Sv: Tävling

Mja.. det beror väl på hur duktig man är... ;) men man kan sätta ribban ganska mycket där man vill ju... Egentligen handlar det ju bara om att flänga runt banan i rätt gångart, rätt varv och vid rätt tidpunkt. Ibland måste man hålla reda på gångartsordningen själv, ibland är det speakern som säger till...
Det som är det svåraste är väl att få hästen att gå så bra som möjligt mitt i all spänningen ;)
Men testa! Det är kul! Även om man inte satsar på att vinna!
Hmm.. norrland.. vilken klubb? *nyfiken*

skuggi skrev:
Egentligen handlar det ju bara om att flänga runt banan i rätt gångart, rätt varv och vid rätt tidpunkt. Det som är det svåraste är väl att få hästen att gå så bra som möjligt mitt i all spänningen ;)
QUOTE]
Du satte huvudet på spiken :idea:

Att sätt rätt gångart på rätt tidpunkt är ju som sagt inte så bara, om hästen är spänd kan det ge precis fel gångart på fel tidpunkt :eek: . Att fixa rätt gångarter utan större krav på form, benluft energi osv kan ju vara rätt lätt på lättväxlade hästar som inte blandar gångarterna, på en annan häst är det en stooooor utmaning :banana:

Har själv ridit runt lätt fyrgång på min Pålla både med poängen 1,8!!!!!0ch 4,2. Kan tillägga att hon säkert har kapacitet för minst 5,0 i dagsläget med mej som ryttare, om allt skulle stämma säkert betydligt högre. När/om hästen blir spänd på tävling så kan alla hjälperna som ges uppfattas som ngt helt annat eller negligeras helt och runt springer en häst med passtakt i alla gångarter. Ledarskap jovisst :smirk:

Då skulle jag nog våga påstå att lätt tölt är en mer avspänd tillställning för nybörjar ryttaren.

Glöm inte att man måste kunna få stopp på 1/4-dels varv (alltså innan mitten på nästa långsida) efter galoppen också! Nog så svårt om man har en häst som är van att gå 5-gångs program och har vissa tendenser till att själv bestämma om mattes förhållningar betyder stopp eller pass... :angel: :o :D

nee.. det tycker inte jag men sen e det väl ryttare som ryttare, häst som häst...

Vart får man tag i program - det är min fråga (lånar din tråd lite... ;) ) Är det FIPO som gäller? Jag har ett hemma någonstans, men var - det är frågan.... Kanske finns de att hämta på nätet?

I FIPO finns programmet som svensk tillägg och lika så går det att hitta under Sport på SIFs hemsida ( www.icelandichorse.se).

Lätt fyrgång:

rid kortaste väg till start (som är mitt på endera långsidan) i valfir gångart (men tölt är ju att rekommendera då det är det du börjar programmet med).

Hälsa på domaren (i farten - stanna inte) då du börjar ditt program.

Rid:
1 varv i arbets- till mellantempo tölt
1 varv i arbets- till mellan tempo trav
½ varv i mellanskritt
1 varv i arbets- till mellantempo galopp
ta ner hästen till skritt innan mitten på långsidan.

Lycka till!

/Malin

Jätte gulligt att du lade ut det! Verkar ju inte sååå svårt... Har nämligen planer på att debutera, undrar om nerverna håller?!

Kanske kan du lägga ut programmet för lätt tölt också :angel: ?! (Har faktiskt kollat under sport men jag hittar inte!)

Senast ändrad av en moderator:

Minns min första tävling för länge lääänge sedan...grisepass-skritt, grisepasstrav, grisepasstölt, grisepassgalopp.......

Hemma gick hästen rent i alla gångarter så inga tävlingsnerver fanns hos den hästen!

Min häst (som jag tänkte tävla) är en riktigt ren fyrgångare, så grisepassar han, ja då vet inte jag.... :crazy: Men gud så nervös jag är redan! Det är flera veckor kvar, en riktig liten mini tävling - men ändå! Min allra första! Dessutom är jag ju vuxen så nog borde väl jag vara lugn och stabil... :smirk:

OJ! skrev fel! Självklart är det mitten på en KORTsidan det skall stå! Sorry!

/Malin

Lätt tölt:

Rid kortaste väg till start (mitten på ena KORTsidan) och hälsa på domaren i farten.
Rid:
1 varv arbets- till mellantempo tölt
sakta av till skritt och byt varv genom att vända om (inte fram- eller bakdelsvändning eller nått annat krångligt).
1 varv med arbetstempo tölt på kortsidorna och en tydlig steglängdsökning på långsidorna

Färdig!

Saxat från SIFs hemsida --> Sport --> Svenskt tillägg
Regler & tävlingsprogram:

fyrgång: FIPO klass V2 (fast gångartsföljd) förutom att programdelen arbetstempo tölt utbytes mot arbetstempo tölt till mellantölt samt ökad tölt utgår.

tölt: FIPO T1, programdelen arbetstempo tölt utbytes mot arbetstempo tölt till mellantölt samt ökad tölt utgår.

femgång: FIPO klass F2 (fast gångartsföljd) pass visas 3 långsidor i följd varav de två bästa bedöms.

Lite knepigt beskrivet tycker jag. Det bygger ju på att man vet hur FIPO V2, T1 och F2 går till...

/Malin

:) Tänk positivt!!! Rid vägarna i huvudet och tänk att allt ska gå jättebra!!

Jag ska försöka - jag ska försöka!

Först var det tänkt att det skulle bli lätt fyrgång. Få till rätt gångart på rätt ställe borde vi klara. Sedan fick jag höra att Lätt tölt så att säga "ingick i priset" så då är det klart att jag måste rida den med... Ökningar - huga!!! Men okej, det är ett varv, men så tänker man så här: Att jag vill VINNA!!!

Balderum skrev:
Minns min första tävling för länge lääänge sedan...grisepass-skritt, grisepasstrav, grisepasstölt, grisepassgalopp.......

Hemma gick hästen rent i alla gångarter så inga tävlingsnerver fanns hos den hästen!

jag känner igen syndromet!!! :banana:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
352
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama