoppad eller ej om den har en kort välryckt ridhästman. Men har den väldigt lång man som t.ex. araber har så ser det ju ganska slarvigt ut, och då föredrar jag att man gör en ardennerfläta. Det absolut fulaste man kan göra är iaf att knoppa ett s.k fisknät. :o

Okej. Min häst har vågig lång kolsvart man :love:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
448
Senast: Blyger
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
947
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tysklands Ingrid Klimke satsar mot ett sjätte OS i karriären. Tidigare år har hon deltagit i fälttävlan, men nu satsar ryttaren lite...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka