K
KaZa
En T-märkt häst anses så skadad att den blir obrukbar för träning och tävling, men ända skall ni tävla på dessa stackare
Ovan är ett citat från fio.
Är själv i tankarna på att triangelmärka ponnyn. Men är i valet och kvalet. Rätt eller fel?
Han har tävlat svår klass i flera år. Fick en skada för 2 år sedan som gör att han inte kan tävlas/tränas på svårklass nivå men han är fullt träningsbar.
Hästen är försäkrad högt för att han just är tränad för tävling på hög nivå. Då vi betalt en hel del i försäkring varje år för honom, så tycker jag att man ska utan att skämmas ska kunna hämta sin peng för att kunna ha råd att köpa sig en ny. De är ju så det är tänkt med en sådan typ av försäkring. Bli ersatt för att hästen inte längre kan tävla svår klass.
MEN då han fortfarande mår bra och klarar lättare typ av träning utan att ha ont så vill jag absolut inte ta bort honom, men hur har man då råd med en ny tävlingshäst. Triangelmärkning. Visst, men då får ponnyn inte tävla alls längre. Och nej fio. Det är inte tävlingen som är det viktiga längre! Det är ponnyn som är en ypperlig läromästare såväl i stallet, på uteritterna, på banan och på tävlingsbanan. Varför skulle man inte kunna låta denna lilla tjej på 7-8 år få lära sig rida och utvecklas tillsammans med en ponny som varit med om "allt"? Det är på en väldigt lätt nivå där ponny och barn kan ha roligt ihop. Ska man neka detta, bara för att ponnyn ev. ska triangelmärkas. Måste denna ponny triangelmärkas och sen inte kunna användas.
Vad får vi (som inte är gjorda av pengar) för alternativ då? 1. Hästen döms ut helt och man får ut fullt värde för hästen. Ingen är glad!
2. Struntar i allt och behåller ponnyn som den är. Kusk/ryttare har inte råd att köpa ny häst och fortsätta sina tävlingar i svår klass, när man dessutom betalt massor av pengar i försäkring just ifall det skulle hända något liknande.
eller 3. Man triangelmärker, får ut lite av summan så man kan köpa en ny. Ponnyn får ridas, tränas och komma ut på extremt lätta klubbtävlingar/träningar 2-3 ggr/år med en glad liten tjej och lika glad ponny.
Nu menar jag alltså en ponny som är frisk men som inte klarar av det den är köpt för och försäkrad för. Hade den en sådan skada att den lider/har ont ska den naturligtvis inte tränas.
Visst förstår jag att man någonstans måste säga stopp vad gäller användandet av en triangelmärkt häst. Men saknas det något bland våra försäkringar? Hur löser man det när ponnyn är försäkrad och menad att tävla svår klass och nu bara klarar lätt klass?
Jättetrött och väldigt kluven! Vill inte ha några påhopp om detta utan en helt vanlig disskution tack. Go´natt.