Tävla triangelmärkt

K

KaZa

En T-märkt häst anses så skadad att den blir obrukbar för träning och tävling, men ända skall ni tävla på dessa stackare

Ovan är ett citat från fio.

Är själv i tankarna på att triangelmärka ponnyn. Men är i valet och kvalet. Rätt eller fel?

Han har tävlat svår klass i flera år. Fick en skada för 2 år sedan som gör att han inte kan tävlas/tränas på svårklass nivå men han är fullt träningsbar.

Hästen är försäkrad högt för att han just är tränad för tävling på hög nivå. Då vi betalt en hel del i försäkring varje år för honom, så tycker jag att man ska utan att skämmas ska kunna hämta sin peng för att kunna ha råd att köpa sig en ny. De är ju så det är tänkt med en sådan typ av försäkring. Bli ersatt för att hästen inte längre kan tävla svår klass.

MEN då han fortfarande mår bra och klarar lättare typ av träning utan att ha ont så vill jag absolut inte ta bort honom, men hur har man då råd med en ny tävlingshäst. Triangelmärkning. :confused: Visst, men då får ponnyn inte tävla alls längre. :( Och nej fio. Det är inte tävlingen som är det viktiga längre! Det är ponnyn som är en ypperlig läromästare såväl i stallet, på uteritterna, på banan och på tävlingsbanan. Varför skulle man inte kunna låta denna lilla tjej på 7-8 år få lära sig rida och utvecklas tillsammans med en ponny som varit med om "allt"? Det är på en väldigt lätt nivå där ponny och barn kan ha roligt ihop. Ska man neka detta, bara för att ponnyn ev. ska triangelmärkas. Måste denna ponny triangelmärkas och sen inte kunna användas.

Vad får vi (som inte är gjorda av pengar) för alternativ då? 1. Hästen döms ut helt och man får ut fullt värde för hästen. Ingen är glad!

2. Struntar i allt och behåller ponnyn som den är. Kusk/ryttare har inte råd att köpa ny häst och fortsätta sina tävlingar i svår klass, när man dessutom betalt massor av pengar i försäkring just ifall det skulle hända något liknande.

eller 3. Man triangelmärker, får ut lite av summan så man kan köpa en ny. Ponnyn får ridas, tränas och komma ut på extremt lätta klubbtävlingar/träningar 2-3 ggr/år med en glad liten tjej och lika glad ponny.

Nu menar jag alltså en ponny som är frisk men som inte klarar av det den är köpt för och försäkrad för. Hade den en sådan skada att den lider/har ont ska den naturligtvis inte tränas.
Visst förstår jag att man någonstans måste säga stopp vad gäller användandet av en triangelmärkt häst. Men saknas det något bland våra försäkringar? Hur löser man det när ponnyn är försäkrad och menad att tävla svår klass och nu bara klarar lätt klass?

Jättetrött och väldigt kluven! :crazy: Vill inte ha några påhopp om detta utan en helt vanlig disskution tack. Go´natt.

Som jag ser det är triangelmärkning helt en försäkringsfråga och har inte mycket att göra med hästens användbarhet. Varje häst borde bedömmas efter sin förmåga att tävla/träna/ridas dagligen, inte efter om försäkringen är förverkad och hästen därför triangelmärkt. En del som är triangelmärkta har större kapacitet kvar än andra omärkta någonsin kommer upp i.

Jag tycker gott man kan triangelmärka en häst och låta den gå lättare klasser om den klarar det utan problem. Det ena har inte riktigt med det andra att göra tycker jag.

Mvh
Duvan

Men då kommer jag med en liten fråg om det här. Har dålig koll vad gäller triangelmärkning.

FÅR man tävla en triangelmärkt häst?
Om inte - vem har koll på det?
OM man får det - vem bedömmer om hästen är "i skick" för att tävla?
OM man får det, finns det begränsingar för hur "högt upp i klasserna" man får tävla? Om det finns sådana begränsningar - vem/hur kollas det? Om det inte finns - vem avgör vilka klasser hästen "klarar av"?

Man får INTE tävla en triangelmärkt ponny/häst (dvs på lokal/regional eller högre.)

Däremot finns ingn sådan begränsing på klubbtävling/träningstävling etc.
Då är det upp till arrangören.

Däremot finns ingn sådan begränsing på klubbtävling/träningstävling etc.
Då är det upp till arrangören.

Nej, nej, nej. Hästar som är T-märkta för länge sen får tävla på viss nivå. Om du T-märker nu får du INTE INTE INTE tävla och faktiskt int heller träna för tävling om mans ka vara petig. Du får skriva på papper till F-bolaget att hästen inte får tävla eller tränas för tävling.

Och du får INTE tävla på klubbtävling HELLER. Det finns arrangörer som tillåter detta men det är alltså INTE tillåtet likförbaskat.

T-märkt häst får inte tävla alls, oavsett disciplin och nivå!

Varför har man då denna dyra försäkring?? Med andra ord blir man ju blåst :confused:

Så om man nu ska tänka "pengamässigt" så är det med andra ord bättre att avliva honom. En häst som egentligen är "frisk" men som inte klarar ägarens nivå längre. Hemskt!! Man slutar ju inte bry sig om dem för att de inte längre håller till tävling på högre nivå.
Hur många hästar har inte fått sätta livet till "i onödan" pga av en sådan regel?

Trodde försäkringsbolagen tänkte lite på hur det resulterar för hästen.

Hoppas Ni förstår vad jag menar.

Varför har man då denna dyra försäkring?? Med andra ord blir man ju blåst

Så om man nu ska tänka "pengamässigt" så är det med andra ord bättre att avliva honom. En häst som egentligen är "frisk" men som inte klarar ägarens nivå längre. Hemskt!! Man slutar ju inte bry sig om dem för att de inte längre håller till tävling på högre nivå.
Hur många hästar har inte fått sätta livet till "i onödan" pga av en sådan regel?

Trodde försäkringsbolagen tänkte lite på hur det resulterar för hästen.

Hoppas Ni förstår vad jag menar.

Jag tycker du ska vända på det. Man kan få en, precis somd us äger, 'frisk' häst men som inte längre klarar att tävla på den (höga) nivå hästen vill utdömd och lösa in LIVVÄRDET på den. Det är eg horribelt och saknar motstycke i andra försäkringsformer.

Och en T-märkt häst är UTDÖMD.

Jag kan förstå att man vill skydda sina investerade pengar, men det är DJUR vi talar om, det finns ju inga garantier med djur, och då är frågan om pengarna ska bli så himla viktiga att de styr?

Men jag fattar inte ditt argument. T-märk hästen och ha den som hobbyhäst då? Du har fått ut dina pengar och HÄSTEN mår lika bra om den tävlar eller ej? Eller T-märk och sälj till någon annan som inte tycker det är så viktigt att tävla, då har du fått ut ALLA pengar.

Varför är det så jämrans viktigt att TÄVLA?

Och INGEN häst har fått sätta livet till i onödan pga den regeln om inte ägaren är ovanligt pengahungrig.

Du har din svårklasshoppare försäkrad för 100 000 kr. Den klarar dock bara hoppning på lätt klass i framtiden pga någon skada. Du T-märker och får ut 90 000 kr. DU har din kompis kvar och kan rida på lägre nivå med men inte tävla. Du har fått ut BÅDE pnegarna och ha djuret kvar, men du får inte tävla. Men var finns det 'dåliga' som du ser det? Du har ju FÅTT dina pengar, så de har du inte förlorat., och din häst lever vidare så den har du inte förlorat. Däremot får hästen inte tävla, men måste man TÄVLA för att bry sig om sin häst?

Jamen varför envisas med att hästen måste tävla?

Jag har själv en t-märkt häst som inte höll för tävling. Däremot klarar han och mår bra av lättare träning. Han kan och älskar att hoppträna på låg nivå, han klarar dressyrpass på en ganska hög nivå. Men tävla det får han aldrig.

Men för det t-märkte jag för att få loss pengar att köpa mig en ny tävlingshäst då jag vill tävla men samtidigt behålla min gamla häst.

Försäkringen är ju toppen! Fanns inte den hade man ju inte det valet. Men man gör ett val om att inte tävla. I vissa fall kan man inte ens träna men det finns ju olika grader hur mycket man kan använda sin häst beroende på vad för skada den drabbats av.

En del hästar kan gå som ridskolehästar, lättare träningshästar en del bara som promenadhästar eller avelsston.

Tasja

Norrlands Guld = Luleå HF!!

Nu vet jag inte om det här är ändrat igen men i våras ringde jag till Ridsportförbundet och frågade om det här med T-märkning och klubbtävlingar efter att vi hade haft en diskussion på en klubbtävling. Enligt Ridsportförbundet var det då upp till arrangörerna att besluta om t-märkta hästar skulle få tävla eller inte dvs det fanns inte något centralt beslut om att t-märkta hästar inte fick tävla.

När vetrinär T-märker en häst, så är det ridbarheten man bedömer. Hästen anses inte som ridbar längre, och T-märks också därför.

Om hästen i dagslägaet är pigg och glad samt utan besvär från sina gamla skador, tycker jag att man skall vara nöjd med det. Detta kanske inte kvarstår som verklighet, om man börjar fundera på att använda hästen på ett sätt som strider mot hästens ursprungsskador.

Många vetrinärer vill inte ens T-märka hästar, just därför att de vet att hästen återkommer igen med sina gamla problem. Där ägaren inte tagit hänsyn till de rådande omständigheter, och fortsatt som vanligt att rida och träna.

man kan ju tävla häste på olika klubbtävlningar och liknande om arangörerna går med på det, och om man bara vill göra det för skojs skull (inte för att vinna priser å liknande) så kan man fråga om det är okej att man ställer upp i tävlingen men utom tävlan så att man inte kommer med i prisutdelningen (utifall att arangörena är lite motvilliga eller om man vill vara med på en ponny trots att man är för gammal).

(utifall att arangörena är lite motvilliga eller om man vill vara med på en ponny trots att man är för gammal).

Seriösa klubbar säger NEJ till det där.

Jag har faktiskt försökt *s* Jag har ponny, men är överårig. Jag kan lika gärna starta bland storhästar så så spelar det ingen roll, men vid ett tillfälle hade lilla klubben här (enbart privatryttare, liten sådan där bushklubb eller vad man ska kalla det) lagt så att PONNY red två olika LC-klasser om man ville tävla två klasser, storhäst var det bara att rida en LC och en LB om man ville tävla två.

Jag ville rida två LC och frågade således snällt om jag kunde få tävla bland ponnyerna, men utom tävlan (dvs bara bli bedömd men inte placerad).

Tvärnej, de gör som de ska, och följer TR. Samma sak gör de ang T-märkta individer.

Det är FÅ klubbar här som tänjer på reglerna, hur småå de än är.

Nu vet jag inte om det här är ändrat igen men i våras ringde jag till Ridsportförbundet och frågade om det här med T-märkning och klubbtävlingar efter att vi hade haft en diskussion på en klubbtävling. Enligt Ridsportförbundet var det då upp till arrangörerna att besluta om t-märkta hästar skulle få tävla eller inte dvs det fanns inte något centralt beslut om att t-märkta hästar inte fick tävla.

Det finns två ställen som KLART talar om att T-märkta hästar inte får tävla.

Dels TR. Dock kan man på pluttklubbtävlingar frångå vissa delar av TR. MEN, då kommer det andra lilla delen in. När du T-märker så kräver FÖRSÄKRINGSBOLAGET att du skriver på ett papper om att hästen aldrig mer tävlas. Detta gäller för all framtid och oavsett vem som står som ägare.

Så hur man än vänder på det så FÅR INTE T-märkta hästar tävla ens på den pluttigaste lilla nivå.

Klubbtävlingar är en gråzon eftersom de inte styrs så hårt av TR utan man kan välja bort vissa delar av TR ( vanliga delar som väljs bort är de som har med klädkrav att göra t ex). Men du får likförbannat inte för FÖRSÄKRINGSBOLAGET, de som de facto betalat ut pengarna.

Sen, iaf härikring så hur liten klubb och hur liten klubbtävling du än hittar så ruckar de INTE på TR. Varken att låta T-märkta hästar tävla eller t ex att låta överårig starta ponny. Oavsett om man gör det inom eller utom tävlan.

Däremot går det utmärkt att rida programridning på T-märkt häst. Dvs där du rider valfritt program och får det bedömt. Men där det inte konstateras någon vinnare elelr något. Träningstävlingar (samma sak som programridning men med placeringar med) är att jämställa med klubbtävling så där gäller samma sak som där.

Att det finns ett tävlingsförbud är ju för att en triangelmärkt häst är UTDÖMD. Den ska inte kunna tävla. Nu är det ju så att svårklasshästar döms ut för de inte kan tävla mer än lätt klass med, och då uppstår problemet med tävlingsbara och 'friska' hästar som är tävlingsförbjudna. Men i grund och botten så en triangelmärkt häst är en häst som är UTDÖMD och inte bedöms hålla för annat än på sin höjd promenadridning, och då är det självklart att de inte ska få tävla.

och att hålla på med en massa undantag fungerar inte heller. Däremot kanske man ska se över utdömningsreglerna för de hästar som utmärkt klarar att prestera på lättklassnivå, men inte på den nivå (svår klass t ex) de är försäkrade förr. Dessa ska enligt min mening INTE triangelmärkas utan där ska man lösa det på annat sätt.

För meningen med triangelmärkning var och ska vara (även om det inte alltid är det) att hästen är utdömd som ridhäst, men utan att lida kan leva vidare som sällskaps, avelssto eller möjligen promenadhäst. Och sådana hästar har inte på tävlingsbanorna att göra.

Man borde göra någon annan lösning med de där som håller för både ridning och tävling, men inte för den klass som de är försäkrade och köpta för. Så ma får BORT dem från triangelmärkningen, för de har inte där att göra!

Jag håller til dels med Fio, men....

Jag tror faktisk inte helt på att det bara är för hästens skull att den inte får tävlas...!!
Ta min då, som exempel. Mkt framgångsrik som unghäst (-81), men togs för hårt och fick en skada i v.b. kota, vilket han dömdes ut för. Jag har inte tävlat honom - jag gillar inte att tävla. Men i dom tre åren innan jag fick honom, så vet jag att han blev tävlad, även i fälttävlan startade dom honom. Och jag har ridit honom hårt tills han var 19-20 år, då han blev halt av andra skäl och fick trappa ner. Den ena kotan som han dömdes ut för har jag ALDRIG haft problem med!!

Så om det var så att man fick tävla T.märkta hästar så skulle han (för några år sen) kunne säljas för 40.000 som läromästare! Det är ju DET försäkringsbolaget vill undvika, att man dömer ut hästar som efter en längre vila och ändrad träning blir fullt brukbara igen! Då har man ju egt svindlat bolaget och fått dubbelt upp med pengar för hästen!

Kom i håg att många har inte tid/ork att vänta ut en skada på sin dyra tävlingshäst och väljer att T-märka istället. Veterinärer är också människor, och gör fel.... :smirk:

På andra sidan, så tycker jag att du är lite egoistisk som absolut vill tävla - man MÅSTE faktisk inte tävla för att lära sig rida..... För att vara helt ärlig så tror jag man blir en bättre och mer ödmjuk ryttare om man inte har presset att tävla över sig, då blir ridningen på hästens premisser.

Så behåll ponnyn som läromästare, när dottern är duktig nog så kan du ju köpa en ny och FRISK ponny att tävla!

Kan nog hålla med till viss del. Vore kanske inte fel om det fanns ytterligare en nivå; "triangelmärkning light" ;)just för de hästar som betingar ett riktigt högt ekonomiskt värde och som är köpta för att tävlas med på hög nivå. Många av dessa hästar kan ju gå på lättklassnivå, men det var ju ändå inte det man köpte den för.

Tycker kanske inte heller att man i ett sådant fall skulle få ut hela beloppet - 10 000, som man ju får vid T- märkning, men säg, kanske 50% av livvärdet. Bara en fundering...Trots allt är ju försäkringen ett arrangemang såväl för att skydda sin ekonomi som för att ha råd med läskiga buköppningar o annat.

..Ska AKO säga, som samlar på gamla hästar, som ingen har gått mer än LA-MSV...

Till samtliga:

Ponnyn är mitt allt!! Finns inga pengar i värden som skulle kunna ersätta honom. Men som någon skrev ovan så kunde det finnas en sort "triangelärkning light"

Jag har inget behov av att tävla honom själv. Jag har inget behov av att åka runt och vinna tävlingar i lätta klasser. Jag ser däremot en ponny som tävlat framgångsrik i svår klass och som älskar det! Han som ponny är värd att med en liten ryttare på 7 år få åka ut några få gånger per år till en blåbärstävling för att skutta runt hinder på 30-40 cm. Vinst eller inte är helt betydelselöst. Visst skulle vi kunna hålla oss hemma. Men han lyser upp som en sol när man packar och kör fram transporten. Att få känna stämmningen på tävlingsplatsen kan han leva länge på. Det är detta som jag vill bibehålla. Han skulle långsamt men säkert "ruttna" bort om han inte fick känna sig betydelsefull. Sen skiter han och vi i om det handlar om att rida LD dressyr eller en blåbärshoppning på 30 cm. Han vill ut och visa upp sig. :)

Och han är som jag skrev en underbar läromästare för en liten 7-åring.

Pengarna är inte det viktiga, trots att jag inte har vare sig rika föräldrar eller en härlig förmögenhet själv. Men idealet då hade ju varit att få triangelmärka honom och få lite av försäkringspengarna så man har råd med en ny tävlingskompis. Och så skulle han få leva lyckligt med sin lilla ryttarkompis och skutta "nergrävda" hinder.

Jag tror inte alls att han kommer 'ruttna ihop' om han inte får tävla! Han kan ju fortfarande träna, åka på kurser (som oftast avslutas med en liten 'tävling' etc).

Welsh Mountainponnyn jag hade var en riktig gammal ringräv och ÄLSKADE att tävla. Men han tyckte det var minst lika kul att på ålderns höst åka på ridläger, och jisses vad han levde upp för 'avslutningstävlingen'. Dessutom var han med på framridningen på tävlingar (som stöd åt den andra) och han var fullt nöjd bara att vara DÄR (sen att han höll på att dra ikull mamma för att komma in på prisutdelningen är en annan sak. Han var mycket väl medveten om att 'nu är det prisutdelning, nu ska jag in'. Så efter den gång så red jag faktiskt den andra ponnyn och var det prisutdelning så fick gammelponnyn på 32 år komma in. Man får ju byta häst inför prisutdelning, och på så sätt var alla nöjda =))

Bara han fortsätetr aktiveras, och kans kutta sina småhinder på tävling och/eller läger etc så tror jag inte alls han möglar ihop. Och han kan väl få följa med som sällskap för nya ponnyn när den ska tävlas? Kräver iofs en 'extra' person som får knalla runt med pensionären, men vill man verkligen så går det =)

Om man ringer försäkrings bolaget i alla fall Agria så får en triangelmärkt häst inte tävla eller tränas för tävling, inte ens gå en klubbtävling!
Om hästen skulle skada sig då på nåt sätt så gäller inte försäkringen.

Om man ringer försäkrings bolaget i alla fall Agria så får en triangelmärkt häst inte tävla eller tränas för tävling, inte ens gå en klubbtävling!

Gäller alla bolag, och i samband med triangelmärkning får man som sagt dessutom skriva på ett papper där man intygar detta, och att man informerar ev framtida ägare om detta. När de fått in det pappret påskrivet får man pengarna, inte innan.

Så som jag sagt förr, hur man än vänder på det så får man INTE.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 012
Senast: Kilauea
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka