Tävla western och SvRF-tävlingar på samma häst?

Litenvit

Trådstartare
Hur är det egentligen? Får man delta i tävlingar för andra förbund än SvRF? T ex vara med på westerntävlingar och därefter vanliga dressyr- och hopptävlingar?

Sv: Tävla western och SvRF-tävlingar på samma häst?

Jag vet inte riktigt hur det ligger till, men jag har iallafall ryttarlicens hos SvRF och jag får inte vara med i tävlingarna som svenska ridtravarföreningen anordnar utan att söka dispens hos SvRF först.
Riskerar att få indragen licens annars. Men svrf verkar inte vara omöjliga, för ridtravarföreningen har fått dispens för ryttare med licens flera gånger.

Men din fråga var ju med om man fick tävla på samam häst, och det har jag ingen aning om, det jag skrivit handlar ju mer om ryttaren, men det kan ju vara intressant ändå.:p

(har travare som jag tävlar med både i ridtravarföreningens egna tävlingar samt tänkt börja tävla lokalt)

Enligt TR får du inte det, då kan du få licensen indragen.

Men jag har ingen aning om det går att få dispens för tex ett vanligt halvblod.
som det tydligen går att få för Ridtravare

ursäkta följdfråga

Varför får man inte tävla tex western och dressyr på samma häst? :crazy:
Jag är medlem i en westernklubb och har licens, är medlem på den lokala ridskolan men har inte grönt kort och licens, men har funderingar på att skaffa det eftersom jag gärna vill börja tävla lite dressyr med min paint. Skulle det vara omöjligt? :crazy:

I så fall, är det det dummaste jag hört....
Inget illa mot dig eller nån annan här på Buke givetvis.
Bara den som kommer på regler... ;)

Jag tyckte också det lät konstigt, jag har tävlat western+ponnytrav, vet flera som tävlar ex. ponnytrav+klassisk körning och ponnytrav+hoppning, dressyr osv så får man tävla inom sptf och svrf så borde man ju få tävla inom svrf och andra förbund.

Vill man tävla western men inte får tävla utanför ridsportsförbundet, får ju ridsportsförbundet se till att ha westernklasser då.

Jag tyckte också det lät konstigt, jag har tävlat western+ponnytrav, vet flera som tävlar ex. ponnytrav+klassisk körning och ponnytrav+hoppning, dressyr osv så får man tävla inom sptf och svrf så borde man ju få tävla inom svrf och andra förbund.

Vill man tävla western men inte får tävla utanför ridsportsförbundet, får ju ridsportsförbundet se till att ha westernklasser då.

Kan dom ha den dagen då det blir obligatoriskt med hjälm i westernklasserna. Det var väl därför inte Ridsportsförbundet och westernförbundet (?) kom överens.

ursäkta följdfråga

Varför får man inte tävla tex western och dressyr på samma häst? :crazy:
Jag är medlem i en westernklubb och har licens, är medlem på den lokala ridskolan men har inte grönt kort och licens, men har funderingar på att skaffa det eftersom jag gärna vill börja tävla lite dressyr med min paint. Skulle det vara omöjligt? :crazy:

I så fall, är det det dummaste jag hört....
Inget illa mot dig eller nån annan här på Buke givetvis.
Bara den som kommer på regler... ;)

Såvitt jag vet så får man inte som medlem i Ridsportsförbundet tävla på tävlingar ej anordnade av Ridsportsförbundet. Nu tror jag inte direkt att det var meningen att "ni" som vill tävla western skulle komma i kläm utan mer att förbundet skulle komma åt dom klubbar som inte är medlemmar i förbundet att anordna "svarta" dressyr och hopptävlingar. Så jag tror nog säkert att du kan få dispans för att tävla western.

Kan dom ha den dagen då det blir obligatoriskt med hjälm i westernklasserna. Det var väl därför inte Ridsportsförbundet och westernförbundet (?) kom överens.

Fast i dressyr har man ju hatt, inte hjälm, så den förklaringen köper jag inte. För att inte tala om dessa hjälmar utan hakband som elitryttarna i hoppning har, bra förebilder det där...

Det kan ju inte vara svårare än att klasser anordnade av ridsportsförbundet, där måste man ju ha hjälm.

Ja, det var det första jag tänkte med. Och dessutom måste man ju ha hatt om man är under 16.

Tycker det låter lite kocko att man inte får tävla både engelskt och western.
Själv rider jag både western och bruks, tävlar visserligen inte speciellt mycket. Nä det här vill jag ha en förklaring på!

VAAA???

Får man inte??

Jag är medlem i westernklubb och har western-licens till mig och hästen.

Jag är dessutom medlem i "vanlig" ridklubb och har lokallicens från SvRF.

Förra året tävlade jag både i western och i lokal dressyr... hade ingen aning om...

Och som sagt, det dummaste jag hört, VARFÖR?

Läser detta i TR

"Ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i tävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet"

"Ridsportförbundet kan, efter utredning, vägra att utfärda licens för ryttare.
Ridsportförbundet har också möjlighet att dra in en redan utfärdad licens."

HELT GALET JU, då måste jag altså "välja sida"

Nu har jag skickat mail till SvRF.... och även till WRAS

Läser detta i TR

"Ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i tävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet"

"Ridsportförbundet kan, efter utredning, vägra att utfärda licens för ryttare.
Ridsportförbundet har också möjlighet att dra in en redan utfärdad licens."

HELT GALET JU, då måste jag altså "välja sida"

Gäller det på alla nivåer? Får hästarna tävla i olika förbund? För jag vet både hästar och kuskar inom ponnytravet som tävlat inom både sptf och svrf :crazy:

Dessutom läste jag nu att det gäller även om man är bara medlem! Jag kan alltså vara medlem i någon förening enbart för att stödja klubben, och ändå inte få tävla inom andra förbund, tolkar jag det rätt?

Kom på ytterligare ett scenario, för att rida på ridskola krävs det oftast att man är medlem i klubben. Det innebär alltså att en ridskoleelev inte kan tävla inom ex. wras eller sptf, eller ens vara med på ett hästrally anordnat av nåt annat förbund om de skulle få chansen.

Snacka om att skrämma bort medlemmar, ni får bara vara med oss och ingen annan...

Jag tolkar det precis som du... har jag inte fått svar på mailen när jag kommer hem imorrn tidig eftermiddag kommer jag ringa svenska ridsportförbundet och höra

jag absolut avskyr föreningar som vill och försöker få monopol på något som bör vara till för alla! Behöver jag säga att jag även hyser lite agg mot SKK :devil:

Undra om jag får för SvRF vara medlem i en tennisklubb och tävla tennis... om man läser ordagrant

Skriv gärna ut svaret här sen, eftersom jag tävlar inom sptf men har funderingar på att prova på körning, som ju ligger inom ridsportsförbundet, gör ju det här såklart att man tvekar, och en så lite sport bör få chansen att låta så många som möjligt att prova på. Jag kan ju inte ens gå med i en svrf-förening för att få vara med på träningar, om de är stenhårda på sina regler. Och ett TR är ju trots allt till för att följas, annars är paragrafen meningslös.

Men på sätt och vis finns det ju redan det i och med att reiningen är en FEI-gren och därmed finns med hos ridsportförbundet.

Tillägg: de ryttare som tävlar reining på FEI tävlar ju även både WRAS och rasshower så för dem går det ju bra.

Senast ändrad:

men jag vill tävla pleasure eller w. horsemanship :cool:

Fast i dressyr har man ju hatt, inte hjälm, så den förklaringen köper jag inte. För att inte tala om dessa hjälmar utan hakband som elitryttarna i hoppning har, bra förebilder det där...

Det kan ju inte vara svårare än att klasser anordnade av ridsportsförbundet, där måste man ju ha hjälm.

Inte riktigt är du under 18 år får du inte tävla med hatt i hattklasser i dressyr utan måste ha hjälm. Inga hoppryttare har hjälmar utan hakband så det har du fel i.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka