tävla ungponny

A

_amanda_

Hej !!
Nu är det så att jag har en c-ponny som jag haft sedan hon var 3 år. Ridit in henne själv och det var mesta dels uteritter tills sensommaren då hon fyllde 5. Då vi började åka iväg och träna. Det är helt och hållet dressyr som gäller. Har visat sig att jag har en ponny med otrolig kapacitet. :D Min tränare tror sten hårt på oss, då vi utvecklas otroligt fort. Ponnyn i fråga är väldigt possetiv och lättlärd. efter årskiftet är det alltså dags att ge sig ut på tävling.
Min fråga är nu, kommer min ponny som är född 2002 att räknas som ungponny även 2008 ? blir ju sex år 08.

Har väl igentligen aldrig riktigt tävlat.. många år sedan iaf, och då var det hoppning. Jag har grönt kort. ska fixa ryttar licens och ponny licens. Vad är det mer som kan tänkas behövas, funderade på de här med mätintyg.. hur funkar detta? Hon är inte års mätt heller.
Måste man årsmäta henne och ha papper på de om man ska tävla?

sen vaccinations intyg och de här standard grejerna har jag ju så klart.

tacksam för hjälp !!:d

Sv: tävla ungponny

Ja, ponnyn räknas som ungponny året ut. I hoppning får du tävla din ponny i avdelning A när ni tillsammans haft två felfria rundor på samma nivå eller högre. Du får också fortsätta tävla avdelning B.

Du måste ha mätintyg på din ponny. Här och här kan du läsa mer.

så hon räknas som ungäst när hon fyllt sex :eek: trodde de vaåret ut dom var 5 bara...

Hur funkar detta då, tävlar man som vanligt lr anmäler man sig i unghästklass? finns detta på alla tävlingar? tävlar man mot "alla" som vanligt bara att man e anmäld med en unghäst?

Helt okunnig om vad det gäller attt tävla unghäst

Ja, året ut det år hästen fyllt sex år.
I hoppning anmäler du till avdelning B. Dressyr har nog ingen särskild ungponnyavdelning längre så där tävlar du som vanligt. Jag är inte helt säker på dressyrens regler dock, har inget TR för dressyr. Vill du vara helt säker kan du fråga inne på 'Dressyr' :)

I hoppning finns avdelning B på alla tävlingar från lokal nivå. Finns i klasserna LD-Msv B. I avdelning B är det alltid bedömning A så där har man ingen omhoppning utan bara en grundomgång, ibland förlängd med något eller ett par hinder.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 690
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17