tävling på RIKTIGT hög nivå?

Sv: tävling på RIKTIGT hög nivå?

intressanta åsikter...
men vad tycker ni om annan djurhållning tex. nötdjursskötseln. tycker ni att det är okej att ha "onaturlig" betäckning där också? tycker ni att hästar och nötdjur har samma rätt att gå ute tex?

Jag tycker det är ännnu viktigare att "vår mat" går ute. Tävlingshästar har "ett jobb" i mina ögon och jag tycker att det till viss del kan ersätta deras naturliga "jobb" dvs. betäckning hitta mat osv. Kor har inget "jobb" på samma sätt, dom får inga utmaningar på det sätt som en tävlingshäst får och därför tycker jag det är ännu viktigare att de hålls på ett så naturligt sätt som möjligt. Jag är mer emot onaturlig betäckning när det kommer till kor om det inte är i syfte att bredda aveln (man kan ju förstå att det finns risk för inavel om man inte köper in nya tjurar utifrån)

1. är det okej att göra som flippan, ha henes föl i en annan häst? varför/varför inte?

Ser inget problem med det, existerar ju även hos människor

2. hur ser ni på onaturlig betäckning dvs. där stoet inte får träffa hingsten?

Det alternativet är ju mkt säkrare (mindre skade/infektionsrisk)för både sto och hingst, så varför inte

3. är det okej att ha en hästmarknad där hästar är pengar?

Sålänge inte hästarna far illa av det ser jag inga problem

4. är det okej att ha en tävlingshäst endast i box och pytteliten rasthage som jag vet att många hästar har?

Spontant, NEJ, hästar mår bättre av att få röra sig fritt över större ytor, MEN.... allt hänger ju egentligen på hur hästen mår/trivs med det

5. kan man ändra tävlingshästens liv utan att ta bort tävlandet?

På vilket sätt skulle det ändras? Klart man alltid kan ändra på saker, men det måste ju isf bedömas från fall till fall, utefter individen

Jag tycker det är ännnu viktigare att "vår mat" går ute. Tävlingshästar har "ett jobb" i mina ögon och jag tycker att det till viss del kan ersätta deras naturliga "jobb" dvs. betäckning hitta mat osv. Kor har inget "jobb" på samma sätt, dom får inga utmaningar på det sätt som en tävlingshäst får och därför tycker jag det är ännu viktigare att de hålls på ett så naturligt sätt som möjligt. Jag är mer emot onaturlig betäckning när det kommer till kor om det inte är i syfte att bredda aveln (man kan ju förstå att det finns risk för inavel om man inte köper in nya tjurar utifrån)

Klart att kor har ett jobb! Ett krävande sådant åxå, och av den anledningen så behöver de ligga och idissla en väldigt stor del av dygnet och äta långa stunder! En ko behöver heller inte samma "utmaningar" som en häst, de vill att livet ska te sig så lika som möjligt, då mår de bäst.

Vad gäller semin så är ju avelsarbetet enormt viktig, ingen håller egna tjurar i dagens läge, med undantag av vissa som har ett intresse att ta fram och bredda mängden svenska avelstjurar. Man vill ju ha det bästa avelsmaterialet oavsett var i världen det kommer ifrån, något man på långt när aldrig kan uppnå med eget material. Så det har inget med inavel att göra alls, utan att få fram den optimala tjuren till olika individer. På samma vis som med hästar. Och det baserat på juver, mjölkmängd, ben, allmän hälsa, fertilitet o.s.v. Vi lägger väldigt mycket tid på vårt avelsarbete och det tillsammans med avelsrådgivare. Så att bara ha en tjur vilken som helst, bara de inte är släkt, är det ingen som har.

Kicki :laugh:

intressanta åsikter...
men vad tycker ni om annan djurhållning tex. nötdjursskötseln. tycker ni att det är okej att ha "onaturlig" betäckning där också? tycker ni att hästar och nötdjur har samma rätt att gå ute tex?

Som du kan se i mina tidigare inlägg så måste man ha "onaturlig" betäckning! Hur ska vi annars få det bästa avelsmaterialet till våra djur, samt att det naturliga är inte alltid det bästa för t.ex. en ung kviga.

Sedan så är det ju inte rimligt att ha t.ex. mjölkkor ute på samma premisser som en häst. Kostnaden är en sak, så det är ju lite upp till konsumenterna här åxå. Sedan så har ju, som jag tidigare skrivit väldigt, väldigt många lösdrift i dag, inkl. vi, något som vi har haft i 19 år. Så det innebär att ungdjur går ute om man t.ex, har kall lösdrift och även vid varm drift i stor utsträckning.

tror ni att EU har någon inverkan med att det inte lönar sig ekonomiskt?
i mina trakter har flera nyblivna ekologiska gårdar gått i konkurs sen vi blev medlemmar i EU. Ganska luddiga slutsatser kanske men, men....
själv tycker jag att man verkligen borde satsa för kornas och grisarnas välbefinnande. hästar är ju mer nöjes och sällskaps djur så generellt sätt har hästar liksom andra husdjur det betydligt bättre än nötkreatur! tycker att man borde satsa mer för kossornas skull!

men visst kan man göra mer för hästarna också. tror ni att det är värre/bättre i travsporten än i tex. hoppningen?

Spontant tror jag det är värre i travsporten. Nu har jag ju hållt på med hoppning en hel del mer än trav (höll på med trav i gymnasiet) men hopphästar verkar ju hålla en hel del längre än travhästar. Hur gammal är den äldsta aktiva travhästen man känner till? Inte så gammal har jag för mig. Går dom lopp fortfarande när dom är runt 10 eller är dom "ridtravare" då? När hopphästen är runt 14/15 så är det ju toppåldern.

Men som sagt, bara spontant tänkade utan några som helst fakta..

det tycker jag, de är många gårdar där mjökkorna står uppbundna hela tiden, de står stilla flera månader i sträck.. varför skulle inte de stämma!? jag har jobbat på mjölkgårdar och dessutom gått naturbrukskola,, generellt eller inte, så ser de ut. och jag gillar de inte. ALLA har de inte så, men de finns många och e helt lagligt.

1. är det okej att göra som flippan, ha henes föl i en annan häst? varför/varför inte?
Det skadar väl knappast någon och då är det väl okej antar jag!

Det är okej sålänge det görs av kunniga och med hästarnas välmående i första hand.

Hästar kostar ju pengar men jag förstår hur du menar..
Jag tycker det är fel att behandla dem som tävlingsmaskiner som man bara kasserar när de inte längre drar in pengar.

4. är det okej att ha en tävlingshäst endast i box och pytteliten rasthage som jag vet att många hästar har?
NEJ! Inte under några omständigheter är det okej!
Att som argument hävda att tävlingshästar reser mycket osv osv är ingen ursäkt, då får man väl lugna sig lite då. Hästar har rätt att få vara hästar.

Jag förstår inte frågan.

det tycker jag, de är många gårdar där mjökkorna står uppbundna hela tiden, de står stilla flera månader i sträck.. varför skulle inte de stämma!? jag har jobbat på mjölkgårdar och dessutom gått naturbrukskola,, generellt eller inte, så ser de ut. och jag gillar de inte. ALLA har de inte så, men de finns många och e helt lagligt.

Men det var inte det du skrev, utan "men en ko får stå inne mer än halva året utan att ens röra sig alls... de borde vara samma." Och på det svarade jag att det inte stämmer rent generellt! Något som du ju tydligen instämmer med i ovanstående inlägg.

Och även på uppbundna drifter finns beteskravet, så inga kor står uppbundna hela tiden. Samt att i dag så byggs inga nya uppbundna drifter, utan det är lösdrifter i olika former. Så uppbundna drifter är på utdöende, men det är ju inget som går att "trolla" bort i ett nafs.

Största boven är att vårt arbete och merarbete inte värdesätts. Av det varan kostar i butiken är det ju bara en bråkdel som hamnar i våra fickor, vare sig det är eko eller inte.

hm, men hästar ska ha daglig utevistelse,, stämmer det?

de behöver inte kor, de som står uppbundna står väl ändå där flera månader i sträck.. iaf de jag har bevittnat. och de att inte kunna röra sig.. visst, de kan ta ett steg fram och ett bak, kanske nått åt sidan. de tycker jag är att inte kunna röra sig.. rätt eller fel, så e de, även om de e utdöende men det är fortfarande så..

missumfatta mig inte nu. syftet med den här tråden är INTE en fajt mellan skogsmullar och tävlingsryttare utan att höra ERA åsikter om tävlingsbranschen. nu menar jag tävling på elitnivå både treav och hopp/dresyr/fälttävlan osv...

är detta verkligen så bra?

alltså, tävlingsbranschen. är den bra/dålig? nu syftar jag ur HÄSTENS synvinkel INTE ur människans!

observera att detta är en SERIÖS tråd som även ska beröra människans utnyttjande och avlande på djur, både hästar, kossor, grisar. har ni några synpunkter på dagens jordbruk? finns det något man kan förbättra? hur långt får man gå?

detta ska inte vara en kränkande tråd för tävlingsryttare!

Ja, på fråga 1-3. Nej på fråga 4 och förstår ej frågan på 5.

Hälsning Maja

värst vad många som svarat "jag förstår inte frågan" på nummer 5! ;) så jag får vel förtydliga mig lite...
många av er har ju svarat nej på nummer 4 och då menar jag helt enkelt att kan man ha en elittävlingshäst ute ett visst antal timmar extra tex. eller påverkar det resultaten negativt? kan man göra en tävlingshästs liv mer naturligt helt enkelt?

personligen så tycker jag att hästens behov och välmående alltid ska gå före människans intressen.

värst vad många som svarat "jag förstår inte frågan" på nummer 5! ;) så jag får vel förtydliga mig lite...
många av er har ju svarat nej på nummer 4 och då menar jag helt enkelt att kan man ha en elittävlingshäst ute ett visst antal timmar extra tex. eller påverkar det resultaten negativt? kan man göra en tävlingshästs liv mer naturligt helt enkelt?

Jag uppfattade fraga 5 som om man redan forutsatt att tavlingshastar lider pga att de ar tavlingshastar och att en tavlingshast har ett samre liv an en icke tavlingshast vilket inte alls behover vara sant. Darfor kan jag overhuvud taget inte heller svara pa fraga 5. Hastens valmaende beror pa sa mycket mer an att fa ga ute x antal timmar i en hage, tavlingshast eller ej.

hm, men hästar ska ha daglig utevistelse,, stämmer det?

de behöver inte kor, de som står uppbundna står väl ändå där flera månader i sträck.. iaf de jag har bevittnat. och de att inte kunna röra sig.. visst, de kan ta ett steg fram och ett bak, kanske nått åt sidan. de tycker jag är att inte kunna röra sig.. rätt eller fel, så e de, även om de e utdöende men det är fortfarande så..

Men det du skrev var inte att det fanns, utan att det var, stor skillnad. Man kan inte skriva som om det är en vedertagen praxis anser jag. Läs egenom vad vi skrivit hittils så får du se vad det var som jag svarade på. Du kan inte skriva en sak som om det är så rakt av, något som du gjorde i det inlägget som jag först svarade på!

Och sedan så finns det en sak att beakta vad det gäller detta! För de som fortfarande har uppbundet, hur ska de rent praktiskt lösa en utevistelse tycker du!? Man måste vara realist och inse att det inte går att förändra något i vilken takt som helst.

Jag är ingen fan av uppbundet, vi övergick till kall lösdrift för 19 år sedan, men jag inser dock svårigheterna som det är för vissa gårdar beroende på olika saker. många gör ju så gott det går, t.ex. låter sinkorna gå i lösdrift, på så vis blir det ju både ett "sommarbreak" och ett "sinbreak" per år.

jag trodde du förtod vad jag menade...

och jag menar samma ännu,.. jag har inga förslag eller liknande. menar inte att allt ska ändras på en dag, jag bara sa hur de borde vara ur djurens synpunkt enligt mig.. inget mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka