tävla ungponny

A

_amanda_

hej !!

en snabb fråga.
Har en ponny som fyller sex år 2008. ska ut o tävla efter årskiftet är det tänkt. Ska jag anmäla som ungponny då? hur funkar det? tävlar man mot alla ponner i klassen som vanligt, bara att man är anmäld som ungponny? eller är det så att man bara tävlar mot andra ungponnyer?
Är helt grön vad det gäller att tävla unga ponnyer. :confused:

Sv: tävla ungponny

Du anmäler som vanligt, fast i avdelning B. Övriga är avd A.
Du rider oftast efter ponnyerna i avd A, och tävlar bara mot dig själv. Godkänd procent ger vit rosett, inga placeringar el dyl. Är du godkänd får du komma in på prisutdelningen med övriga pristagare i avd A och ta emot rosetten och rida ärevarv.
Lycka till!

Gäller samma sak med Unghäst som är 6 år?

Måste man tävla avd B med 6-årig ponny eller kan man tävla avd A? Eller ska man kvalificera sig (som i hoppning) med två godkända avd. B klasser innan man får starta avd A med ponny?

Nähä... och alltså kommer min dotter och hennes 6-åriga ponny tävla ...? :confused: ... unghäst eller som "vanligt" (alltså ursäkta men jag har ingen koll!:crazy:)
Vad gäller i dressyr igentligen? När får ungponnier börja tävla dressyr, hur länge går de som unghäst och hur/när går de över till att tävla som vuxen ponny?

Ungponny är den hela 6års-året. Man anmäler sig i AvdB så ända upp till det året den fyller 7.
Sen rider man oftast efter Avd A och man får en rosett om man får godkänt resultat som brukar ligga runt 50-55 % (det är olika på olika tävlingsplatser). Däremot har dom ändrat så att det heter "utom tävlan" på ungponny, men det är samma regler.
Sen när man börjar få samma procent som de placerade i Avd A kan man ju starta i Avd A om man vill, eftersom man då kanske blir placerad :p Men det är frivilligt :)
Ungponny får börja tävla både dressyr och hoppning det året de fyller 4. Fälttävlan 5.

Ungponny är den hela 6års-året. Man anmäler sig i AvdB så ända upp till det året den fyller 7.
Sen rider man oftast efter Avd A och man får en rosett om man får godkänt resultat som brukar ligga runt 50-55 % (det är olika på olika tävlingsplatser). Däremot har dom ändrat så att det heter "utom tävlan" på ungponny, men det är samma regler.
Sen när man börjar få samma procent som de placerade i Avd A kan man ju starta i Avd A om man vill, eftersom man då kanske blir placerad :p Men det är frivilligt :)
Ungponny får börja tävla både dressyr och hoppning det året de fyller 4. Fälttävlan 5.

:bow: Tack!!! :bow:
Det var precis det jag behövde veta! :)
Då kan dotra och ponnyn tävla "på riktigt" i vår, precis som det var tänkt. De har tävlat endel klubbtävlingar redan och klarar sig acceptabelt.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
606
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka