E
Elwis_86
Är det svårt att tävla lätt fyrgång?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
skuggi skrev:Egentligen handlar det ju bara om att flänga runt banan i rätt gångart, rätt varv och vid rätt tidpunkt. Det som är det svåraste är väl att få hästen att gå så bra som möjligt mitt i all spänningen
QUOTE]
Du satte huvudet på spiken
Att sätt rätt gångart på rätt tidpunkt är ju som sagt inte så bara, om hästen är spänd kan det ge precis fel gångart på fel tidpunkt . Att fixa rätt gångarter utan större krav på form, benluft energi osv kan ju vara rätt lätt på lättväxlade hästar som inte blandar gångarterna, på en annan häst är det en stooooor utmaning
Har själv ridit runt lätt fyrgång på min Pålla både med poängen 1,8!!!!!0ch 4,2. Kan tillägga att hon säkert har kapacitet för minst 5,0 i dagsläget med mej som ryttare, om allt skulle stämma säkert betydligt högre. När/om hästen blir spänd på tävling så kan alla hjälperna som ges uppfattas som ngt helt annat eller negligeras helt och runt springer en häst med passtakt i alla gångarter. Ledarskap jovisst :smirk:
Då skulle jag nog våga påstå att lätt tölt är en mer avspänd tillställning för nybörjar ryttaren.
Kanhända en dum fråga, men är det inte mitt på kortsidan som start är..?Freyr skrev:rid kortaste väg till start (som är mitt på endera långsidan)
Balderum skrev:Minns min första tävling för länge lääänge sedan...grisepass-skritt, grisepasstrav, grisepasstölt, grisepassgalopp.......
Hemma gick hästen rent i alla gångarter så inga tävlingsnerver fanns hos den hästen!