tävling på RIKTIGT hög nivå?

piggelin

Trådstartare
missumfatta mig inte nu. syftet med den här tråden är INTE en fajt mellan skogsmullar och tävlingsryttare utan att höra ERA åsikter om tävlingsbranschen. nu menar jag tävling på elitnivå både treav och hopp/dresyr/fälttävlan osv...

är detta verkligen så bra?

1. är det okej att göra som flippan, ha henes föl i en annan häst? varför/varför inte?

2. hur ser ni på onaturlig betäckning dvs. där stoet inte får träffa hingsten?

3. är det okej att ha en hästmarknad där hästar är pengar?

4. är det okej att ha en tävlingshäst endast i box och pytteliten rasthage som jag vet att många hästar har?

5. kan man ändra tävlingshästens liv utan att ta bort tävlandet?

alltså, tävlingsbranschen. är den bra/dålig? nu syftar jag ur HÄSTENS synvinkel INTE ur människans!

observera att detta är en SERIÖS tråd som även ska beröra människans utnyttjande och avlande på djur, både hästar, kossor, grisar. har ni några synpunkter på dagens jordbruk? finns det något man kan förbättra? hur långt får man gå?

detta ska inte vara en kränkande tråd för tävlingsryttare!

Sv: tävling på RIKTIGT hög nivå?

1) Varför inte? Människor gör så, och ett föl skulle göra att tävlingskarriären var över. Det tar tid att bygga kondis för att komma upp i de klasserna.

2) Vill man i dagsläget ha en riktigt bra hingst(känd) så är det svårt att få till en naturlig betäckning, det skulle vara svårare att få fram riktigt bra hästar.

3)Man kommer aldrig ifrån att hästar i slutänden faktiskt ÄR pengar och kostar pengar.

4) Jag tror inte att hästen mår dåligt av det, visst det är inte naturligt för hästen men det skulle man kanske ha tänkt på innan man börja rida den, för DET är verkligen inte naturligt för hästen. Det är vanesak för hästen, att göra så med en häst som är van att gå 8-10h i hage då kanske man kan börja diskutera om det är ok eller ej.

5) Vad anser du är så dåligt med det?

1. Jag skulle kunna argumentera både för och emot på denna punkt, eftersom det både är onaturligt och oundvikligt. Idag handlar det om att lyckas få fram så bra hästar som möjligt, och man har börjat inse och lyfta fram stoets roll i avkommana förutsättningar. Detta medför att det här sättet att få fram föl kommer bli allt vanligare. En hingst kan (oftast) utan problem betäcka och tävla i intervaller. Medan ett sto behöver lång tid för att "avklara sin del" av processen. Så som sagt, onaturligt, men oundvikligt.

2. När jag ska betäcka mitt sto kommer jag välja semin framför naturlig betäckning. För det första så brukar det inte vara en speciellt trevlig upplevelse för stoet - hästar upplever ju faktiskt inte sex som vi gör. För det andra så erbjuder i princip bara ponnyhingstar naturlig betäckning nu för tiden. För det tredje anser jag att det är både bättre för stoet och smidigare att kunna åka till ett stuteri i Sverige som har en internationell hingsts semin, än att dra med sig stoet till Hollan/Tyskland/Frankrike/England för att få den betäcket - för att inte tala om resekostnader! Till sist bör kanske skaderisken nämnas, både på stoet och hingsten. Det är förståligt att man inte vill riskera att ens svindyra avelshingst blir sparkad eller på annat sätt skadad under betäckningen, och det är lika förstårligt att man inte vill riskera infektioner på sitt kanske lika dyrbara sto - i båda fallen kan det leda till att ingen av dem kan få föl igen.

3.Detta är jag inte alls insatt i.
Det enda jag kan komma med är att så länge hästar har det värdet de har idag är det ganska oundkomligt eftersom man värderar saker i pengar.

4. Nej, det tycker jag, personligen, inte är ok. Men allting är relativt.
Jag har svårt att förstå det eftersom jag har en häst som aldrig hade klarat det, eftersom hon kommer från de oändliga irlänska fälten. Men en tysk tävlingsmaskin vet inget bättre, den hästen vet inte vad den går miste om och är kanske därför inte missnöjd. Det kan man ju tycka är tragiskt nog i sig men... Jag kan på ur ett annat perspektiv förstå det lite bättre. Jag själv blir galen på alla små sår min häst kommer in med från att ha rullat på ett olämpligt ställe eller bråkat med kompisen i hagen, hade hon varit värd miljonbelopp hade jag kanske inte tagit risken.
Det som dock är ÄNNU mindre ok är när det inte ens är miljon-hästar som går i en pyttehage 2 timmar om dagen för att sedan stå inne. När man åker förbi ett wannabe-stall som bara härmar eliten för att de, jag som sagt, är wannabees! Det kan jag få krupp på!

5. Det är klart man kan! Eller ja, det beror på vad man menar. Jag antar att du syftar på den generella tävlingshästen. Återigen är allt relativt. Det finns som sagt de tyska tävlingshästarna som kanske inte ens får gå ut i en hage, de är då klart att man borde kunna fixa lite utevistelse åt dem för att göra liver drägligare. Men om man kollar på Whitakers hästar till exempel. John har alltid tränat sina hästar på yorkshires kullar, och jag kan lova att de får vara lite "hästar" ibland... Där hade jag inte direkt ändrat på speciellt mycket.
Allt är relativt..!

//Maja

1. är det okej att göra som flippan, ha henes föl i en annan häst? varför/varför inte?

Visst är det okej. Tävlar hästen upp till lite högre ålder vill man kanske inte betäcka den då det kan medföra högre risker än om hästen var yngre.

Det är inte onaturligare än så kallad naturlig betäckning tycker jag. Så kallad naturlig betäckning ska ju ske på kommando. och stoet står still, ibland iförd diverse linor för att inte sparka. Inseminering känns betydligt mindre stressande för båda parter. Fribetäckning hade varit något det, men då hade ju inte hingstarna kunnat tävla på hela sommaren.

Jag håller faktiskt inte med om att dom är det. Det finns många som inte säljer sina riktigt bra hästar även för väldigt stora summor pengar. JSå jag tycker att det finns en balans. Visst säljs det många hästar för stora summor, men det finns också många som inte accepterar några som helst erbjudanden.

4. är det okej att ha en tävlingshäst endast i box och pytteliten rasthage som jag vet att många hästar har?

En bra tävlingshäst kan vara ute och resa mer än halva året och då har man sällan tillgång till rasthage än sin gång. Många av tävlingshästarna brukar dock få gå en sväng och beta med sina hästskötare varje dag på tävlingsplatserna och här är faktiskt svenskarna "sämst" tycker jag. Svenskar är väldigt bra på att gå promenader med hästarna i träns och stigbett (våra egna inhemska regler som spökar antar jag) och hur kul är det för hästen att beta i stigbett? Sen tycker jag att hästarna ska få gå i gräshage när dom är hemma om det inte är något extremt, tex att hästen hoppar ut ur hagar emd även 2 meter stängsel... det är ju inte helt ovanligt. Ang gräshagen hemma så kan det nog bli bättre än vad det är, men det förekommer ju.

Jag vet dock fåtal individer som faktiskt skulle tycka det var ett bra liv att slippa gå så mycket i hagen... Fast alal tävlingshästar är nog inte sånna...

Jag tror många tävlingshästar trivs med sitt liv, men självklart finns det undantag. Däremot så tycker jag att aveln skulle kontrolleras lite bättre ur tempramentsynpunkt. Obligatorisk koll på hur hingstarna uppför sig och avelsförbud om dom är för besvärliga. Det fins en och annan hingst som inte borde få visa sig på en tävlingsplats. Många människors drömhingst att betäcka med, men mina bekanta är inte längre intresserade då jag har skvallrat om hur den uppför sig... För man vidare sådana gener så är ju risken att man får ännu fler tävlingshästar som inte går att hantera och därmed blir begränsad i promenader osv. förutom att den är farlig alltså.

Som jag skrev tidigare så kan hästarna vara ute en stor tid av året och då finns det inte tillgång till så naturlig hästhållning. Däremot anser jag att många ser till sina hästars bästa. Jag vet hästskötare som skällt ut tävlingsarrangörer när det saknats plats att beta, och faktiskt fått tillsläppt "betesplats". Även om det bara handlar om 20 minuter om dagen kanske så är det ändå en kvalitet som ex inte är förunnat hästarna i hovstallet... och på vissa ridskolor. Jag tror att många vill sina tävlingshästar det allra bästa, för att dom förstår att de presterar bäst då. Sen finns det alltid rötägg, men dom finns ju både på högsta och lägsta nivå. Dock tror jag att man kan hålla tävlingshästar mycket mer "naturligt" än många gör. Dom går inte sönder för det. Man ska inte vara rädd för att låta dom gå ute i gräshage, med sällskap, hela dagen (så länge dom inte har problem med att dom lägger på sig) och jag vet ett fåtal individer som fått gått på lösdrift, åtminstone under viloperioder. Jag tror definitivt fler kan göra så om dom bara vill och vågar.

intressanta åsikter...
men vad tycker ni om annan djurhållning tex. nötdjursskötseln. tycker ni att det är okej att ha "onaturlig" betäckning där också? tycker ni att hästar och nötdjur har samma rätt att gå ute tex?

intressanta åsikter...
men vad tycker ni om annan djurhållning tex. nötdjursskötseln. tycker ni att det är okej att ha "onaturlig" betäckning där också? tycker ni att hästar och nötdjur har samma rätt att gå ute tex?

Varför skulle det inte vara okey frågar jag mig.

Hästar är hobbydjur och kossor är nötkreatur man håller för livsmedelsproduktion. Varför blanda ihop de två sakerna? Alla djur ska ha en dräglig tillvaro. Men du kan aldrig jämföra en mjölkko med en OS-häst. :confused:
Förstår faktiskt inte vart du vill komma?

varför inte? båda är ju djur. tråden handlar om djur och hur långt vi människor får gå för att tillfredställa oss

1) jag hade ju inte gjort det, men nu har ju inte jag en häst som går på den nivån ;) Hade jag haft en häst i världsklass så hade jag nog kunnat tänka mig att göra så då det är såpass ansträngande att få föl m.m det känns inte som en möjlig kombination: avlas på och samtidigt ligga i topp bland världseliten. Och visst -man skulle ju kunna vänta med att ta ett föl tills man börjat trappa ner nnivån, men då är ju stoet äldre = mer risk.

2) Jag tycker att det är bra. När man avlar i så stor skala som man gör idag. Tänk om de populäraste hingstarna skulle upp på varenda sto de skulle betäcka :crazy: och sånt spring det skulle bli i stallen.. Och man kan ju inte förutsätta att det ska gå på 5 min -att stoet och hingsten ska komma överrens och genast "get it on". Sedan måste man ju även se på riskerna, tänk så lätt ett sto skulle kunna peta ut ett ben och sparka av ett på hingsten, eller tvärtom. Det var ju lite skillnad förr när man ledde bort stoet till grannhingsten liksom..

3) Klart det är pengar med i det hela. Att ta fram en häst kostar en jäkla massa och även om du inte på långa vägar får tillbaka allt vid försäljning så vill du ju inte GE bort hästen. Självklart kan man ju överlåta hästar till bekanta osv för ett billigare pris, eller som många skriver i annonser; Bra hem viktigare än priset.
Det blir skillnader om man pratar om lilla lurviga skogsponnyn eller supertrimmade tävlingshästen. Alla har ju dessutom olika krav på vad ett "bra hem" är. Och vissa som har super värdefulla hästar säljer dem ju inte hur mycket pengar det än bjuds. Men jag tror inte att det är möjligt att undgå pengarnas roll i sammanhanget.

4) Många gånger tror jag att det beror på att ägarna är så rädda att hästarna ska skada sig -därför får de stå i så små hagar. Sedan går inte riktigt ekvationen "tävla i absoluta eliten"+ "gå på lösdrift / ute dygnet runt" ihop. (om man nu pratar om de som tävlar absolut högst). Jag kan ta exemplet när mina föräldrar köpte en fin unghäst (4år) till mig för ett par år sedan. Vad uppfödaren sa till mamma när mamma talade om att den skulle gå i stor hage tillsammans med min ponny var; Ridhästar har man ensamma. De är alldeles för värdefulla.
Hästen jag har nu går i rasthage, med sällskap, på vintern men i stor gräshage på sommaren. Hade jag bott kvar hemma hos mina föräldrar hade hon gått i stoooor gräshage året runt, men jag har inte möjligheten att ha henne så nu, men när hon får viloperioder skickar jag hem henne till dem på semester.

5) Ja, om man har möjligheterna. Det är tyvärr rätt ofta som det inte finns marken till att ha hästarna på stora ytor. Sedan är det ju självklart upp till ägarnas vilja till att förändra.
Klart att man kan ändra på tävlingshästarnas liv utan att ta bort tävlandet -man kan alltid ändra allt. Men det gäller att viljan att förändra finns.

intressanta åsikter...

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan få hålla (mjölk)kor som man gör. Dvs jag tycker både hästar och nötkreatur skulle ha krav på daglig utevistelse och en viss yta att gå på ute. Självklart undantaget specifika fall där hästen är skadad osv, men de undantagen finns ju redan upptagna i djurskyddslagen.

de har jag också tänkt på.. är de inte lag på att hästar ska ha daglig utevistelse? vare sig de e hage eller ridas? men en ko får stå inne mer än halva året utan att ens röra sig alls... de borde vara samma.

Ja, varför inte? Jag tror varken något utav stoet eller fölet far illa på något vis av det. För sporten är det ju bara bra att de bästa stona får så mänga föl som möjligt.

Ja, självklart. Ser inga direkta nackdelar med semination framför naturlig betäckning.

Jag förstår inte frågan.

Nej, det tycker jag inte. Hästarna måste få röra sig fritt i alla gångarter ett par timmar om dagen åtminstone.

Jag förstår inte denna frågan heller. Självklart kan man alltid förändra.

För ett tävlingssto tror jag det är bra. Det tar ju jättelång tid att få hästen i tävlingsform igen efter att ha gått med föl. Dessutom kan det nog vara en onödig risk att sätta ett föl i en äldre, dyrbar tävlingshäst.

Det är säkrare för både stoet, hingsten o alla närvarande.

Ridning är en av världens dyraste sporter. Så det är nog oundvikligt.

Personligen hade jag velat ha hästen ute mer. Men eftersom att jag aldrig ägt en häst som tävlat OS så vet jag inte.

Viktigt att komma ihåg är att de bra tävlingshästarna tycker att det är roligt att tävla. O jag tror att de trivs med sin tillvaro. Visserligen tror jag inte att de skulle lida av att få gå ute lite mer. Men om det inte trivdes o inte tyckte att det var kul att tävla skulle de inte hoppa hinder o piaffera o göra allt det människan ber dom om.

4. Vet jättemånga som har sina hästar på detta viset. Ensamma i jättesmå jordhagar. Förstår ju varför, finns ju inget att skada sig på. Inte konstigt att dessa hästar har energi. Tycker lite synd om hästen...Inte så himla kul liv.
Men det är ju praktiskt. Man vet precis hur mycket hästen får i sig och den har inte mycket mer att skada sig på än sig själv.

Våran häst gick hela vinterhalvåret själv i en liten midre hage, dock stor ändå, eftersom hon sprang av sig skorna och att hennes hage blir himla lerig när det är blött. Men man marker hur mycket gladare hon är nu när hon har någon att gå tillsammans med. :laugh: men hon äter ju en massa gräs, så hon är lite småfet och en del skador har uppkommit...Så kan se det från båda hållen :D

Ja asså det är ju en riktigt bra fråga...

Min häst och jag vi satsar högt i framtiden. Endå går den på bete och tillsamans med andra hästar vilket han trivs jätte bra med. Han går ej ute på natten.

Jag tror ärligt att en häst som tävlar mår bra av att få va lite 'fri'. En dels hästar mår säker jätte bra om låter dom gå ut i hagë. Alla hästar mår ju ochså bar av hagkamrater. Jag var på ett stället o tävlade. Hos en känd ryttare. Hästarna gick ute i ca 2 timmar och dom hade högatransportskydd,halstäcke hur mycket saker som helst i en liten hage ca 6 X 6 m. Snacka om kul liv för en häst... Bara sand i hagen. Stakars hästar. Det fanns vell 5 hagar elr ngt som alla fick dela på. Hur känd man än är så komme rju hästarna i första hand. Om man inte vill släppa in en skit dyr häst till en annan skitdyr häst köp en liten shettis elr ngt då... Det är ju nästan som djur plåger enligt mej.

Generellt sett har jag lite svårt att förlika mig vid tanken på allt manipulerande vi människor håller på med, med kloning, GMO grödor osv. Men för stoet självt, och för sportens utveckling ä det positivt. Så detta känns ok, men kloning känns helfel, spec. att avla på en klon. (lite OT, sorry)

2. hur ser ni på onaturlig betäckning dvs. där stoet inte får träffa hingsten? Positivt, mindre skodo- och smittorisk, och hingsten slipper trötta ut sig. Blir mkt högre kvalite på aveln, än när man var tvungen att välja hingst på vad som fanns i närheten.

Ptjaa, kommer nog alltid finnas människor som kan köpa sig till framgång. Tyvärr är jag inte en av dem ;)

Jag tror de flesta tävlingshästar vänjer sig vid det, många till den grad att de faktiskt tycker om att stå i boxen (vi har en typsik sån i stallet, som är ensamvarg och gillar att vara i fred). Det är förstås inte optimalt för hästens välbefinnande, men för att återknyta till fråga 3, pengar styr väldigt mycket.
Däremot (igen OT), är jag helt emot att ha föl och unghästar i splatta små hagar, blivande tävlingshästar behöver röra sig mycket och leka när de är små, för att bli sunda, starka och hållbara individer i framtiden.

Allt går att förändra, naturligtvis. Som ryttare/ägare/skötare bör man naturligtvis försöka göra så bra som möjligt för varje häst.

Intressanta fragor!:)

Ja det tycker jag. Det ar som nagon redan sagt bra om kvalitets ston kan anvandas i sporten och att man samtidigt kan avla pa dem. Och stoet kommer ju inte att forsta att hennes fol utvecklas i en annan hast... Och hasten som bar pa folet kommer ju inte heller (vad jag vet) att forsta att det inte ar hennes fol. Hastar har inte formagan att tanka sa darfor lider de inte heller av det.

Ungafar samma resonemang som ovan. Jag ar inte jattehemma pa avel men jag tror absolut inte att stoet mar daligt av att inte traffa hingsten da de inte ser pa sex och relationer som vi gor. Jag tror att det i vissa fall, som nagon ocksa sagt, ar sakrare med en onaturlig betackning. Naturlig betackning dar hingsten gar ihop med stoet, eller flera ston, under en langre tid ar en sak, dar valjer ju hingst och sto sjalva, men jag tycker nog att en onaturlig betackning ar bade sakrare och trevligare an en betackning med sprangselar och grejer.

Ja, sa lange inte hastar och djur far illa. Djurens valbefinnande maste komma i forsta hand.

Sa lange hasten kan rora sig fritt i alla gangarter ar det ok, forutsatt att den tranas ordentligt. Tavlingshastar pa riktigt hog niva behover energin till traningen. Om de tranas tva-tre ganger om dagen sa racker det med en liten platt, sa lange den verkligen kan rora sig. En hast pa den nivan behover inte ha en nationalpark att rora sig i. Jag tycker dock att det ar av fel anledning man valjer en liten hage framfor en stor om man anledningen ar skaderisken. Tavlingsryttare som paketerar in sina hastar i transportskydd och bara vagar ha sand i hagen har sakert problem i traningen istallet, hastar som inte ar i balans skadar sig mycket lattare an hastar som ar i balans. Och som nagon sa, blivande tavlingshastar, dvs fol och unghastar behover stora, kuperade ytor att rora sig pa, tillsammans med andra hastar. Men for att aterknyta till vad jag sa innan, de tranas ju inte heller (forhoppningsvis!) 2-3 ganger per dag.

Naturligtvis, men det ar en luddig fraga. Forstar inte vad du menar.

Detta ska inte vara en kränkande tråd för tävlingsryttare!

Med hänvisning till rubriken som refererar till
RIKTIGT hög nivå
tror jag inte att någon skulle känna sig kränkt. Hästar på högsta nivå tas mycket väl omhand även om det är på ett sätt hobbyryttaren förfasar sig över just för att t ex att få gå obegränsat på bete kanske inte erbjuds.

Det jag tycker ofta totalt glöms bort i sammanhanget är att det är svårt att jämföra livet för en skogsmulle med en elithäst. Och lika svårt att hävda att det ena skulle vara bättre än det andra.

;) Krocket

Det var bra skrivet:), jag haller med dig.

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan få hålla (mjölk)kor som man gör. Dvs jag tycker både hästar och nötkreatur skulle ha krav på daglig utevistelse och en viss yta att gå på ute.

Om du som konsument är villig att betala den merkostnaden som det skulle innebära för väldigt många bönder så skulle det inte vara något problem! Men de flesta vill gärna att de inhemska produktionsdjuren skall ha det bästa av världar, medan de själva köper utländska produkter som passar deras plånbok bättre, djur som inte alla gånger har det så bra.

Sedan är det ju så att en väldigt hög procent har lösdrift i olika formi dag och inte uppbundet. Så mjölkorna rör sig fritt i ligghallarna, att ha dem i hagar är inte alltid så lyckat av flera orsaker, fläkningsrisk vid snö/is, höga bakteriehalter i juvren vid regn och sörja. Däremot så går ju väldigt ofta ungdjuren på öppna drifter med tillhörande hage.

Kicki :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka