B

Bettan_G

Jag tänkte börja tävla i ponnytrav, men vad är det som behövs för att tävla och hur anmäler man sig osv.osv.? Jag är helt nybörjare inom ponnytravstävlingar :crazy:

Sv: Tävla?

Pm:a mej så ska ajg försöka svara på dom flesta frågorna, är aktiv ponnytravkusk som även börjat köra lite i skogen med mitt russ,

*trådkapning*

Finns det någon åldersgräns för hur gammal kusken ska vara när man kör ponnytrav?

Japp de finns åldersgränser, 8-15 år på a-ponny och 12-25 år på b-ponny. Jag har bara 2 år kvar innan jag måste anlita en kusk till min ponny.

Oj jag trodde att man bara fick vara upp till 18 år för att köra B-ponny på travbanan.Blev lite förvånad där eftersom jag har blivit tillfrågad om det en gång.

Jag har inte sett till nå c-ponny travtävlingar under mina år som kusk så det blir nog till o leta kusk. Men man får ju ta tränarlicens när man blir för gammal och då får man köra ponnyerna på banan i snabbjobb (ej tävling) utan att det blir nå knas.
Plus att på vissa banor anordnas Gubb-och Gumlopp där överåriga får köra ponnyerna i lopp, pappa brukar köra min fröken i såna. Ser jättekul ut från sidan.

Körning är ju körning men på olika sätt och kanske alla kan lära sig lite av varandra. Vem vet finns det någon med ponnysar här som kanske vill börja med ponny trav. Mångfald berikar.../Gunilla

*kl*

TS; Lägg tråden även på trav (eller så kommer denna flyttas dit) så kommer du träffa fler likasinnande!
Ponnytrav är otroligt roligt och det är en "tacksam" sport att ägna sig åt!:love:

Så slipper du få kommentarer från självutnämnda moderatorer!;)

Ja det är klart, jag menade bara att TS hade kanske fått bättre/fler svar om den låg under Trav eftersom det antagligen finns fler där som har kunskap om trav, även om det säkert finns en del här också.

Jag har inte sett till nå c-ponny travtävlingar under mina år som kusk så det blir nog till o leta kusk. Men man får ju ta tränarlicens när man blir för gammal och då får man köra ponnyerna på banan i snabbjobb (ej tävling) utan att det blir nå knas.
Plus att på vissa banor anordnas Gubb-och Gumlopp där överåriga får köra ponnyerna i lopp, pappa brukar köra min fröken i såna. Ser jättekul ut från sidan.

Tack för ditt svar! Får nog forska lite mer i hur detta fungerar känner jag. Ungarna vill nämligen ha en ponny att rida på och de kommer väl typ rida/åka ponny 1 gång i månaden eller så så jag tänkte att jag skulle köpa något som man kunde ponnytrava med i så fall.

Det var så lite så. Har du fler frågor så är det bara att ställa dom så ska jag försöka att svara på dom så bra jag bara kan.

KL jag blev faktiskt glad när jag såg en "travtråd" i körforumet! :)
jag har ridit i många år nu, tävlat en del, och sen ett par år även intresserat mej för körning. något som alltid varit klart för mej är att det är stor skillnad på ridhästar och travhästar, och tillhörande människor, och att det är svårt att få folk att lära av varann, och utnyttja varandras kunskap. nästan så att man ser ner på den andra disciplinen. (jag som tyckte att det var stor skillnad på dressyr-, hopp- och fälttävlans-folk, och tävlingar... hehe)
efter att ha tävlat litegrann i både körning och ponnytrav, och framför allt jobbat i travstall, har jag insett att det är en lika stor klyfta däremellan som mellan ridningen och travet, bara att man som "ridmänniska" tar all körning för samma sak.
jag skulle kalla mej russmänniska, och jag gör så mycket olika saker det går, rider och kör, hittar på så mycket som möjligt, men blir lite besviken när man alltid hamnar i ett fack, antingen ridning, trav eller körning.
iaf, jag och flera andra med mej flaggar för mer samarbete och utbyte av erfarenheter mellan disciplinerna, ibland blir man nästan mörkrädd, men så vissa dagar, som idag, kan man bli glad bara man ser en tråd i "fel" forum :D

jag skulle gärna vilja vet vad jag kan lära av travet?

Köra runt runt och konditionsträna samt åka till atgkliniken kan jag redan...
sarkasm och ironi i samförstånd! pik till trygg som inte behöver kommentera, såvida det inte spinner vidare på ironi-innehållet!!!
Nej, lägg den på travforumet. ....Som när jag frågade om svängel på travforumet en gång i tiden, inte konstigt jag fick dåliga svar :)

Haha jag förstår att du fick dåliga svar där inne.
Men vi kan faktiskt lära oss en massa saker från varandra, jag har tex lyckats övertala pappa att skaffa en loksele till Kanon som han ska ha när han går med tung rockarden ist för att dra med travsele och långbrösta och det hade jag aldrig lyckats med om jag inte var in hit på "Körning" och läste på mej lite mer om just lokselar och hur dom ska sitta för att hästen ska kunna dra optimalt och bekvämt med den.
Så det tackar jag väldigt mycket för!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
612
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 203
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 329
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 483
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka