S

Saharan

Jag ska tävla på lördag i dressyr, klass lätt D. Inte så svårt men jag är ändå ganska nervös. Det är min andra tävling med hästen jag har nu och hon är ganska stressad av sig.. vi får hoppas at det går bra! Är det någon som har några bra tips inför en tävling kanske? Nåt kanske kan få mig att lugna nerverna :rofl:

Sv: Tävling!

mitt tips för att slippa den väsrat nervositeten är...
planering!
förberedelse! både för uppgiften o mentalt
o vara ute i god tid i stallet o på tävlings platsen!

Jag brukar tänka på hur "ofarligt" dressyr är varje gång jag blir nervös. Det finns inga bommar som man kan få i huvudet om man ramlar av, inga dumma vattenmattor eller fasta terränghinder att fastna på:angel:. plötsligt känns det lätt som en plätt, ingenting att oroa sig för:p Då inser jag oftast att det skulle kunna hända mycket värre saker än att man i värsta fall i dressyr får sin stolthet sårad.;) men jag är kanske lite knäpp:p

Försök att inte tänka för mycket, rid precis som du brukar göra så kommer det säkert att gå jättebra för dig. Ett annat mycket användbart tips är att regelbundet "rida igenom" programmet i huvudet. Inte bara tänka på programlinjerna utan, även sträva efter att hitta den perfekta känslan. Gör du detta blir det lättare för dig att sedan hitta samma känsla när du väl rider på riktigt. Ett steg i mental träning. Noggrannt utfört är det till mycket stor hjälp.
Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
551
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?